Olie verversen Suzuki GSXR600 1998 SRAD

Rizi

Die hard MF'er
22 aug 2004
256
0
Sliedrecht
Beste Motorrijders,

Wil m'n olie gaan verversen van m'n SRAD en nu zit ik met de volgende vragen:

- Wat voor soort olie moet ik gebruiken?
- Welke kappen moet ik loshalen?

zijn er misschien nog tips hoe ik dit het beste aan kan pakken, moet de olie bijv. op temperatuur zijn zodat de olie dunnner is?

alvast bedankt voor de reacties.

groeten,

Rizi
 
Er zijn legio topics hierover doe een zoek en gij zult vinden.

Maar beste is olie op temperatuur rijden , Flinke bak eronder schuiven , 10 minuten wachten dan warm aftappen komt het meeste vuil mee. Olie filter ook direct vervangen. Alles weer monteren zoals het hoort . Olie Belray EXP 10W40 of een ander gerenomeerd merk (Castrol bv) erin kieperen tussen min en max streep van je peilstok of kijkglaasje .
Even starten kijken of er geen lekkages zijn, weer peilen en eventueel bij vullen tussen min en max (zelf vul ik em af tot max) . Rit maken en na afkoeling motor weer ff peilen.
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje mazzel hebt dan hoeft er geen enkele kap losgehaald te worden. Voor het
(de)monteren van je oliefilter heb je speciaal gereedschap. Van het nieuwe filter smeer je de rubberen o-ring in met een beetje motorolie en het filter schroef je handvast.
De aftapplug voorzie je van een nieuwe afdichtring en zet je op moment. Dat is wel van belang, want de bout draait in aluminium en voor je het weet is de boel dol.
 
Als je een beetje mazzel hebt dan hoeft er geen enkele kap losgehaald te worden. Voor het
(de)monteren van je oliefilter heb je speciaal gereedschap. Van het nieuwe filter smeer je de rubberen o-ring in met een beetje motorolie en het filter schroef je handvast.
De aftapplug voorzie je van een nieuwe afdichtring en zet je op moment. Dat is wel van belang, want de bout draait in aluminium en voor je het weet is de boel dol.
:^

Het oude filter is trouwens vaak met de hand ook wel los te draaien als je er een beetje bij kunt. Als dat niet lukt wordt wel gezegd dat je er een schroevendraaier doorheen kunt steken en dan losdraaien, maar dat heb ik nooit hoeven doen.
 
Als je een beetje mazzel hebt dan hoeft er geen enkele kap losgehaald te worden. Voor het
(de)monteren van je oliefilter heb je speciaal gereedschap. Van het nieuwe filter smeer je de rubberen o-ring in met een beetje motorolie en het filter schroef je handvast.
De aftapplug voorzie je van een nieuwe afdichtring en zet je op moment. Dat is wel van belang, want de bout draait in aluminium en voor je het weet is de boel dol.


Nu ben ik een behoorlijke leek op het gebied van sleutelen, maar kom vaker de term moment tegen... Wat wordt bedoeld met "op moment zetten"? is dat handvast of....???
 
als je alleen met mooi weer rijd kun je ook 20 w 50 olie gebruiken.
iets dikker en smeert wat beter in/met hoge temp.
Bel-Ray levert hele goeie 20 W 50. :+

als je GSXR al veel kilometers gedraaid heeft kun je ook sludge-oplosser van Forte gebruiken om je blok te reinigen.
pleurt een flesje Forte blokreiniger in je motor , daarna 2 x 10/12 minuten iets harder dan stationair draaien.
FF wachten , dan de lekbak eronder en aftappen.

heb het ook pas gedaan en ging 200ml meer olie in het blok dan normaal.
het helpt dus echt.
totaal 4 ltr bijgevuld. *D
 
Op moment zetten betekent dat je de bout of moer vast draait aan de hand van een door de fabrikant voorgeschreven aanhaalkoppel. Je hebt hiervoor een momentsleutel nodig. Dat is zeg maar een soort ratel waarmee je het aanhaalkoppel in kunt stellen. De meeteenhied is NM (Newtonmeter). Je draait daarmee de moer of bout nooit vaster dan de bedoeling is. Het aanhaalmoment voor een olieaftapplug zal ergens rond 20 NM liggen.
Je kunt bouten en moeren ook aandraaien op gevoel, zoals hierboven aangegeven. Ik doe dat ook regelmatig, maar je loopt dan het risico dat je de draad beschadigt. iI heb dit al eens meegemaakt bij een olieaftapplug, waarna je de boel kunt repareren. Het gebruik van een momentsleutel is daarom het meest veilig.
 
daarna misschien nog een klein slagje met een dop maar echt niet te ver, je draait zo je schroefdraad verrot B|

antwoord voor de TS

de bout zit tussen je uitlaatpijpen onder de fiets, je hoeft dus geen kappen te verwijderen.
De oliefilter zit rechts voor (zwart rond ding)dus de rechterkap verwijderen. Deze is met een beetje goede wil wel met de hand los te krijgen :Y
 
Dat ligt eraan, rij je veel korte stukjes, of rij je lange stukken...

In het eerste geval gaat zich sludge vormen.....

meestal lange stukken!!! heb ook wel eens gehoord om (als je blok goed warm is) je olievuldop even los te draaien, zodat het vocht kan ontsnappen maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan!!

volgens mij als er een sludge-vorming in je olie zit krijg je dat er nooit in z'n totaliteit uit.
 
1454Km per jaar...... :+

kasplantje
_O-
Dat jij het voor hem gaat zitten uitrekenen op de km _O- _O-

Maar sludge verdwijnt door vooral vaker te verversen (incl filter), wat vaker en langer door te rijden en het blok goed op temp te laten komen (niet stationair want dan bouwt je nog niet voldoende oliedruk op), met de forte-sludge reiniger kom je ook al ver (spoelen voorafgaand aan olie-wissel). Dat middel zal nooit alles verwijderen, want het mag niet krachtig genoeg zijn ivm oliekeerringen e.d. Ook je blok niet belasten (lees: rijden) als het erin zit.
Alleen ihgv black sludge (dik stroperig) dan moet er worden gereinigd (carter pomp olieleidingen etc reinigen/spoelen), maar dan ben je/vorige eigenaren wel heeeel nalatig geweest. En witte sludge iheb je ook nog (koppakking vaak).
 
hallo mensen ,
ik heb een vraagje mbt olie verversen.
Ik heb onlangs een stad overgenomen van iemand.

Nu wil ik de olie verversen en zat te googelen maar kon het niet vinden.
Ik lees hier dat de boel zo dol gedraaid kan worden en aangezien de dop onder behoorlijk vast zit , vraag ik mij toch het volgende af voordat ik het sloop.

Dop los draaien is gewoon tegen de klok in (links om) ?

mvg jaap
 
hallo mensen ,
ik heb een vraagje mbt olie verversen.
Ik heb onlangs een stad overgenomen van iemand.

Nu wil ik de olie verversen en zat te googelen maar kon het niet vinden.
Ik lees hier dat de boel zo dol gedraaid kan worden en aangezien de dop onder behoorlijk vast zit , vraag ik mij toch het volgende af voordat ik het sloop.

Dop los draaien is gewoon tegen de klok in (links om) ?

mvg jaap
Net als elke andere normale bout.
Pak er desnoods één bij, en bekijk die eerst.

Succes!
 
hallo mensen ,
ik heb een vraagje mbt olie verversen.
Ik heb onlangs een stad overgenomen van iemand.

Nu wil ik de olie verversen en zat te googelen maar kon het niet vinden.
Ik lees hier dat de boel zo dol gedraaid kan worden en aangezien de dop onder behoorlijk vast zit , vraag ik mij toch het volgende af voordat ik het sloop.

Dop los draaien is gewoon tegen de klok in (links om) ?

mvg jaap

Ja. Maar hou er rekening mee dat de plug op de kop zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan