CB750 Loopt niet lekker

Onno.v

Rookie
2 sep 2007
17
0
Hey guys
hopenlijk kunnen jullie mij verder op weg helpen :}

ik heb een CB750 K uit 1983 met 25k op de klok

Toen ik de motor kocht liep hij heel slecht op 2 poten (1&2 doen niet mee), de vorige eigenaar heeft er net een nieuwe accu en bougies in gedaan.

- heb de carburateurs gedemonteerd en schoon gemaakt (zag er niet erg vies uit)
- carburateurs krijgen allemaal benzine.
- alle bougies vonken maar niet heel sterk naar mijn mening (eentje zwakker als de rest)
- bougie kabels lijken oke.

Toen de motor weer eens gestart, nu doet alleen cilinder 3 niet lekker mee

- wat testjes via WHB gedaan
- pulsar generator geeft netjes 530 Ohm aan en de afstand mag 0.4mm-0.7mm zijn en is 0.7mm dus net op de grens.
- met een schroeven draaier er tussen de bougies laten vonken volgens de de test.

- dan kom ik bij het punt Spark unit..
zie pagina 17-5 http://www.cb750c.com/publicdocs/CB...CB750ServiceManualChapter17IgnitionSystem.pdf
ik volg exact de stappen zoals daar beschreven maar bij de testjes waar ik 0-2V DC moet meten blijf ik 12V DC meten..
doe ik iets verkeerd of geeft dit aan dat er wat stuk is?

verder komt er lucht (of een mengsel) uit de carburateurs geknald (filter kant) als ik hem laat lopen wat kan hier de oorzaak van zijn? een verkeerde timing van de ontsteking?

Hoop dat me uitleg voldoende is, alvast bedankt ;)
 
Laatst bewerkt:
Hey guys
hopenlijk kunnen jullie mij verder op weg helpen :}

ik heb een CB750 K uit 1983 met 25k op de klok

Toen ik de motor kocht liep hij heel slecht op 2 poten (1&2 doen niet mee), de vorige eigenaar heeft er net een nieuwe accu en bougies in gedaan.
Das al een verschrikkelijke oplossing voor een probleem...
- heb de carburateurs gedemonteerd en schoon gemaakt (zag er niet erg vies uit)
- carburateurs krijgen allemaal benzine.
- alle bougies vonken maar niet heel sterk naar mijn mening (eentje zwakker als de rest)
- bougie kabels lijken oke.

Toen de motor weer eens gestart, nu doet alleen cilinder 3 niet lekker mee

- wat testjes via WHB gedaan
- pulsar generator geeft netjes 530 Ohm aan en de afstand mag 0.4mm-0.7mm zijn en is 0.7mm dus net op de grens.
- met een schroeven draaier er tussen de bougies laten vonken volgens de de test.

- dan kom ik bij het punt Spark unit..
zie pagina 17-5 http://www.cb750c.com/publicdocs/CB...CB750ServiceManualChapter17IgnitionSystem.pdf
ik volg exact de stappen zoals daar beschreven maar bij de testjes waar ik 0-2V DC moet meten blijf ik 12V DC meten..
doe ik iets verkeerd of geeft dit aan dat er wat stuk is?

verder komt er lucht (of een mengsel) uit de carburateurs geknald (filter kant) als ik hem laat lopen wat kan hier de oorzaak van zijn? een verkeerde timing van de ontsteking?

Hoop dat me uitleg voldoende is, alvast bedankt ;)

Begin bij het begin aub.

Ontsteking
compressie
mengsel

In één of twee van die zit je probleem.
En geloof me: kijken naar een carb of die schoon is zegt je helemaal niks.


Wphb heb je al, dus werk alles netjes af, en controleer het.
 
Ja dat zal best XD

ik heb eerst de dingen gedaan die mij verteld werd
Heb ook compressie gemeten en alle 4 liggen rond de 80 psi (volgensmij erg weinig maar de motor heeft een jaar stil gestaan)

Carburateur heb ik gedemonteerd, goed schoon gemaakt en alles door geblazen met perslucht.

vermoed dat er in de ontsteking iets niet lekker zit.

bougies zijn niet nat.
 
Laatst bewerkt:
spuit eens wat remmenreiniger in de luchtinlaat

als 'ie het daar op doet is het waarschijnlijker dat je carbs toch niet goed zitten.

Spray ook wat rond je carb inlaatrubbers om op lekkages te controleren. Die rubbers zijn na 32 jaar niet te vertrouwen. Is het een cb750f?

Je kunt ook eens je kleppen stellen en daarna je carbs synchroniseren.
 
Ja dat zal ik doen, hij loopt wel maar heel slecht..
Rubbers zien er nog erg goed uit maar die zal ik ook nog controleren.

de kleppen in het blok bedoel je?

het is een CB 750 K (meer weet ik niet :p )

-----

Ja 80 is erg weinig en heb vol gas gemeten maar heb op dit forum ook gelezen dat het nog noet veel zegt omdat ie al een tijd stil staat.
Als hij lekker gelopen heeft en de olie mooi rond gegaan is dan nog een keer meten.
 
Laatst bewerkt:
Nu start hij helemaal niet meer..

met wat rem reiniger kwam hij wel en bleef vervolgens op maar een cillinder lopen nr1.

alle bougies vonken, zijn niet zijknat en er zit benzine in de vlotterkamerss..

ik heb alleen wat meet tests gedaan in de ontsteking dus niks drastisch en nu loopt hij niet meer
 
Benzine in je vlotterbakken zegt niet dat de motor ook werkelijk brandstof krijgt.
Als jij steeds start, en de bougies blijven droog, is het simpel. Je motor krijgt geen brandstof!
 
is het er zo één?

Honda%20CB750KZ%2078%20%201.jpg


of meer zoiets?

Honda%20CB750%20Four%20K7%2077.jpg


of toch de F?

honda%20CB750FA%2080.jpg



Ik verwacht de eerste (dubbele nokkenas, laatste K model)


Met klepspeling bedoel ik inderdaad de kleppen in het blok. Kijk even in je werkplaatshandboek hoe dat moet, je hebt daar voelermaatjes, het boordgereedschapje en (als je het jaren 80 model met dubbele nokkenas, 16 klepper blok hebt) vulplaatjes voor nodig. Lees ook wat how-to's hier op het forum.
 
Lage compressie is niet best, maar ik weet niet hoe goed je meter is? Als ze alle 4 gelijke compressie hebben zou ik me niet te druk maken om de waardes.

Omdat je zegt dat hij met remmenreiniger wel startte vermoed ik dat de cilinders toch niet genoeg benzine krijgen. Waarschijnlijk zitten een paar kleine kanaaltjes dicht. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat die carbs niet heel makkelijk goed te reinigen zijn.

Loop dit maar eens door en probeer het nog een keer:

http://honda-cb750-s.456789.n3.nabble.com/file/n4046333/Honda_Carb_Manual_revD.pdf
 
Volgens mij idd de eerste.
Dit is hem:
20150208_163658.jpg


Oke bedankt Willemvu, zal het bekijken in het wphb.

-----------

Dat is een uitgebreid document Ragp! thanks.
ik heb de standaard dingen los gehaald en schoon gemaakt maar zo te zien is er veel meer.
zal dit weekend de handleiding volgen.
 
gebruik je verse peut?
die motorfiets heb ik vroeger ook gehad en wilde op oude[re] benzine altijd zeer slecht aanslaan.

het is overigens de KZ, de 1e die wilemvu laat zien met zijn plaatjes.
de 2e is een ouder type en die had volgens mij nog contactpuntjes, vandaar mijn vraag.
 
Hmm als ik het mag geloven staat de motor al een jaar stil maar weet niet wanneer de tank voor het laatst gevuld is..
bedankt voor de tip, ik zal de tank leeg halen en er nieuwe benzine in doen.
 
heb de carburateurs ook afgetapt en nieuwe benzine in gedaan, heeft helaas niks geholpen.

dan toch een revisie set halen voor de carburateurs en helemaal open maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan