Honda VT 1100 '90 start niet

swvdm

Rookie
21 feb 2015
9
0
Enschede
Beste MF-leden,

Mijn '90 Honda VT 1100 is al een tijd bekend met accu problemen. Deze klus wou ik nu na de winter weer oppakken.
Na de accu volledig te hebben bijgeladen, loop ik helaas nog tegen problemen aan. Om het probleem gerichter op te lossen, hoop ik op jullie feedback wat het mankement kan zijn.
Ik ben bekend met de checklist en deze ga ik deze week volledig uitwerken. Deze forumpost is voornamelijk in de hoop dat iemand het leest en zich compleet herkent in het probleem (met hopelijke oplossing)

Na het bijladen kan ik de motor op contact zetten en alle verlichting werkt volledig. Zodra ik de motor probeer te starten hoor ik een klik, de startmotor lijkt 1 keer te draaien en vervolgens stopt het en gaat alle verlichting uit.
Wanneer ik de motor met startkabels bevestig aan een goedwerkende accu blijft het probleem hetzelfde.
De motor heeft enkele maanden overkapt buiten gestaan.

Ik kijk uit naar jullie advies wat het zou kunnen zijn op basis van deze 'symptomen'

Zeer vriendelijk dank!

Bas
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties!

Kun je meten wat er met het voltage gebeurd tijdens en vlak na deze actie?

Gaat er ook een zekering stuk?

De zekering blijft (nog) in orde. Ik zal vanmiddag de voltage testen. Ik heb in verschillende posts gelezen dat de voltage op meerdere plekken kan zakken, echter is mij niet duidelijk hoeveel voltage drop er 'acceptabel' is, of hoort er idealerwijs geen drop te zijn?

Startmotor al een keer uit elkaar gehaald?

Voor de rest zie Martell....

De startmotor heb ik nog niet uit elkaar gehad, uit overige posts heb ik begrepen dat een versmeerde startmotor meer vermogen trekt. Dit lijkt mij ook zeker een mogelijkheid. Staat bij deze op de "to do list"

On a side note: is het verstandig het probleem op te sporen met behulp van een goed werkende externe accu, i.p.v. een nieuwe aan te schaffen en hiermee verder te dokteren? Ik heb begrepen dat dit de levensduur van de nieuwe accu sterk verkort.
 
kan je de motor wel aanduwen ?
hoe sluit je de externe accu met startkabels aan ? via je eigen accu of direct op de accuklemmen ?
 
Laatst bewerkt:
kan je de motor wel aanduwen ?
hoe sluit je de externe accu met startkabels aan ? via je eigen accu of direct op de accuklemmen ?

Aanduwen is niet mogelijk, wel geprobeerd! Vaart gemaakt en op laten komen in zowel 2 als 3. Beide gevallen blokkeerde het achterwiel en kwamen de lampjes zeer kort tot leven.

De externe accu heb ik eenmaal op de eigen accu aangesloten en eenmaal rechtstreeks op de + - klemmen. Dit laatste om kortsluiting via eigen accu uit te sluiten. Het riedeltje bleef gelijk in beide gevallen.

Zou het mogelijk zijn om de externe accu rechtstreeks aan te sluiten op de startmotor? Ik vraag me af of ik hiermee defecte tussenliggende onderdelen kan aantonen
 
Als je een beetje door het forum gaat kun je lezen dat een opgeladen accu nog niet betekend dat hij goed is en dat hij toch te weinig power heeft om de motor aan te slingeren.
Ik dacht dat als het voltage van je accu tijdens het starten onder de 10 volt komt, dat je dan toch een verse accu moet scoren!
Overigens zou ik de startmotor zowiezo los halen, schijnt bij een VT zeer eenvoudig te zijn en kan je 'm in ieder geval goed schoonmaken en misschien verse borstels geven.
Dat gebeuren met 'n extra accu vindt ik niet zo produktief.
succes kees
 
Als je een beetje door het forum gaat kun je lezen dat een opgeladen accu nog niet betekend dat hij goed is en dat hij toch te weinig power heeft om de motor aan te slingeren.
Ik dacht dat als het voltage van je accu tijdens het starten onder de 10 volt komt, dat je dan toch een verse accu moet scoren!
Overigens zou ik de startmotor zowiezo los halen, schijnt bij een VT zeer eenvoudig te zijn en kan je 'm in ieder geval goed schoonmaken en misschien verse borstels geven.
Dat gebeuren met 'n extra accu vindt ik niet zo produktief.
succes kees

Bedankt voor de reactie!

De accu is inderdaad aan vervanging toe: 11,6V op contact, <8 V bij poging tot starten. Vervolgens heb ik de startmotor rechtstreeks op een accu gezet, en hij probeerde wederom een keer rond te draaien maar dit ging bijzonder moeizaam.

Het verwijderen van de startmotor was inderdaad goed te doen. Bij het demonteren kwam ik tot de aangename ontdekking dat de koolborstels nog zo goed als nieuw zijn...omdat ze niet correct waren bevestigd :')
Hoewel ik een leek in deze kwestie ben, leek hij toch wel sterk vervuild.
Morgen zal ik testen of het z'n vruchten afwerpt.
 
De startmotor draait weer soepel!
Nu zit ik met het probleem dat ik de startmotor niet meer op z'n plek krijg. Mijn god wat een nauwlettende klus is dat zeg.
Ik krijg hem grotendeels op de plek, echter lijkt het alsof ik het roterende einde met enig geweld er in moet zien te krijgen. Kan dit kloppen?
Even navragen voor ik de bende verniel.
 
motor even draaien of as startmotor even in andere positie zetten, tandwielen moet mooi in mekaar passen.

Bedankt voor de tip!

De as past nu redelijk, echter kom ik alsnog 0,5 cm tekort. Is het verstand (of noodzakelijk) om de startmotor er met een paar goede tikken verder in te slaan? Ik weet niet hoeveel de behuizing kan hebben.
Bij het demonteren van de startmotor, moest ik de as ook met enige stevige tikken uit de tandwielen krijgen.
 
ken de motor niet, maar toch mee oppassen.
als het gewoon 1 tandwiel is dat mooi in een ander moet passen mag je gerust tikken, is waarschijnlijk de O-ring voor afdichting rond de startmotor die wringt.

maar soms moet er een los tandwiel over de as van de startmotor schuiven (meestal als deze met een ketting de overbrenging doet), dan moet er een zijdeksel zijn dat je kan demonteren en zo het tandwiel mooi op de as zetten.
 
kunststof hamer gebruiken :)

Kom er helaas niet zo direct bij, hij zit goed verstopt. Maar een kunststof- of rubberenbijtel zou zeker een idee zijn!

ken de motor niet, maar toch mee oppassen.
als het gewoon 1 tandwiel is dat mooi in een ander moet passen mag je gerust tikken, is waarschijnlijk de O-ring voor afdichting rond de startmotor die wringt.

maar soms moet er een los tandwiel over de as van de startmotor schuiven (meestal als deze met een ketting de overbrenging doet), dan moet er een zijdeksel zijn dat je kan demonteren en zo het tandwiel mooi op de as zetten.


Vermoed inderdaad dat de O-ring wringt. Ik zal voor de zekerheid de linker case er af halen om te kijken of hij netjes in de tandwielen valt!
Bedankt!
 
Er zit inderdaad een O-ring die het een beetje tegenhoud, beetje vet erop en doordrukken, als het grootste deel van de as er al in zit is het verder geen probleem. Beetje kracht erop en doorduwen.
Kom er helaas niet zo direct bij, hij zit goed verstopt. Maar een kunststof- of rubberenbijtel zou zeker een idee zijn!Vermoed inderdaad dat de O-ring wringt. Ik zal voor de zekerheid de linker case er af halen om te kijken of hij netjes in de tandwielen valt!
Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
En een fatsoenlijke accu erin zetten.
motobatt geeft een MBTX9U

aan terwijl er een : Motor accu HYB16A-A / HCB16A-A (12 Volt 16Ah).

in moet.

de eerste is 160 cca en de originele 210 cca.

Misschien gaat het (een tijdje) goed, misschien ook niet.
En maar al die verschillende verhalen over hoe lang accu's mee gaan. :/

Bedankt voor de tip! Heb een Yuasa accu gekocht, met 210 cca.

Hij loopt weer als nieuw!

/Solved
 
Terug
Bovenaan Onderaan