Moto Martin Suzuki deel II

Zoooo wat een respons joh, hmmm dat geeft toch wel een bepaalde druk om wat te kunnen laten zien. ;)

Eerst effe de remklauwadapters van Bowler afmaken, dan kan ik weer met het plenum en aanverwante onderdelen verder.
Daarna moeten deze klepveren de kop in, spullen van APE zijn dus binnen gekomen, moet wel het motorblok er weer effe onderuit.

[afbeelding]

*O*
 
Volume van het plenum vergroten door aan de achterkant uit te breiden, hiervoor moest wel een beugel op het frame wijken...
full


High tech manier van volume meten _O- Ik heb het volume gerekend tot aan de aansluiting op de carbs, het was 1.6 liter, nu is het 2.2 liter, ruim 1.8 keer de cilinderinhoud. Had het liefste de zijkanten in dezelfde hoek door laten lopen als ze al deden maar er zitten wat irritante subframebuizen in de weg, groter als nu kan écht niet.
full

full


Resterende wrinkle ook maar grotendeels weggehaald, als hij echt af is gaat er weer een laagje op, voorlopig effe "ruw".

full


Achteraan nog een beugeltje naar het frame toe en hij voorlopig klaar, benzineleidingen van de drukregelaar naar de carburateurs zijn ook weer aangepast, deze liepen precies in het gedeelte waar nu extra plenum zit...

Straks voor de tweede keer de benzinekraan verplaatsen, het is allemaal vrij krap op deze motor met al die spullen. :')
 
Lekker bezig, houd je van de straat zeg maar.
Hele puzelaarij heb ik door zo,n turbo ;)

Het houdt me zeker van de straat. :')

Het is vast makkelijker als je een kant en klaar turbo systeem koopt, dan is alles al uitgezocht als het goed is, maar dat had sowieso niet in dit frame gepast ;)

Dit is versie drie van het plenum, hopelijk is het een verbetering en anders ben ik wat tijd kwijt en een beetje materiaal jammer dan. De uitlaat zit al op versie vier geloof ik en wordt ook weer aangepast, benzinetank is al meerdere malen aangepast, de elektronica is meerdere keren aangepast, de motorsteun vóór zit op versie drie omdat die het niet hield enz.
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog iets nodig om te zorgen dat het plenum niet onder boost van de carbs word afgeblazen, en ik hou niet van strips of stangetjes naar de cilinderkop toe. Dus een dingetje gemaakt om tussen het plenum en de dwarse framebuis onder het zadel te schuiven zodat de laatste 10 mm zijn opgevuld.

Stukje aluplaat omgezet in m'n bankschroefplaatomzetapparaatje.

full

full


Daarna op precies de goeie dikte afgefreest tot de een bepaalde hoogte en daarna de rest van de zijkanten weggefreest en het resterende stukje 90 graden omgezet.

full


Afgredraaide RVS moer op het plenum gelast en een RVS bout ingekort en de kop wat afgedraaid.

full


Daarna effe een nieuw pakkingkje geknipt voor de benzinekraan en alles gemonteerd en het past echt precies. *O*
Plenum zit lekker strak :9 en met de kraan op standje uit zit is er nog een millimeter ruimte tot het plenum.

Tijd voor de volgende klus aan de brommert! :Y
 
Nu bezig het plenum groter te maken, deze was vrij krap bemeten met 1.6 liter maar had niet meer ruimte, nu een beugel verwijderd van een dwarspijpje wat in de weg zat en nu kan hij groter, natuurlijk niet zonder eerst de benzinekraan voor de derde keer te verplaatsen en wat benzineleidingen aan te passen. _O-

Hopelijk heeft dit een positief resultaat op twee dingen, motorloop tot 1/4e gas en het opnieuw oppakken na overschakelen op boost dat is nu vrij soft.

Kan ik het RVS lassen weer oefenen, altijd leuk.

Lekker bezig Robinjo. :)

Wbt je plenum groter maken, er is mij wel eens verteld (VDB works) dat
de inhoud niet zo veel uit maakt ivm bv 0.8 bar blijft 0.8 bar ongeacht de grootte?

Ben toch nieuwsgierig naar je bevindingen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig Robinjo. :)

Wbt je plenum groter maken, er is mij wel eens verteld (VDB works) dat
de inhoud niet zo veel uit maakt ivm bv 0.8 bar blijft 0.8 bar ongeacht de grootte?

Ben toch nieuwsgierig naar je bevindingen. :Y

Druk is druk dat klopt, maar (en dit is mijn hypothese) ik hoop dat met een wat groter plenum de de boost straks sneller opbouwt na opschakelen, nu is de eerste gasreactie redelijk "soft" of ik moet echt expres supersnel schakelen zodat de boost geen kans heeft om te zakken.

Maar mijn hoofdreden is om het lopen tot 1/4 gasstand en lagere toeren te verbeteren, denk dat de achterwand van het plenum te dicht bij de inlaat van de carbs zit en dat een verstorend effect had op de inlaatpulsen in dat gebied (weer een hypothese ;) )

Ziet er weer goed uit, alles uit RVS?

Dankje Ingmar, ja alles RVS, het orginele plenum is 1.5 mm, de uitbouw 1 mm plaat, ook gelast met 1 mm toevoeg nu als ik niet kon vloeien. Ooit als het ontwerp definitief is komt er één op van aluminium voor de gewichtsbesparing ;)
 
Zat toevallig vandaag nog ff hieraan te denken, en uiteraard weer wat vragen.

Groter plenum is toch een groter turbogat? (Turbogat is hetzelfde als Turbolag?)
Meer ruimte die je moet vullen voordat je op druk bent toch?
 
Wat ik ook wel eens zie is één grote carburateur voor vier cilinders bij zo'n turbo.
Werkt dat makkelijker met afstellen?
 
De definities lopen een beetje door elkaar heen soms in turbotaal. Maar zoals ik het gebruik is turbogat het toerengebied waar de turbo nog geen druk opbouwt, (alles onder de plusminus 3800 rpm bij mij). En turbolag hoe lang het duurt vanaf het moment dat je het gas vol opendraait tot dat de hel echt losbarst. })

Een plenum heeft een paar doelen, interessant stukje hieronder:

Plenum chamber - Wikipedia

Maar ik wil dus een grotere voorraad gecomprimeerde lucht klaar hebben staan als het gas opengaat, nu nog in de praktijk zien of het zo werkt... maar de andere reden van de twee die ik eerder noemde is eigenlijk de hoofdzaak.
 
Wat ik ook wel eens zie is één grote carburateur voor vier cilinders bij zo'n turbo.
Werkt dat makkelijker met afstellen?

Vraag maar aan Proffie met z'n Kawasuki hoe makkelijk dat af te stellen is. O-)

Je hebt het dan over een draw-through/suck-through systeem terwijl ik een blow-through systeem heb, ik heb daarvoor gekozen omdat het technisch gezien beter is in mijn ogen. Ik heb het er niet zo op om een ontvlambaar lucht-benzinemengsel door een roodgloeiende turbo heen te jagen maar ieder zijn lolletje. _O- Het is wel weer makkelijker te bouwen maar heeft technische en praktische bezwaren, ik zag het ook niet zitten om m'n ene knie te grillen aan de uitlaat terwijl de andere de motor ingezogen wordt.
 
Er komen af en toe van die klusjes voor anderen langs dat de Martin weer even moet wachten, nu weer een setje motorsteunen voor een GSXR blok in een GS, leuk om te maken. Beginnend met uit MDF gedecoupeerzaagde mallen van de bouwer.

full

full

full

full
 
Maar ik wil dus een grotere voorraad gecomprimeerde lucht klaar hebben staan als het gas opengaat, nu nog in de praktijk zien of het zo werkt... maar de andere reden van de twee die ik eerder noemde is eigenlijk de hoofdzaak.

Maar, op het moment dat je het gas dicht gooi, gaat toch alle druk er via de blow-off eraf?
Of verlies je dan alleen de druk tussen turbo en blowoff, en blijft de druk tussen blowoff en inlaat behouden? I have absolutely no f*cking idea -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan