Fireblade CBR1000RR 2004 stottert en slaat af

ensermo

Rookie
30 mei 2011
13
0
Beste Mede Motor Gebruikers,

Onlangs overgestap van een andere Jap naar de Honda Fireblade CBR 1000RR van 2004. (na een weekend eentje geleend te hebben van een vriend was het veelbelovend!)

Helaas vanaf dag één(1) slechte ervaring mee! (Jammer ik verheugde me echt erop)

Ik heb de fireblade gekocht van een Honda Dealer echter "zonder garantie" (Ze vonden alle onderhoudshistorie is aanwezig, motor is in prima staat, motoren onder de 5000 euro worden standaard zonder garantie verkocht etc etc)

Mischien dom van me maar ik werd echt overtuigd door de verkoper dat het zonde was om extra te betalen voor garantie aangezien het een goeie motor was met alle onderhoudhistorie en recente onderhoudsbeurt. Beter dat geld voor een uitlaat gebruiken of zo. :

Enfin, ik geloofde echt dat het altijd een omatje gereden was om boodschappen te doen! :$ :? |( en ben ik gevallen voor de mooie verkooppraatjes en zit ik nu met het volgende probleem.

Honda Fireblade CBR 1000RR van 2004 Situatie:
Motor start prima als het "koud" is. Je kunt gewoon rijden, schakelt perfect, klinkt perfect, begintemperatuur goed, geen F1 melding of iets bijzonders. (Dit heb ik dus ook gedaan bij de dealer vandaar dat het niet direct merkbaar is)

Je rijd er tien a vijftien minuten mee totdat het rond de 80 - 85 graden is.
Gaat snelweg op. Je kunt mooi hard rijden, prima zonder problemen.

Nu komt het.

Op bepaalde moment terwijl je een constante snelheid rijd (100, 140, 80, maakt niet uit ) gaat de motor "Happeren". Temperatuur is dan rond de 85 graden.

Met een constante snelheid lijkt het alsof de motor af en toe één(1) ontbranding overslaat.
Je voelt meteen dat het dan hapert dan rijd het verder etc.
Dit gebeurt onregelmatig maar telkens met meer frequentie.

De eerste keer blijf ik op de snelweg stil (niet zo prettig zo'n vluchtstrook en vrachtwagens!)
Het lukte toen om de motor na een tijdje te starten weer en snelweg af te gaan.

Je gaat de snelweg af de bebouwde kom en dit "stotteren" gebeurt vaker totdat het op bepaalde moment rijdend afslaat. (je kunt dan jump starten en doorrijden maar lukt niet altijd)

Bij stoplicht slaat het vanaf dat mometn altijd af.

De motor kan je dan NIET meer opstarten.

Er is wel stroom en je hoort de fuel pomp als je contact maakt maar kan het niet opstarten.

Je moet nu de motor uitzetten. Even 5 a 10 minuten wachten en dan start het weer.
Dan kan je eventjes goed rijden en op bepaalde moment happert het weer en begint elende weer.

Temperatuur gaat nooit boven de 95 volgens display.

Wat hebben we gedaan en geprobeerd?

Meteen de motor naar de monteur in de buurt gebracht. Hij heeft eerst gekeken naar
  • De standaard en het systeem dat deze laat afslaan tijdens het rijden. (OK)
  • De kill switch voor de zekerheid maar die is ook goed.
  • Benzine eruit gedaan en injectie schoonmaak spull (Wynn) erin gedaan (OK)
  • Hele motor uit elkaar gehaald.
    Hij heeft onder andere schoongemaakt. Gekeken of er onstopping was maar bleek niet het geval te zijn.
  • Bobines en bougies gecontroleerd.
    Een van de bobines klonk alsof inhoud los was. De andere bobines roken verbrand en hadden een bruin randje halverwege de bobine. Ze waren volgens hem niet goed dus heeft hij vier(4) nieuwe bobines erin gedaan.
  • Direct ook vier(4) nieuwe bougies erin gedaan voor de zekerheid.
  • Vloeistoffen gecontroleerd. Water, Olie etc waren goed gevuld

Weer koude motor gestart en gereden. Deed het even goed maar na 10 a 15 minuten zelfde elende.

We zitten nu te brainstormen wat het kan zijn.

Elektrische Componenten ?
EMC?
Fuel Pomp?
Exup Valve?
Oxygen Sensor?
Starting/Charge Systeem?

Alle tips zijn echt welkom! Ik wil rijjjdeeennn!!

Alvast bedankt!
 
MIL codes moet je uitlezen als je de motor op de standaard zet en stationair laat draaien.
Knippert de MIL niet dan heeft je geen foutcodes.

PGM-FI lees je uit dmv kortsluiten van de Data Link Connector (die zit aan de linkerkant van de motor achter de kuip). Als je de connector kortgesloten hebt zet je het contact aan (niet starten). Als de MIL gaat knipperen tel je hoeveel hij knippert en je hebt de code. Als die alleen brandt dan zijn er geen fouten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu de motor op de standard zet en de sleutel draai (geen motor aan) dan heb ik een gewone vaste licht. (knippert niet).
Zodra ik de motor start dan gaat het uit.

Ik zal vanavond proberen om de PGM-FI uit te lezen.

Misschien een domme vraag maar
Nu heb ik dus GEEN MIL en GEEN FI licht aan bij het opstarten van de motor.
Betekend dit dat er niets aan de hand is ?
Of kan alsnog na het kortsluiten van de data link connector dat de MIL licht gaat knipperen en de FI aangaat?
 
Heb weleens zoiets gehoord van iemand die dat ook had.
Na heel lang zoeken bleek dat de motor voorheen een powercommander had gehad, die er uit was gehaald. })
Motor moest opnieuw afgesteld worden. -O-


Enig idee wat bedoelt met motor opnieuw afstellen?
Ik ben ICT'er en kan echt geen reset knop of CTRL-ALT-DEL vinden op de motor! _O-
 
Ik heb laatst gehad dat mn motor ook uitviel na 20 minuten rijden, wou alleen echt niet meer verder. Was een afgeknelde benzineslang, die ook (wat ik nu pas bemerkte) mn toeren verloop deed stotteren.
 
Als ik nu de motor op de standard zet en de sleutel draai (geen motor aan) dan heb ik een gewone vaste licht. (knippert niet).
Zodra ik de motor start dan gaat het uit.

Ik zal vanavond proberen om de PGM-FI uit te lezen.

Misschien een domme vraag maar
Nu heb ik dus GEEN MIL en GEEN FI licht aan bij het opstarten van de motor.
Betekend dit dat er niets aan de hand is ?
Of kan alsnog na het kortsluiten van de data link connector dat de MIL licht gaat knipperen en de FI aangaat?


FI zal dus alleen knipperen als je hem kort heb gesloten.

Geen geknipper geen foutcodes. Dus alles zou goed moeten zijn.

Volgens mij is er ook een mogelijkheid om de ECU ofzo te resetten. Moet ik even voor je opzoeken.
 
Oke ik heb het volgende gedaan volgens de Handleiding.

If you wish to read the PGM-FI memory for trouble data, perform the following:
Turn the ignition switch OFF.
Remove the left middle cowl (page 3-7}.
Disconnect the Data Link Connector (DLC}.
Turn the ignition switch OFF.
Remove the left middle cowl (page 3-7}.
Short the Data Link Connector (DLC} terminals. Connection: Brown - Green
Turn the ignition switch ON and engine stop switch
If the ECM has self diagnosis memory data, the MIL will start blinking when you turn the ignition switch ON.
Note how many times the MIL blinks, and determine the cause of the problem.

Als ik dit doe krijg ik het volgende (Zie video).
http://youtu.be/HE4kIG0oTIA

Kunnen jullie meekijken om te kijken welke codes ik precies krijg?
(Of het klopt wat ik tel!)

1 x lang , 6 x kort = 16
(Klopt dit? of zijn het 7 korte?! Moet je de eerste wel of niet tellen?)
8 x kort = 8
9 x kort = 9
5 x lang, 1 x kort = 51
1 x lang, 8 x kort = 18
1 x lang, 9 x kort = 19
1 x lang, 2 x kort = 12
1 x lang, 5 x kort = 15
7 x kort = 7
volgens mij begint ie dan weer te herhalen....
8 x kort = 8
9 x kort = 9
5 x lang, 1 x kort = 51

Als de codes in de handleiding zoek dan is het dus:


16 Blinks No.1 secondary injector circuit malfunction
07 Blinks ECT sensor circuit malfunction
08 Blinks TP sensor malfunction
09 Blinks IAT sensor circuit malfunction
51 Blinks HESD linear solenoid malfunction
18 Blinks CMP (Camshaft position) sensor, no signal
19 Blinks CKP (Crankshaft position) sensor, no signal
12 Blinks No.1 primary injector circuit malfunction
15 Blinks No.4 primary injector circuit malfunction
...
...


Dat zijn wel HEEL veel foutmeldingen?!
 
Update mocht iemand ooit zoiets tegenkomen.
We hebben onlangs de boel gereset.
Dit ging niet makkelijk (de handleiding zegt dat de motor kill switch uit moet staan echter deze dient aan te staan).

Nog een paar tests uitgevoerd en toen konden we de motor niet opstarten meer..
Meten testen, uit elkaar halen en zoeken.

Het leek alsof een van de pinnen (pin 31 naar de zwarte ECU connector) niet goed was. Deze gerepareerd en opnieuw getest. (Deze connector gaat naar de CKP sensor en de CMP sensor)

Voor de zekerheid ook de trottle position sensor gecontroleerd en de connector schoongemaakt.

Sinddien heeft de motor zich goed gedragen. Heel Heel sporadisch. (misschien een keer de hele dag rijden) hapert hij heel even. Maar hij draait in ieder geval beter nu!

Wat opviel is dat we tijdens het testen van de ECU express een coil verbinding hebben losgetrokken en we GEEN FI kregen?! .. Kan het zo zijn dat dit model geen sensor heeft hiervoor?

(Andere dingen lostrekken geven wel een FI)!

Nou in ieder geval hopelijk is het nu wel goed! Nogmaals bedankt aan iedereen.
 
Sinds gisteren ook last van. Na 200km te hebben gereden heeft ie een uur stil gestaan en daarna dezelfde haperingen zoals beschreven. Het warme weer zou toch geen rol spelen neem ik aan?

Door koppeling in te knijpen en een dot gas te geven kon ik m wel aan houden (op 1 moment bij stoplichten na). Tijdens rijden gas geven trok ie m wel weer door.

Dit is een oud onderwerp maar toch ff een post. Wellicht dat er nog handige tips/reacties binnenkomen. De fiets gaat sowieso naar de makert.
 
5000km geleden nieuwe dynamo en 500km geleden nieuwe yuasa accu.

Maar heb nog niks gecontroleerd omdat ik niet weet waar te beginnen. Tankontluchting zou k kunnen proberen.

Het is toch niet een euvel die door open uitlaat systemen wordt veroorzaakt?
 
Even een update

diagnose: pluspool zat wat ruimte op waardoor er (misschien) slecht contact was bij trillingen en de luchtfilters waren zo goed als vol (schijnt in het buitenland stoffiger te zijn). Dat icm een opensportdemper kan voor haperingen zorgen.

Grote beurt inclusief nieuwe bougies en K&N filters zou wat meer lucht moeten geven.

Het zijn suggesties maar tot nu toe gaat het voor de wind.
 
Wat ik nu wel heel erg benieuwd naar ben.. Hoe heeft het bedrijf destijds dit opgelost met betrekking tot 'geen garantie'.

Als een product koopt van 5 a 6K dan mag diegene verwachten dat het een goed product is!
Je hebt inderdaad getekent voor geen garantie, maar ik werk zelf met auto's en kom dit soort probleem vaak genoeg tegen!

Op het moment dat vanaf dag 1 aankoop er iets mis is met het product wat tijdens proefrit/aankoop nog niet zo was.daar moet je gewoon werk van maken, het bedrijf heeft geen poot om op te staan!

Ik weet niet direct een link maar er staat ook ergens dat 'de consument mag bij aankoop van een product ( volgens mij ook met bepaalde waarden en prijsklasses ) verwachten dat dit een goed product is'. In autowereld > Bovag geschillen comissie > autobedrijf, en als het nog niet opgelost is naar de rechter. Em je wint het als bedrijf ( bijna ) nooit!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan