Kop lichten?

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Van een Suzuki GS750 uit '77 met (1)46000 op de teller en 10 jaar heeft stil gestaan.
staat cilinder 1 en 4 de de uitlaatklep op een kier. (Perslucht 3,5 bar)
= Lekkage geluid uit de uitlaat.

Compressie is 6,0-8,0-7,5-6,0 koud en niet gelopen.
(Carburateurs allemaal vast-vervuilde schuiven)
Klepspeling Nr1 Uit= 0,10 In=0,08 / Nr4 Uit=0,08 In=<0,04

Ik heb vermoeden dat koolaanslag / vervuiling de veroorzaker is.
Is er een middel om de zaak schoon te krijgen zonder kop lichten/cilinder demontage.

Of moet ik eraan geloven.
 
Ok, ga ik proberen.
WD 40 had ik al ingespoten, compressie werd daardoor iets beter.
Paar dagen gewacht en toen compressie/lektest gedaan. met dit als resultaat
Zal nog eens vandaag een veelheid WD40 in de inlaten spuiten en "starten".
 
Wat moet WD40 bij een motor?

latest
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je echt duur wilt doen kan je ook marvel mystery oil gebruiken .....

Of seafoam, dat lost de koolstofopbouw op.
Maar wd40 werkt ook prima!
Ik zou anders beginnen.

Bijvoorbeeld checken hoe de huidige stand van de olie is. Desnoods alvast verversen.
Carburateur kan uit elkaar en schoongemaakt worden.
Blok kan met de hand rond gedaan worden, mbv smeermiddel. Kruipolie bijvoorbeeld. Na tien jaar zal het smeerspul namelijk niet overal meer zitten.

En in tien jaar stilstand veracht ik zelf niet zoveel opbouw van koolresten. Maar dat is natuurlijk te controleren.

Kleppendeksel er af, en ook daar mag wel wat kruipolie naartoe, of gewoon motorolie.

Dan blok rond en kijken, voelen, luisteren.

Meteen klepspeling controleren, dan compressie testen. Kan goed dat er een zuigerveer wat vast zit, na die tijd. Of roest in de cilinders.

Misschien eens kijken met een cameraatje via bougiegat.

Volgens mij staat er in de how to's ook iets over starten na lange stilstand: How-to motorfiets starten die lang heeft stil gestaan
 
Ik zou idd eerst de olie eens verversen en daarna de kleppendeksel er af lichten en alles lekker besprenkelen met verse motorolie. Vervolgens de bougies er uit, een spuitje olie in de cilinders doen en het blok daarna rustig op de hand een aantal keren rond draaien.
Carbs schoonmaken is een must. Oude benzine gomt alles dicht.
 
Ik zou idd eerst de olie eens verversen en daarna de kleppendeksel er af lichten en alles lekker besprenkelen met verse motorolie. Vervolgens de bougies er uit, een spuitje olie in de cilinders doen en het blok daarna rustig op de hand een aantal keren rond draaien.
Carbs schoonmaken is een must. Oude benzine gomt alles dicht.
En zonder bougies de motor een aantal keren laten rondgaan met de startmotor,dan gaat de oliepomp ook werkelijk olie rond pompen in je blok,dat gaat niet als je met de hand draait.
Maar niet te lang of je startmotor gaat er aan.
 
Beunhaas oplossing?

Klepdeksel er af.
Doorslag op de klepstoter zetten en met een lichte hamer net zo lang steeds op de doorslag tikken totdat de luchtlekkage vrijwel weg is.
Net zo hard tikken dat de klep steeds even opent en weer sluit.
Hierdoor gaat vaak de roest/koolaanslag oid van de rand van de klepzetel af.
 
Wat je moet doen;
Ding als de sodemieter starten want met die compressie getallen loopt ie wel hoor. Dus carbs en de rest van de banzinelijn schoonmaken, benzine erin en eerst aan de gang slingeren die handel mits het vonkfabriekje ook nog iets doet natuurlijk. Keer warm rijden en dan eens een keer aan olie verversen gaan denken.
 
Allen bedankt voor de tips, ik zal het nog een paar keer doorlezen en kijken wat mij het meest past.

Moet alleen een setje voor carbs zien te vinden waar ook een pilot schroef in zit. Eéntje is punt afgebroken en 1tje is behoorlijk aangetast.

Maar motor starten met lekkende kleppen, loop je dan niet de kans op verbrandde kleppen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan