Handvatverwarming doormeten

MCE

Die hard MF'er
21 jun 2009
268
0
Hi,

Ik heb een motor gekocht waarvan de handvatverwarming het niet doet (zou in het kastje zitten volgens vorige eigenaar). Nou ben ik daar begonnen en lag de condensator er geheel af. Nieuwe besteld en op de printplaat gezet maar nu doet de handvatverwarming het nog steeds niet. Of ik weet niet hoe die werkt (:X)

Dit is hem volgens mij:
Handverwarmingset-fz8.jpg


Iemand toevallig een aansluitschema? Heb dit weekend een multimeter gekocht maar alle bekabeling zit natuurlijk geheel weggewerkt. Iemand een tip snel door te meten of kabels goed zijn?

Volgens mij zit het niet aangesloten met een relais. Wel een zekering 75 voor de accu en een zekering 5 ergens vanaf de handvaten. Nog 1 (domme) vraag: Er is een kabel die door de zekering bij de accu loopt en een die er omheen loopt. Moet de kabel vanaf ze zekering op de plus?
 
Ik heb de 2 draadjes van het handvat wel eens direct aangesloten op 12v, dus zonder de printplaat ertussen, een paar seconden aangesloten was genoeg om het handvat warm te laten worden.
Zo kwam ik erachter dat mijn handvat aan de gashendelzijde overleden was, koppelingszijde werd nog wel warm.

Kun je ook proberen, is wel op eigen risico, heb mijn vermoedens over wat er met de kabeltjes gebeurt als je dit langer dan een paar seconden doet })
 
1: handvatten los koppelen van het kastje
2: Stekkers doormeten die naar handvatten gaan (je moet weerstand meten, oneindig = draadbreuk
3: Spanning meten op de stekker die naar het kastje gaat, kastje aanzetten, je moet daar spanning meten afhankelijk van de ingestelde stand (als je een stand in kunt stellen)

Meet je geen spanning, dan is er bij het kastje iets mis

- Voeding en massa van het kastje meten.
Wel voeding maar geen uitgaande spanning -> kastje stuk
 
Zojuist alle tape van de bedrading af gehaald waardoor ze wat beter te volgen zijn. De kabels rechtstreeks op de accu (met zekering 7,5 ipv 75 idd) is van de navigatie. De zwarte kabel waar de zekering op zit moet op de min? :$
i2u3v8.jpg


Kabels even gevolgd en doorgemeten op weerstand, dit lijkt allemaal goed.
2lo6cle.png



De rode kabel gaat vervolgens de kabelboom in, waar ik hem niet meer volgen kan. Geen idee waar deze heenloopt.
bkj8i.jpg
 
Wat je getekend hebt lijkt mij niet te kloppen?

Handvatten die je getekend hebt staan in serie ipv parallel.

Aan beide handvatten zitten 2 draadjes.

Koppel deze los, en meet eens of je hier spanning meet als de handvatverwarmin aan staan.
Meten aan de kant van het kastje, en niet aan de kant van het handvat.

en zoals boenstaand genoemd in eerder post van me..
Stap1.
Stap2
Stap3..

METEN = Weten

Heb je voeding op je kastje
meet je weerstand op je handvatten
meet je spanning op je draden van het kastje nar je handvatten..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan