Defect 5e versnelling 1996 Zx6R

NickZX6R

Rookie
26 jan 2015
6
0
Nuenen
Het volgende:
Wanneer ik de motorfiets kocht schoot hij af en toe uit zijn 5e versnelling. Niet vaak, dit ging natuurlijk van kwaad naar erger. En nu kon ik helemaal niet meer in zijn 5 rijden.

Alle andere versnellingen werken prima. Wanneer ik nu de koppeling los laat in zijn 5e schiet hij meteen eruit. Het inschakelen van vernselling gaat goed, maar er kan niet in gereden worden.

Dus ik heb hem open gehaald en verwachte dat de dogs op te tandwielen rond waren. De olie was echter schoon en de dogs nog intact. Wanneer ik bijvoorbeeld de 6e versnelling inschakel vallen de dogs bijna geheel in elkaar. Wanneer ik de 5e (defecte) versnelling inschakel schuiven deze maar enkele mm's in elkaar. deze schuiven dus uit elkaar wanneer er krachten op komen.

Gek genoeg zie ik geen ernstige beschadigingen en kan ik de oorzaak niet vinden waarom de versnelling niet geheel wordt ingeschakeld.

Mensen bekend met dit probleem ?
 
Schakelwals: volgstukjes (busjes) aan de schakelvorken.
Of de schakelvorken zijn niet meer goed passend op de glij assen (kantelen)
Of samenloop van beide.
Kijk goed waar de speling zit, het moet er zitten!

Controleer ook of de vork zelf niet krom is.
 
Laatst bewerkt:
Schakelwals lijkt in orde, ook hier geen beschadiging of extreme speling.

Zet hem eens in de 5e versnelling en probeer de tandwielen van de bak (zoals hij hoort) in elkaar te schuiven terwijl de vork erop zit.
Lukt dat?
Kijk dan goed naar wat er beweegt.

Beweegt de vork, is het de bus of de geleider.
Wil het nergens heen, is de vork krom.
Anders is het als dat tandwiel waar je in wilt schakelen los zit en beweegt.
Dan is de borg ervan naar de hemel... En is er waaschijnlijk nog een tandwiel verschoven die er aan vast zit..

Heb je een tekening van die bak? Ik heb hem zo 1.2.3 niet..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het probleem gevonden.
De "Drive shaft", de as waar de 5e en 6e versnelling op zitten was iets verplaatst.
Een randje dat het lager achter het koppelingshuis moet borgen is eraf gescheurd. Er zijn dus axiale krachten op komen te staan op het kogellager en het deel van het carter dat deze zou moeten borgen heeft het begeven. Ik heb de as enkele mm's terug weten te slaan en hij schakelt nu weer naar behoren.

Maar nu moet ik het Lager dus op een manier te borgen zonder dat ik de carterdelen moet splitsen.

Heeft iemand dit al ooit eerder gezien ? Lijkt mij een niet vaak voorkomend probleem.

Ik heb geprobeerd foto's te uploaden, maar ik krijg ze niet klein genoeg gecomprimeerd.
 
Het is nu wel de vraag of je de lagers niet vermoord hebt met timmeren op die as (pitten).
Dat randje van het carter breekt er niet zomaar af, dat heeft een reden.
Het lager zou je evt kunnen borgen met locktite maar moet toch je carter open.

Als je mijn menig wil, het carter is kapot....
 
Het is nu wel de vraag of je de lagers niet vermoord hebt met timmeren op die as (pitten).
Dat randje van het carter breekt er niet zomaar af, dat heeft een reden.
Het lager zou je evt kunnen borgen met locktite maar moet toch je carter open.

Als je mijn menig wil, het carter is kapot....

:^ Precies.
Helaas maar waar er is meer aan de hand, ik zou het ook adviseren je blok te splitsen.
Dit probleem zal niet vanzelf oplossen en wordt van kwaad tot erger.
 
Hier de link naar de goede (?) bak klik

Door er mee door te rijden denk ik dat je een soort slagtrekker-effect hebt gecreëerd, waardoor je je carter hebt gesloopt. Maar zoals Ruud zegt, als het al niet kapot was heb je dat nu zelf wel gedaan.

Als je verder wil met deze motor zou ik een ander blok gaan zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan