Knipperlichten probleem , alle 4 ipv 2

Yen

MF'er
14 mei 2014
208
64
DIEPENBEEK
Heren ,

Ik was bijna klaar met men verbouwingswerkjes , en nu plots een raar probleem..
De 4 nieuwe led knipperlichten & nieuw relais zijn goed aangesloten. Dit weet ik zeker omdat ze perfect werken , tot ik de teller & tank aansluit. Dan gaan ze ipv 2 per kant alle 4 branden.
Trek ik de fiche van de teller weer uit dan werken ze opnieuw goed, gewoon 2 aan elke kant.

Hieruit weet ik dat het iets met mijn km teller te maken heeft , maar ik weet niet wat?
De lampjes van neutraal , grootlicht enz werken ook goed in de teller zelf, maar het lampje voor de knipperlichten is amper zichtbaar terwijl dit even goed zichtbaar moet zijn.


Wie kan mij vertellen wat het probleem is , of kan zijn?
Heeft het iets te maken dat ik 1 lampje heb in de teller voor de linker & rechter pinker?
In plaats van 2 , eentje voor links en eentje voor rechts bij sommige motoren.
 
Heb ondertussen al heel veel google verhalen gelezen ivm diodes en toestanden, maar ik snap het nog niet .. -O-


Dus het principe van een diode, is een soort van eenrichtingsverkeer.
Aan een diode zit een + (anode) en - ( kathode)

Juist?
Indien ja , wat word er bedoelt met een diode brug maken en en verklikkerlampje aan massa leggen? Ik heb zoiets nog nooit gezien, laat staan aangesloten dus het liefst in jip & janneke taal :P

Ben er bijna , maar ik blijf vast zitten hoe ik met die diodes te werk moet gaan

Thx!


Edit : De diodes, worden deze bij de draden van het indicatielampje gezet net achter de teller , of komen ze bij de bedrading in de koplamp ?
 
Laatst bewerkt:
Jongens , ik ben eruit! Zonet alles getest en werkt perfect *O*

Heb wat pics genomen voor diegene die in de toekomst met hetzelfde probleem zitten.
(had ik wel telaat aan gedacht, foto's zijn niet tijdens het proces genomen maar erna)


Foto-BJZJCCIB-D.jpg


Ben 5x diode gaan halen, type 1N4007 .
Je hebt er maar 2 nodig maar ik had geen idee of het direct zou lukken, dus maar wat extra.
Hiervoor was ik het volle bedrag van 0.48€ kwijt.


Foto-7PIFLVZG-D.jpg


De rode pijl verwijst naar het knipperlichtlampje in de teller (staat wat te klein getypt op paint zie ik) In mijn geval moest ik dus met de chocolade bruine en donkergroene draad tewerk gaan.


Foto-3WMW6DZQ-D.jpg

Foto-TCVFFYS8-D.jpg


Foto-HSXVGJLA-D.jpg


Mijn beste paint talenten :9
Het bolletje verwijst naar knipperlampje in de teller

Je begint dus met de 2 draden over te knippen. Opgelet hierbij dat (in mijn geval de groene) kabel nog lang genoeg is om tot bij de aarding? te geraken , en de andere kant ook nog lang genoeg om de diode eraan te solderen.. Normaal geen probleem maar toch maar niet te snel beginnen knippen.

Vergeet op dit punt niet de krimpkous erover te trekken, anders is het straks telaat

Dan neem je de 2 dioden en gaat een Y vorm maken. Zéér belangrijk punt : de markeringen op de diode (bij mij was dit een licht gekleurd streepje) moeten richting het tellerlampje zitten, niet aan de kant van de kabelboom.
Om de Y te maken is vrij vanzelfsprekend.. 2 uiteinden op/langs elkaar leggen en vastsolderen.

Daarna heb ik eerst de bruine draad van het het tellerlampje vastgesoldeerd aan de enkele kant van de Y. Toen de 2 andere, de combinatie hoe je ze vastsoldeerd maakt hierbij niet uit , ze komen toch samen op 1 punt.

Als het allemaal stevig zit trek je de krimpkous over het geheel om het te beschermen en extra steun.

Ik ben een echte leek op electronica gebied, dus laat 'geen ervaring' je niet in de weg staan als beginneling. Als het mij gelukt is... dan kun jij het zeker ook! :Y
Totale kostprijs : iets van 0.20€ als ik 2 diodes had gekocht ipv 5

Hopelijk kan ik iemand hiermee helpen in de toekomst , als ze MF aan het afspeuren opzoek naar de oplossing van hun probleem. Zoals ik hier zo veel doe

Kan ik terug de baan op met werkende pinkers :] :W *O*


Edit : misschien kan een mod iets in de titel bijzetten dat de oplossing gevonden/gemaakt is? Maakt het zoekwerk wat gemakkelijker uit de 100 led knipperlichten topics
 
Laatst bewerkt:
@TS,

Thanx voor je duidelijke tekening/oplossing.
Hier knippert de boel weer netjes na aansluiten van led knippers en een onafhankelijk relais.
 
Terug
Bovenaan Onderaan