motorflush tijdens onderhoud

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Kan het kwaad om de motor te flushen bij regulier onderhoud?
Of kan dat enkel maar een paar keer in het motor leven?
Wanneer is het noodzakelijk of raadzaam het wel te gebruiken?
Heeft iemand ervaring met het produkt?
 
Was dat niet dezelfde persoon die er olie had ingedaan, die hij bij de shell had gekocht die daar al jaren op de plank had gestaan, en zo een hoog olie verbruik kreeg. En toen maar besloot om te gaan flushen, wat ook niet mocht baten, het ging hier om een SH300 als ik me niet vergis, en die had al ruim 50k gelopen. Wat ook niet verkeerd is. :Y

een gedeelte van het verhaal komt overheen, maar jouw verhaal klinkt alsof het langer geleden is als het verhaal wat ik ken.
 
neem aan dat hij het heeft over ..........

[afbeelding]

Oké dan begrijpen we hetzelfde.
Alleen zie ik de directe relatie met EGR niet helemaal. EGR laat inlaatspruitstuk, kanalen en kleppen ernstig vervuilen. Uiteindelijk zorgt dat ook wel voor iets meer vervuiling in de olie. Een inlaat reiniger lijkt mij beter op zijn plaats.
En het afdoppen of uitprogrammeren van EGR is altijd een hele verbetering om de motor schoner te houden.

Overigens ben ik wel fan van de forte motor flush. Goede resultaten mee behaald. sowieso kun je je er soms best op verkijken hoeveel vervuiling er in een gezonde motor zit. Vuil wat je niet zomaar mee spoelt met een olie verversing.
 
Ik las laatst dat je ook ATF oftewel automaat/stuurbekrachtigingsolie als flush olie kan gebruiken. iemand ervaring mee?

Bij auto-motoren wordt dit wel eens gedaan, wanneer de hydraulische klepstoters te veel herrie maken, daarbij werkt het goed.
Bij een motorfiets met natte plaatkoppeling zou ik er wel even mee oppassen, geen idee of die daar tegen kan.

Ik ben sowieso niet zo van dat 'flushen', je kunt er ook narigheid mee losweken die je niet los wil hebben en wanneer die dan bij een oliekanaaltje blijft haken en de smering belemmerd, kun je het hele blok uit elkaar trekken.

Gewoon voor de oliewissel blok goed warm draaien, zodat alle vuildeeltjes goed mee circuleren en dan de warme/hete olie aftappen en ruim de tijd nemen om uit te laten lekken. Ieder jaar doen en goede olie gebruiken is mijns inziens nog de beste methode.
 
Bij auto-motoren wordt dit wel eens gedaan, wanneer de hydraulische klepstoters te veel herrie maken, daarbij werkt het goed.
Bij een motorfiets met natte plaatkoppeling zou ik er wel even mee oppassen, geen idee of die daar tegen kan.

Ik ben sowieso niet zo van dat 'flushen', je kunt er ook narigheid mee losweken die je niet los wil hebben en wanneer die dan bij een oliekanaaltje blijft haken en de smering belemmerd, kun je het hele blok uit elkaar trekken.

Gewoon voor de oliewissel blok goed warm draaien, zodat alle vuildeeltjes goed mee circuleren en dan de warme/hete olie aftappen en ruim de tijd nemen om uit te laten lekken. Ieder jaar doen en goede olie gebruiken is mijns inziens nog de beste methode.
:^ Bij oudere motoren die al tienduizenden km's op minerale of semi-syntheet draaien wordt zelfs wel eens gewaarschuwd voor volsyntheet. Maakt meer los dan je lief is :+

Ik zeg:
Verse motorfietsolie erin, nieuw oliefilter en gaan met die banaan.
 
tja of dat nu een maatstaf is?

Mijn volvo T5 rijdt al 120.000 km( vanaf 279k) met lidl/brezan/net wat er voor handen is. en gaat ook nog steeds als een tierelier...heb alleen een lekke krukaskeering, en geen zin het blok uit de wagen te halen om dat ding te vervangen, dus gaat er nu gewoon in wat op olie lijkt, 10w40 of iets in die buurt

Dat zegt dan weer geen reet, want die 5 cilinders lopen nog op frituurvet als het moet. Alleen als ze gaan klapperen bij de koude start moet je over op 5w40, bij mij is dat sinds de 400.000 ;)
 
Nog zo'n een, die niet verder dan belgie is gekomen. :Z

Gezien de :Z vind je mijn voorbeeld slaapverwekkend ?

Neeecht iets van die mensen met laag toerige v8's die nooit warm worden van korte ritjes en zo bergen sludge/mayonaise bij de olie hebben zitten.

Zo ik heb het even aangepast hoor :)

Maar misschien kan je ook onderbouwen hoe het daadwerkelijk in Amerika aan toe gaat, daar zijn nogal veel V8's , toch ?
Ik ben alleen maar 3 weken in California geweest, met veel plezier en geen onprettige mensen tegen gekomen , zelfs niet de camperverhuur medewerkers en ook niet de douane.

Prima als het ergens niet mee eens bent hoor, maar afdoen met :Z of :') , dan denk ik :W

Overigens was het een voorbeeld voor TS (zal ik zeggen OP ;) ) wat gebaseerd was op het feit dat alle filmpjes op youtube over flushen (die ik gezien heb/kon vinden) allemaal amerikaans gesproken waren.

Afgezien daarvan raad ik mensen aan, die iets niet kunnen vinden via/op google, om in het engels (amerikaans, maar dat verschil weet men dan ook niet) te zoeken.
Simpelweg vanwege het feit dat als men het in Amerika niet kent, het niet bestaat.
(snap wel dat dit niet zo is, maar voor 90 % van de gevallen).

Dit kan je opvatten dat Amerikanen overal over zeiken en zeuren op internet, of simpelweg statistisch gezien dat ze er ERG veel mensen hebben en genoeg geld, dus 'alles' is daar al eens geprobeerd of gedaan.

Dit vind ik iets onderbouwen :)
;)
 
Laatst bewerkt:
Olie veroudert een veelvoud sneller door een slijtende koppeling dan door wat residu in het blok zelf. Na een ton kilometers met halfsyntheet of slechter wordt het een keertje leuk om te flushen, anders niet echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan