motorblok Boldor 900F2 reviseren

ocordilia

Rookie
17 sep 2013
23
0
Zeewolde
hallo allemaal,

ik heb een Honda Boldor geërfd en ga heb helemaal uit elkaar halen en mooi maken.
ik heb het aardig uit elkaar maar, zie foto's.

het volgende probleem doet zich nu voor, ik heb de kop gedemonteerd maar de rest krijg ik niet uit elkaar.

weet iemand nu hoe verder? en heeft iemand een garage handboek liggen wat hij kwijt wil?

ik hoor het graag

Oscar Cordilia
full
 
Laatst bewerkt:
Ocordilia,
Ik heb hier nog een werkplaatshandboek van de 900 bol dor(incl. elek. schema) Boek is in hele mooie staat. Heb 4 jaar terug mijn bol dor verkocht dus boek over.
Bij interesse a.dijksma@quick.nl
Groet Ard.
 
@ocordilia,

1- Deze primaire kettingen klapperen heel snel, een klein beetje verschil in vacuüm tussen de carburateurs is al genoeg.
2- Let op de conditie van de nokkenasketting en geleiders.
3- Ik heb indertijd ook de zuigers en drijfstangen gebalanceerd. Er zat bij mijn 750 bijna 3 gram verschil tussen de zuigers en drijfstangen en dat is relatief veel. Kijk wel even waar je gewicht wegvijlt.

En verder is het gewoon een kwestie van netjes en gecontroleerd uit elkaar trekken en opnieuw monteren. Denk aan de onderdelen die "op elkaar ingesleten" zijn, leg het blok overzichtelijk uit elkaar (bijvoorbeeld drijfstangen en drijfstanglagers).
 
Ik snap er helemaal niets van : je schrijft dat alles al los ligt maar volgens mij heb je alleen het blok uit het frame, ....

Ik lees ook nergens dat de kop en het cilinderblok er al af is, en aangezien je onervaren bent denk ik niet dat je in 1 dag het blok eruit haalt en het op dezelfde dag nog open trekt.

Dus ik concludeer dat het blok nog dicht zit.
(En dat is wellicht maar goed ook).
Ik zou eerst maar eens wat theoretische kennis opdoen voor je het blok openschroeft.


Hoeveel heeft het ding eigenlijk gelopen?
 
Leuk hoor, blokken opentrekken.
Echter leent een Bol blok zich niet zo voor het "gemakkelijke beginnerswerk"

Dolgedraaid lagerkapje hier, afgeknapt boutje daar. pakkinkje etc... :X
 
Laatst bewerkt:
Albert,

kan ik uit jou verhaal concluderen dat jij de expert bent? dan gaan we elkaar vaker spreken.

het wordt steeds leuker deze klus hoor, de blok heb ik inderdaad niet in een dag uit elkaar liggen maar wel in 3 a 4 dagen. Hij is uit de frame maar ook uit elkaar, maar ik maak even wat foto's.

ik ben nu bezig alles te ontvetten en schoon te maken, die blok zat helemaal onder de drap en viezigheid.

ik ben opgegroeid in een monteurs gezin dus ik kan wel wat hoor, maar de blok van de Bol blijft wel een uitdaging dus hulp blijf ik nodig hebben.
 
ja man,

dat had ik moeten doen ja, maar nu heb ik de hele blok al uit elkaar, ik was later inderdaad achter gekomen dat je het ook via de onderkant open kon maken.

in de onderpan blijkt ook een nokte kapot, het kan hoop ik wel gelast worden maar ik kan het zelf niet.

full

full

full

full
 
Nu je het blok er toch uit hebt.

Kijk even GOED naar het schroefdraad van de voorste nokkenaskettingspanner.
Die draait nog wel een dol.
Nu kan je er mooi bij namelijk ( groter boren en een dubbele draadbus in zetten )

Draadbusje heb ik liggen voor je, mocht het originele schroefdraad ruk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kun je de lagerkleuren nog herkennen? Anders een setje nieuwe bruine (middelste maat) erin en meten met plasti-gauge op elke tap. Weet je in ieder geval waar je ongeveer zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan