Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
vanavond gaan we aan de slag :Y

Ik moest nog even wachten tot de installatiehandleiding en dan voornamelijk het aansluitschema van mijn motor beschikbaar was. Ik heb bobines met zogenaamde "spade connectors' oftewel reguliere kabelschoentjes. Spul is wat universeler.

Voor de meeste motoren is het als het goed is erg eenvoudig, kwestie van stekkertje bij de bobines loshalen en de quickshifter er tussen stoppen. Ik moet zelf wat kabeltjes gaan verplaatsen en onderbreken, maar komt wel goed :Y

Jullie horen het wel of het gelukt is ;)

maar wel zorgen dat die goed staat. Dit om de versnellingsbak te sparen ;)


Hoe trager langere kill time, des te beter het is voor je versnellingsbak toch ?
jep, dat klopt.

Er zijn wel wat standaardwaarden ingevuld in de app maar -zeker als je minder dan 4 cilinders hebt- wordt aangeraden om de kill times ietsje langer in te stellen. Mijn pakkie aan wordt dat ik ze gewoon gelijk verdubbel in eerste instantie, en dat ik ze in stapjes van 5 ms terug ga schroeven totdat het niet meer soepel gaat, en dan weer 10 ms erbij voor de zekerheid.

Tis toch maar voor op straat dus die paar ms kunnen me gestolen worden haha ;)
 
vanavond gaan we aan de slag :Y

Ik moest nog even wachten tot de installatiehandleiding en dan voornamelijk het aansluitschema van mijn motor beschikbaar was. Ik heb bobines met zogenaamde "spade connectors' oftewel reguliere kabelschoentjes. Spul is wat universeler.

Voor de meeste motoren is het als het goed is erg eenvoudig, kwestie van stekkertje bij de bobines loshalen en de quickshifter er tussen stoppen. Ik moet zelf wat kabeltjes gaan verplaatsen en onderbreken, maar komt wel goed :Y

Jullie horen het wel of het gelukt is ;)jep, dat klopt.

Er zijn wel wat standaardwaarden ingevuld in de app maar -zeker als je minder dan 4 cilinders hebt- wordt aangeraden om de kill times ietsje langer in te stellen. Mijn pakkie aan wordt dat ik ze gewoon gelijk verdubbel in eerste instantie, en dat ik ze in stapjes van 5 ms terug ga schroeven totdat het niet meer soepel gaat, en dan weer 10 ms erbij voor de zekerheid.

Tis toch maar voor op straat dus die paar ms kunnen me gestolen worden haha ;)

Hier haak ik even op in :) *O*
Ben benieuwd naar jouw ervaringen! :Y
 
ik heb mijn Healtech Quickshifter gisteren binnen gekregen.

Helaas zat er bij dit type (voor een SV650) geen handleiding bij, want die was nog niet beschikbaar :P

Maar als het goed is komt die maandag beschikbaar en kan ik aan de slag met het installeren van de boel.


Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen, van zowel installeren/instellen als het rijgedrag :Y

overigens heb ik hem bij MotoPro besteld, is geloof ik de importeur volgens de Healtech website. €279 incl verzenden en de mijne was binnen 1 dag in huis.


Als ik op die site van motopro kijk zie ik geen mogelijkheid om te bestellen...maar ik wil deze ook!
 
even een mailtje sturen. Op de website van healtech kun je voor jouw motor kijken welke onderdelen je nodig hebt. Ff aangeven via de mail welke onderdelen je zoekt en je weet het :Y


Nou groot nieuws, de boel zit er op :Y Was voor mijn motor specifiek dus even vogelen met de kabeltjes, maar het meeste werk was nog het loshalen van het zadel, tank, luchtfilterbox etc. om overal goed bij te kunnen. En dat hebben we 2 keer kunnen doen want we vergaten nog wel eens wat stekkertjes enzo, mja :P

Pairing via bluetooth met je telefoon gaat gewoon super goed. Je kunt aangeven van welk toerenbereik hij actief moet zijn (dus bijv vanaf 2500 tot 12000 rpm) en dat bereik deelt hij op in 9 stappen. Per 'stap' kun je dus de killtime per ms nauwkeurig instellen. Ik heb overal nu de standaard setting +20 ms in de hogere rpms en +30 in de lagere helft en dat lijkt al een goed uitgangspunt voor mijn twinnetje.

Ook wel slim dat er een test functie in zit. Kun je de boel ff losjes aansluiten en neerleggen, de motor stationair laten lopen en door dan op "TEST" te klikken zou je de motor heel even moeten horen haperen. Dan weet je dus dat de ontsteking ff stopt en je de boel goed hebt aangesloten :Y

Verder kun je via een soort testje kijken hoe gevoelig je de stress sensor op de pook moet afstellen. Even een paar tikken er tegenaan geven als hij op de standaard staat en je krijgt een idee van welke drempelwaarde je moet instellen zodat hij niet bij de eerste de beste hobbel al de ontsteking onderbreekt. Ook dat werkt feilloos :Y


Sja verder: gewoon heel veel lol :+ Ik vind het wel een hele toffe sensatie om zo vol gas door te knallen. Zo af en toe krijg je ook een redelijk asociale knal uit de demper tijdens het opschakelen, natuurlijk afhankelijk van hoe arm/rijk je motor staat, welk toerental hij op dat moment draait en hoe lang de killtime is.

Niks dan lof voor dit product vooralsnog. En als je dan ook nog eens een motor hebt met bobines die bovenop de bougies zitten en je dus een makkelijk aansluit "harness' kunt bestellen, heb je het nog makkelijker dan ik met aansluiten :Y
 
@ V-twin Kevin, super gewaardeerd je verslag man dank je wel voor je info *O* :Y

Werkt het ook goed als je schakelt terwijl je RUSTIG RIJDT ? :+
ja ik moet nog wat gaan spelen met die killtimes. In het middengebied schakelt hij nog wat hakkerig, maar ik heb de killtimes al weer wat langer gezet. Dat zal ik morgen gaan uitproberen of dat verbetering brengt. Of misschien moeten ze wel korter, dat zou ook soepeler rijgedrag kunnen geven. Ff uitproberen dus nog :P

Ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat hij bij 2500-4000 rpm al lekker soepel zal schakelen, want daar is zo'n ding ook niet voor bedoeld. Maar zo vanaf de 5000-8000 moet geen probleem zijn verwacht ik. Kwestie van afstellen.
 
Laatst bewerkt:
:}

Dank voor je verhaal!

:X Waarom heb ik nou zo weinig geld op de rekening B|

**Edit: Trouwens, heb jij een momentsleutel gebruikt voor de sensor (3-4 Nm)? Of gewoon "vast"?
 
Laatst bewerkt:
:}

Dank voor je verhaal!

:X Waarom heb ik nou zo weinig geld op de rekening B|

**Edit: Trouwens, heb jij een momentsleutel gebruikt voor de sensor (3-4 Nm)? Of gewoon "vast"?
zo'n klein momentsleuteltje heb ik niet. Overigens hebben ze het over 7-10 Nm in het boekje.. da's gewoon vingervast + een halve slag met de sleutel. Het ding is stevig genoeg om hem gewoon goed vast te zetten, daar hoef je je niet druk om te maken ;)

als er nog meer vragen zijn dan beantwoord ik ze graag :Y
 
zo'n klein momentsleuteltje heb ik niet. Overigens hebben ze het over 7-10 Nm in het boekje.. da's gewoon vingervast + een halve slag met de sleutel. Het ding is stevig genoeg om hem gewoon goed vast te zetten, daar hoef je je niet druk om te maken ;)

als er nog meer vragen zijn dan beantwoord ik ze graag :Y

Tops! *O* :}

Ga maar eens informeren wat zo'n ding kost denk ik :) :9~
 
ja ik moet nog wat gaan spelen met die killtimes. In het middengebied schakelt hij nog wat hakkerig, maar ik heb de killtimes al weer wat langer gezet. Dat zal ik morgen gaan uitproberen of dat verbetering brengt. Of misschien moeten ze wel korter, dat zou ook soepeler rijgedrag kunnen geven. Ff uitproberen dus nog :P

Ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat hij bij 2500-4000 rpm al lekker soepel zal schakelen, want daar is zo'n ding ook niet voor bedoeld. Maar zo vanaf de 5000-8000 moet geen probleem zijn verwacht ik. Kwestie van afstellen.

Denk idd dat een quick-shifter het beste werkt met volgas erop ;) Anders is het even de koppeling inknijpen.Het mooie is dat het een universeel ding is *O*

Ik ga er ook eentje aanschaffen bij wie heb jij hem gekocht ? Hier MotoPro Sport

www.motopro.com



En ga hem zo monteren.

b3814342dc7be2b4ec63f293602b2176.jpg
 
Laatst bewerkt:
Denk idd dat een quick-shifter het beste werkt met volgas erop ;) Anders is het even de koppeling inknijpen.Het mooie is dat het een universeel ding is *O*

Ik ga er ook eentje aanschaffen bij wie heb jij hem gekocht ? Hier MotoPro Sport

www.motopro.com



En ga hem zo monteren.

[afbeelding]
Ja ik heb hem bij MotoPro gekocht. Ik heb hem zelf op het asje bevestigt maar zo op de schakelstang kan natuurlijk ook.
Is even spelen op welke manier je het kabeltje het best kwijt kan.
 
Daar valt wat voor te zeggen ja. Ik houd mijn boutje ff goed in de gaten of ie blijft zitten. Mocht het nou los trillen, doe ik er ff een langer boutje doorheen met nog een borgmoer aan het einde. Dan blijft het natuurlijk ook sowieso goed zitten.
 
ik heb je filmpje op motormeuk gezien, klinkt goed!
Op de onboard footage, als je neerkomt van je wheelie, is het neem ik aan de toerenbegrenzer die ingrijpt, of wordt de quickshifter geactiveerd door de schok?
 
Oh, had ook al op motormeuk gereageerd, maar misschien is het hier meer relevant, wat ik zei:

Had ik mezelf net verteld ('verboden') dat ik dit écht niet nodig heb op de MT-07, kom jij met dit filmpje :)
Het is zo nutteloos op straat maar zo leuk! :o

Werkt het een beetje ook bij 'rustig' rijden in de praktijk? En je kunt vanalles instellen (vanaf je mobiel) heb ik begrepen. Maar zijn er dan ook verschillende configuraties per motor (lengte onderbreking, gevoeligheid etc)? Of verschillende profielen?

Want het lijkt me dat het correct afstellen van het e.e.a. nog best lastig kan zijn en wel belangrijk is voor de levensduur van je onderdelen.

Heeft zo'n ding overigens nog een negatief effect op de levensduur van je motor/bak? Of maakt het niet echt uit? (lijkt me dat het e.e.a. meer 'klappen' krijgt zo)

Vragen vragen.. maar het lonkt wel zo'n ding, en valt qua prijs ook nog wel mee :)

edit, ik lees wel dat aardig wat vragen al zijn beantwoord. Opschakelen met de koppeling gebruiken kan natuurlijk ook altijd nog, neem aan dat dit geen problemen geeft met de onderbreking.

M'n MT-07 ploft al een klein beetje bij het gas los laten (kort uitlaatje en wellicht iets arm?). Ben benieuwd wat dit apparaat voor effect gaat hebben :X
Die knallen zijn dan wellicht weer niet zo prettig voor de uitlaat (of de vulling daarvan).
 
Laatst bewerkt:
Er zijn geen verschillende configuraties vooraf beschikbaar. Je moet vanaf de standaardwaarden alles zelf gaan instellen.

Op zich is het geen hogere wiskunde hoor. Je verhoogt gewoon de standaardwaarden met een flinke factor, en dan zul je merken dat het eigenlijk bij ieder toerental en versnelling wel soepel schakelt. Dan ga je gewoon in kleine stapjes steeds kortere killtimes instellen, net zolang tot je merkt dat het niet goed meer schakelt. Stukkie langer instellen weer en klaar is Rappie :Y


Als je de boel goed instelt en niet door blijft rijden met een slecht schakelende quickshifter, geloof ik niet dat het effect zal hebben op je bak. Ik schakel met alle motors die ik gehad heb zonder koppeling (bij elkaar zo'n 60.000 km inmiddels) en heb nog geen lastige versnellingsbakken gehad. Met de SV rijd ik al 50.000 km zo en die schakelt nog als boter.

Plus: veel fabrikanten monteren op de duurdere modellen tegenwoordig zelf een QS. Dat zouden ze niet doen op een straatmotor als dat betekent dat de klant binnen een paar jaar met een kapotte versnellingsbak bij de dealer staat lijkt me.


Kortom: gewoon je verstand gebruiken en de killtimes liever iets te lang dan te kort zetten (en je merkt vanzelf wat te kort is ;) ) en dan komt het wel goed.
 
Welke killtime rij je nu?

Ik heb de Starlane met NRG er net opgezet. Aangezien Healtech nog niets voor een MV heeft. -O-
Ik rij momenteel met 0,8 milli als onderbreking. Dit lijkt me flink aan de veilige kant.
 
0,8 milli?

Ik denk dat je 80 ms bedoelt? En in welk toerenbereik geldt deze killtime dan?
Hier rijd ik momenteel mee, al denk ik dat ik de bovenste 3 nog 5 ms langer maak. Hele soms tik ik hem in dat toerenbereik tussen -ik geloof- 4 en 5 in een false neutral.
300cxf8.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan