Wat veranderd er tussen de 3-4000toeren?

Nielz

MF'er
12 jan 2004
231
0
Hoogland
Ik heb een bmw f650 funduro die stottert tussen de 3000 en 4000 toeren.

Wat veranderd er tussen de 3000-4000toeren waardoor dit gestotter kan ontstaan?

Ik heb nog een F650 staan en heb al diverse delen uitgewisseld, o.a. de carburateur, cdi, ontstekingsmodule en hallgever. Ook kan het onstekingsmoment niet verkeerd staan omdat er een spie op de as zit die hem op zn plek houdt(die nog goed zit).

Het probleem is minder als ik de motor in één keer doortrek door de 3000-4000toeren heen. Maar zodra ik deellast in dat toerengebied kom begint hij weer..
 
een 1 cilinder kan soms een dubbele carburateur hebben waarvan het vacuum gedeelte het 'overneemt'
vanaf een bepaald toerental.
Bij carburateurs zijn er verschillende onderdelen die elk een bepaald toerengebied/toerentalbereik bedienen.

Maar is er iets gebeurd voordat die probleem de kop op stak ?

Het is meerdere malen gezegd dat benzine nooit veroudert en elke motorfiets gelijk start en goed loopt na enkele malen stilstaan, maar je zal maar net die ene..... ;);)
 
Ik heb deze motor gekocht als niet lopend, heeft een tijd stil gestaan en heb toen de carb gereinigd. Deze ook geprobeerd op de andere f650 en die liep zonder problemen.

Wat bedoel je precies met dat de vacuum het overneemt?

De f650 heeft idd een dubbele carb.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze motor gekocht als niet lopend, heeft een tijd stil gestaan en heb toen de carb gereinigd. Deze ook geprobeerd op de andere f650 en die liep zonder problemen.

Wat bedoel je precies met dat de vacuum het overneemt?

De f650 heeft idd een dubbele carb.

Je hebt dus de carburateur van de niet lopende motorfiets gedemonteerd, daarna gereinigd en geprobeerd op jouw eigen f650 en daar functioneerde hij prima op ?

Als dat zo is dan kan er vuil/oude benzine in de benzinetank van de oude motorfiets zitten.
 
Dat is een heel verhaal! haha. Ik ga het eens bestuderen.

Inderdaad.. Ik heb gereinigd, toen terug gezet, ervaren dat hij stottert en toen geprobeerd op de goed lopende f650 die ik heb, waarbij die carbs het toen goed deden. Daarom uiteindelijk maar de vraag hier neergezet, mijn ideeen wat het zou kunnen zijn raken op.

Je zou denken dat het als het de benzine zou zijn hij in alle toerentallen moeite zou hebben. Ik heb ook tijdens het klaarmaken de tank leeggehaald, gespoeld en kraantje schoongemaakt (en uiteraard verse benzine met injectorcleaner)
 
Laatst bewerkt:
effects3.gif


Wellicht blijft je gasschuif kleven/hangen?
Is het membraan nog heel?
Hoe is je gasnaald eraan toe?
 
Laatst bewerkt:
Ontstekings vervroeger ?

Geen idee of dat electronisch is geregeld bij zo'n ding.

Maar als het mechanisch is, kan het euvel misschien daarin zitten.
Misschien vervroegd hij niet snel/soepel genoeg, en gaat hij daarom haperen.

Of -terwijl ik type- loopt het mechanisme te stroef (door oxidatie of slijtage), en vervroegd hij daarom te laat, gevolg is dus wat gestotter.

Meestal gaat de vervroeger ook wel in werking rond de 3000~3500rpm, dus het lijkt me het onderzoeken waard. :)
 
Bedankt voor de tips! Clip van de carbs ga ik morgen bekijken. Als ik in de schemas kijk zijn is dat precies het gebied waar ik last heb.

De motor heeft er geen vervroeger op zitten..
 
Bij veel 1 cilinders zijn ieder 2 jaar de gasnaald en zitting aan vervanging toe.
Of dat bij de jouwe ook het geval is weet ik niet maar ik zou er zeker naar kijken.
De gasschuifstand waar je het meest mee rijd verslijt de naald op die plaats waardoor hij daar teveel benzine gaat krijgen.
Bij mijn Ktm 620 verving ik hem minstens iedere 2 jaar.
 
Gisteren de carburateurs eraf gehaald en uiteindelijk van drie sets carbs het beste spul gebruikt en die erin gezet.. En hij doet het perfect! Eindelijk *D

Hoe het dan zo was dat hij in de andere f650 wel goed liep? Geen idee..
 
Terug
Bovenaan Onderaan