Achterbrug XV750 special lijkt niet recht

zurp11

Die hard MF'er
18 nov 2006
955
0
Heiloo
Beste Techneuten,

Sinds enige tijd staat er een Yamaha XV750 Special uit '86 in mijn schuurtje.

Nu ben ik aan het sleutelen gegaan en al voor ik de achterzijde demonteerde leek het achterwiel in goed in lijn te zitten met het frame.
Nu het subframe en spatbord verwijderd is, is het heel goed zichtbaar dat het een en ander niet in lijn zit.

full


De afstand tussen het achterwiel en de achterbrug is aan de aandrijf zijde minimaal en aan de rem zijde juist erg ruim.

full


Dat kan komen door dat er verkeerde afstandsbussen gebruikt zijn, maar aangezien het een cardan aandrijving is zal deze afstand van uit de aandrijf zijde bepaald worden.

Wat me ook op valt is dat de achterveer in de uitsparing in het frame bij het bovenste montage punt in het midden zit maar meer naar links (de aandrijf zijde) wijkt naar mate hij meer naar het onderste montage punt op de brug komt.

full


Zo ver mijn info reikt heeft deze motor nooit een serieus ongeval gehad.

Aangezien de motor geschorst is heb ik er niet op gereden en weet dus niet of de motor erg naar links of rechts trekt.

Is dit een bekend probleem van XV's uit die periode en zo ja, wat is de oorzaak en wat is er aan te doen.
Zo nee, wat zijn jullie gedachtes over hoe hier verder mee te gaan.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

B.v.d.

Arjan.
 
Span een een touwtje langs de wielen. Als het touwtje evenwijdig aan het achterwiel loopt moet hij dat ook langs het smallere voorwiel doen.
Vertikaal doe je gewoon met een waterpas langs het wiel. Als je een wiel loodrecht zet moet het andere wiel dat ook zijn.
Of bruggen en veren symmetrisch zijn is geen indicatie. De schokker van een ER6 zit ook niet in het midden.
 
Bedankt voor de tip.
Ben idd even met touwtjes in de weer geweest maar dat is nog lastiger dan ik dacht. Zodra het voor wiel ook maar een beetje scheef staat klopt de meting al niet meer.

Met een stuk buis op het balhoofd en recht boven het tank montage punt kom ik er op uit dat het wiel zo een 8 mm links van de middenlijn zit.

Ik heb zo maar het vermoeden dat ik het achterwiel maar eens moet gaan demonteren om te zien of er wat terug te vinden is in de cardan overbrenging.

full
 
Bedankt voor je reactie, dat is nieuws waar ik wat aan heb.

Zal in een later stadium het achterwiel er toch een keer uithalen en zal dan eens kijken of er wat aan te doen is.
 
links zit de band idd vrijwel tegen de achterbrug aan, daarom kon ik ook geen bredere band kopen, terwijl ik dacht van wel, omdat ik rechts keek naar de ruimte. |(
niets aan de hand dus :]
 
Ik heb o.a. een BMW R1100RS, bij deze motor mogen voor en achterwiel 9mm van elkaar afwijken. (werkplaatsboek "Peters"). Dit is ook een motor met cardan.

Waar je de buis nu hebt gelegd kan je ook met een lijntje werken, want er zijn maar weinig profielen die recht uit de fabriek komen. In ieder geval moet je altijd de rechtheid van een profiel controleren.
Maar dat heb je waarschijnlijk wel gedaan.

Meet ze!
 
Ik werk graag met een kruis laser. Hiermee kun je oneindig veel "strepen" op je frame projecteren.
Vanuit die laserlijnen kun je gemakkelijk naar alle voorkomende symmetrische punten op je frame meten. Met een uurtje meten heb je een behoorlijk goed "beeld" van je frame. :)
 
Wat ik uit de reacties filter is dat het kan zijn dat er een tolerantie kan zitten in de uitlijning van de wielen.
De afwijking die ik meet is een paar milimeter en zo ver ik na heb kunnen gaan heeft deze motor nooit een serieus ongeluk gehad.

De achterband moet idd vervangen want die is al zeker 7 jaar oud waarvan hij 6 jaar heeft stil gestaan.
Denk dat ik ga kijken voor een smallere band en dan neemt de speling bij de achterbrug ook weer toe.
Als het wiel er uit is ga ik ook direct kijken of er nog wat te doen valt met de uitlijning van het wiel.
 
Wat bij mij wel uitkomst bood was een gordijnrail met een schietlood .
Dan moet je wel de motor netjes waterpas zetten natuurlijk , ook voor de verdere bouw van zitje , subframe en dergelijke
Weet je altijd in no time of je goed zit.
 
Als het achterwiel gedemonteerd is, controleer de achterbrug dan goed bij de roestplekken. Bij mijn xz550 met hetzelfde type achterbrug bleek de roest van binnenuit te komen. Doorgeroest dus. Ik heb de achterbrug vervangen door een gaaf exemplaar.
 
Bij het demonteren van het achterwiel zal ik eens kijken of de bus afstand bus er in zit.
Dan kan ik ook even kijken of er misschien ruimte is voor een iets dikkere ring.
 
Kortom..... het ding kan complete scheef zijn maar nooit iemand die er iets van gemerkt heeft :]

De vorige eigenaar (een kennis van me) heeft nooit wat gemerkt van het scheef zijn of trekken van de motor. Het viel me op door dat bij de demontage mijn oog viel op de kleine speling van band en achterbrug en de positionering van de veer in het frame.

Dat de tank scheef ligt zou kunnen. Voor het meten ben ik er van uit gegaan dat het punt waar de tank aan de achterzijde aan het gemonteerd wordt in het midden zit. Dat recht opstaande staafje heb ik als referentie genomen in combi met het midden van het balhoofd.

De komende paar weken zal er weinig gebeuren en gemeten worden aan de motor maar wanneer er weer wat tijd is ga ik toch wel verder kijken naar het hoe en wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan