Maf euvel met koppeling (hydraulisch)

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Hoi allemaal,

Gisteren viel me een apart euvel op met mijn koppeling. Iets wat ik al eens eerder had gevoeld, maar waarvan ik dacht dat het wel aan mezelf zou liggen.

De koppelingshendel "slaat" / "hapt". Lastig om te vertellen. Vooral als ik terugschakel lijkt het alsof er een tik in de hendel zit. Ook leek het een keer dat de motor niet aankoppelde op het moment dat ik de hendel losliet, maar dat was lastig te zeggen omdat ik hele dikke handschoenen aanhad. Bij rustig koppelen is er meestal niets aan de hand.

Voor ik alles ga openschroeven en laat inspecteren, herkent iemand dit? Het gaat om een GTR1000 met hydraulische koppeling. De koppeling slipt niet overigens.
 
Hulpje:

kawasaki-1991-a6-zg1000-clutch-master-cylinder_bigkae0107f2380_0a3b.gif


Is van een 1991 model.
 
Kijk dat is makkelijk.
Nu denk ik dat je het moet zoeken in de onderdelen 92002 en in de 92028.
92028 kan droog zijn in je hendel of uitgesleten.
92002 kan uitgesleten zijn of te veel ruimte hebben gemaakt in de hendel.
In beide gevallen krijg je dan een vervelende knak in je hendel, waardoor het doseren ook vervelender word.
 
De boosdoener?

6ZCA7gM.png


Ik hem hem vooralsnog schoongemaakt en opnieuw ingevet. Ik zal een nieuw tonnetje bestellen.

92002 ziet er prima uit.

JK8ChFq.png


Als ik de hendel gewoon inknijp (motor uit enzo) merk ik nooit wat geks overigens. Alleen tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
De boosdoener?

[afbeelding]

Ik hem hem vooralsnog schoongemaakt en opnieuw ingevet. Ik zal een nieuw tonnetje bestellen.

92002 ziet er prima uit.

[afbeelding]

Als ik de hendel gewoon inknijp (motor uit enzo) merk ik nooit wat geks overigens. Alleen tijdens het rijden.

Zo al 3 dingen mis op de laatste foto. De scharnierpen ziet er niet prima uit maar kurkdroog. Het stofhoesje is compleet vergaan. En aan de drukstift kleeft wat oud opgedroogd vet.

Had je hem niet recent laten onderhouden?
 
Klopt, ik had hem op de foto al schoongemaakt om te kijken of er schade was. :)

Ik heb de boel schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Volgens de verkoper heeft hij recent een grote beurt gehad, maar hier is duidelijk al heen lang niets aan gedaan. Wellicht is het een idee om de hele pomp en de slave-cilinder direct te reviseren? Dan weet ik zeker dat alles weer in orde is.
 
Net even een rondje gemaakt. Hendel reageert weer perfect!

Stom, alleen even smeren met lithiumvet en alles gaat weer heerlijk soepel. Een stuk lichter ook dan voorheen.

Revisie van de rempomp en slave cilinder ga ik zeker nog doen, want de toestand daarvan zal natuurlijk van gelijke aard zijn, maar voor het dagelijks gebruik op korte termijn werkt alles weer naar behoren.

Bedankt voor de tips! :)
 
Laatst bewerkt:
Net even een rondje gemaakt. Hendel reageert weer perfect!

Stom, alleen even smeren met lithiumvet en alles gaat weer heerlijk soepel. Een stuk lichter ook dan voorheen.

Revisie van de rempomp en slave cilinder ga ik zeker nog doen, want de toestand daarvan zal natuurlijk van gelijke aard zijn, maar voor het dagelijks gebruik op korte termijn werkt alles weer naar behoren.

Bedankt voor de tips! :)

Onderhoud...

Heb je het stofhoesje nu ook vervangen? Lithiumvet is niet zo geschikt voor die plek, het stofhoesje gaat daarnnamelijk weer snel van kapot.
 
Thanks!

Remhendel heb ik gelijk ook gedaan.

Stofhoesje heb ik niet vervangen. Binnenkort reviseer ik de hele koppelingspomp, dan komt het met het stofhoesje ook weer goed.

Welk vet zou beter geschikt zijn?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan