Het nut van deze diode? (Yamaha XJ 750)

Morten

MF'er
18 mei 2013
118
0
Geleen
Beste Forummers,

Helaas heeft mijn oud beestje (XJ750 midnight maxim '83) door de jaren heen toch wat kabelbreukjes opgelopen. Zodoende ben ik de kabelboom helemaal na aan het nalopen en waar het nodig is, opnieuw aan het solderen.

Ook ben ik de kabelboom aan het uitdunnen (kabeltjes die geen nut meer hebben aan het verwijderen).

Deze diode kwam ik tegen in de koplamp en denk dat deze werkzaam was/is voor het instrumenten paneel.... omdat het maar een vermoeden is, hierbij de vraag:
Waar dient deze diode voor?:


Wellicht handig erbij te vermelden dat de 750 wordt omgebouwd tot scrambler/naked cruizer, zaken als het instrumenten paneel zijn inmiddels verdwenen, dus die bekabeling mag ook weg.

Groetjes Maarten
 
Beste Forummers,

Helaas heeft mijn oud beestje (XJ750 midnight maxim '83) door de jaren heen toch wat kabelbreukjes opgelopen. Zodoende ben ik de kabelboom helemaal na aan het nalopen en waar het nodig is, opnieuw aan het solderen.

Ook ben ik de kabelboom aan het uitdunnen (kabeltjes die geen nut meer hebben aan het verwijderen).

Deze diode kwam ik tegen in de koplamp en denk dat deze werkzaam was/is voor het instrumenten paneel.... omdat het maar een vermoeden is, hierbij de vraag:
Waar dient deze diode voor?:
[~[url="http://i187.photobucket.com/albums/x299/maartenadams/20150309_185809_zpsydkr5ird.jpg"]afbeelding~][/URL]

Wellicht handig erbij te vermelden dat de 750 wordt omgebouwd tot scrambler/naked cruizer, zaken als het instrumenten paneel zijn inmiddels verdwenen, dus die bekabeling mag ook weg.

Groetjes Maarten
Even een gok: een relais.
Iets dat bijvoorbeeld je lichten uitzet tijdens starten, of je lichten pas aan zet na het starten.
 
Juij, thanks! Ik ga morgen ook meteen de cd-rom bestellen met het werkplaatshandboek, thanks magnamaniac!

Het grappige is dat de knipperlichten gewoon uit gaan als ik de schakelaar op het stuur weer terug zet naar de middelste positie, zonder dat dat blokje is aangesloten.
Ik heb inmiddels wel een ander knipperlicht relais gebruikt (breed spectrum wattage en nog wat moeten solderen om het te laten werken), dus misschien werkt het daardoor nog steeds zoals het moet...

Iig thanks!
 
Tscu werkt als extra.
Gaat bijv uit na een bocht, x aantal meters rijden, x aantal keren knipperen of een combi hiervan.

Los daarvan kun je altijd handmatig uitzetten.
 
Het kan ook nog een onderdeel zijn van de jiffy beveiliging:
4U8-81980-M0-00 DIODE ASSEMBLY . . . . . . . . . 1 FOR SIDE STAND
SAFETY DEVISE
Kijk voor de grap eens hoe het met de schakelaar bij de jiffy zelf is. Misschien doorgelust oid.
 
Ik heb een boek opgesnord.

Er zit een cancellingunit in de koplamp, maar van een andere vorm dan dit ding.
Er zit ook een diodeblok, van gelijke vorm, in de kabelboom, onder de tank.
 
De Jiffy bij mij is doorgelust.
Klopt, onder de tank zit ook nog een diodeblok, maar die zit er nog steeds. Deze kwam uit de koplamp :)

Ik heb het blokje in de koplamp verwijderd evenals de kabels die er bij hoorden, alles werkt nog prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan