Lassen alu achterbrug

Falcuono

MF veteraan
14 aug 2008
1.047
105
Ik heb een alu achterbrug waar de vorige eigenaar een schroefgaatje ingeboord heeft.
Nu heb ik dat weer door een profi lasmeneer dicht laten lassen.
Maar nu heb ik gemerkt na 4 jaar! Dat het toch weer begint te scheuren daar.

Opnieuw lassen met een extra plaatje erover is een optie, ( toch niet echt zichtbaar).
Veilig is natuurlijk een andere brug zoeken maar ja, centjes hè.

Hier ervaringen met veranderingen in het alu na lassen?
 
Bij otr en crossmotoren zie je dat wel vaker hoor. Gewoon vanaf fabriek. Gaatjes in de alu achterbrug om een kettinggeleider of remleiding vast te zetten. Maar ook zie je al na een paar jaar komplete sleuven in het aluminium van wege een remleiding of een ketting die in het aluminium schuurt. Netjes uitslijpen goed schoonmaken en weer vol/dichtlassen, ik ben er niet zo bang voor. Alleen besf je altijd wel het is niet de bedoeling met aluminium, dit moet je eigenlijk weer kompleet opnieuw behandelen, en coaten.

Om het heel strikt te bekijken, ben je al fout bezig om aluminium te stralen voor het poedercoaten. De beschermlaag die er opzit vanaf fabriek mag er eigenlijk nooit afgehaald worden.
 
Bij otr en crossmotoren zie je dat wel vaker hoor. Gewoon vanaf fabriek. Gaatjes in de alu achterbrug om een kettinggeleider of remleiding vast te zetten.

SNap ik, maar niet op die plek. Dat is het gedeelte waar de brug het meeste belast wordt . Als er gaten worden geboord zit dat op een plek waar de belasting niet hoog is, of zitten er los ogen opgelast.
 
Fijn dat jullie zuinig op me zijn!

Kga idd een andere achterbrug plaatsen.
Geen risico, vooral niet met een eventuele volgende eigenaar.
Met lassen moet je hem ten alles tijde in de gaten houden, hij is tenslotte al een keer door zijn las gescheurd.

Meteen een waarschuwing voor degene welke op marktplaats enzo een rsv brug uit 2004 kopen :
Blijven controleren ! Mijne duurde het 4 jaar voordat het begon! Bij normaal gebruik zelfs.
 
Weer een topic vol zin en onzin.

Ik kan deze scheur lassen. Professioneel.

Waarom zou ik dat doen voor 50 euro exlc. terwijl je voor 75 een andere hebt.

Of zoek je iemand die voor niks werkt. Dat doe je vast zelf ook niet. Of het moet voor een krat bier zijn.

Of ben je gewoon een krent die geen centen heeft. Dan heb ik een tip voor je.

Verkoop die fiets , hou je geld over en verlies je ook niets aan de benzine pomp.

suc6
 
Een stuk aluminium waar een groot en stevig deel aan zit en ook nog veel warmte kan opnemen en af kan voeren en waar je dan aan een dunner en ook nog een breed stuk een scheur wil dicht lassen daar zal geen enkele lasser aan beginnen als hij niet het hele deel op de goede las temperatuur kan brengen.
De dunne las plaats kan je makkelijk ter plaatse zo heet laten worden dat de omgeving in elkaar zal stuiken omdat de kracht van de uitzetting van de las op de sterke plaats te sterk is.
Dus het materiaal wat te heet is geworden (groter geworden ) zal na het afkoelen kleiner worden in een veel sterker stuk massief materiaal.
De krimp van her materiaal wat warm is geweest is veel te klein om in de sterke omgeving te passen
en zal zich uit het sterke deel altijd losbreken als de krachten iets groter worden dan de materiaal sterkte van de las .
Dat is altijd zo en ook vroeger al toen ik moest lassen 40 jaar geleden
 
Zozo , de zure zeikers zijn ook weer wakker.
Wie zegt dat ik het voor niks wilde of een krat bier?
Ik had een afspraak met een bekende lasser die ik gewoon zijn gevraagde loon ging betalen.
Vanaf gezien vanwege geplande verkoop vd motor, het lassen zou ook het poederwerk verklooien omdat de scheur groter was als eerst gedacht.
Een nieuwe nette van 140 euro maakt het me wat makkelijker, gewoon wisselen.
Al blijft die wel blank alu, jammer maar zo ist.
 
Zozo , de zure zeikers zijn ook weer wakker.
Wie zegt dat ik het voor niks wilde of een krat bier?
Ik had een afspraak met een bekende lasser die ik gewoon zijn gevraagde loon ging betalen.
Vanaf gezien vanwege geplande verkoop vd motor, het lassen zou ook het poederwerk verklooien omdat de scheur groter was als eerst gedacht.
Een nieuwe nette van 140 euro maakt het me wat makkelijker, gewoon wisselen.
Al blijft die wel blank alu, jammer maar zo ist.


dat kun je wel zeggen, pfffff

er staat er nu een brug op mp voor 100E, gewoon vervangen en klaar.
evt zwart spuiten, geeft niet zo heel veel verschil met poedercoat.

wat komt er daarna evt, Tuono V4?
 
:^
Er is een reden dat aluminium frames na het lassen de luchtoven in gaan.

Aluminium is rotzooi, daar moet je pannetjes van maken.

ga weg joh...

aluminium tape is uitermate geschikt om onzichtbaar voor de APK een paar gaten dicht te plakken, flinke laag bodycoat er over heen, en je kunt weer jaren doorkachelen

prachtige uitvinding dat aluminium
 
Terug
Bovenaan Onderaan