spaakwielen op een cardan naaf.

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.081
10.977
nultwintig
Wie heeft daar ervaring mee?

ik heb een VT500S

wil ik graag (zo goedkoop mogelijk) spaakwielen in hebben..

ik had al gekeken naar comstars van een CX500, maar daar zit de cardan aan de verkeerde kant,
VT heeft 'm links, CX rechts...

wie weet er een oplossing?

mijn dank is GROOT
 
Wie heeft daar ervaring mee?

ik heb een VT500S

wil ik graag (zo goedkoop mogelijk) spaakwielen in hebben..

ik had al gekeken naar comstars van een CX500, maar daar zit de cardan aan de verkeerde kant,
VT heeft 'm links, CX rechts...

wie weet er een oplossing?

mijn dank is GROOT
Gezien de manier waarop je de vraag inkleed, denk ik dat je er niet uit gaat komen.
Wordt sowieso niet goedkoop namelijk.
 
Wie heeft daar ervaring mee?

ik heb een VT500S

wil ik graag (zo goedkoop mogelijk) spaakwielen in hebben..

ik had al gekeken naar comstars van een CX500, maar daar zit de cardan aan de verkeerde kant,
VT heeft 'm links, CX rechts...

wie weet er een oplossing?

mijn dank is GROOT
Het maakt geen zak uit aan welke kant je kardanklok zit. Dan moet je alleen de band omdraaien.
De meenemer moet natuurlijk wel hetzelfde zijn. De rem kan je wel aanpassen/overzetten.

Gezien de manier waarop je de vraag inkleed, denk ik dat je er niet uit gaat komen.
Wordt sowieso niet goedkoop namelijk.
:^
 
Laatst bewerkt:
Is ook nog even belangrijk hoe het wiel gespaakt is. Details, maar misschien belangrijk..


voor een CX schijnt er een eenvoudige oplossing te zijn,
comstar wiel loshalen (popnagels)
en dan plaat met gaatjes op de klok/as monteren, klaar..
echter..
as zit rechts...

en kèn dat dan "ondersteboven" draaien?
 
Laatst bewerkt:
voor een CX schijnt er een eenvoudige oplossing te zijn,
comstar wiel loshalen (popnagels)
en dan plaat met gaatjes op de klok/as monteren, klaar..
echter..
as zit rechts...

en kèn dat dan "ondersteboven" draaien?

zie CX500 achterwiel:
album_pic01.jpg
 
ik heb ook velgringen laten maken voor mijn voorwiel (check mijn project)

Natuurlijk moet je deze ringen dan tekenen in een CAD programma.
Lasersnijden inclusief verzenden koste me 35 euro.

Laten spaken kost me ongeveer 100 euro voor een wiel.

Misschien kun je je velgnaaf laten aanpassen?
 
Spaken is goed zelf te doen (ooit eens 2 wielen voor mijn FS1 zelf gespaakt als totale spaaknewbie, met een voorbeeldwiel er naast). Spannen is al wat lastiger (heb ik toen voor een paar euro door een fietsenmaker laten doen)


kijk dat is goede info,

maar ik kreeg net een bericht dat een CX naaf niet onderste-boven kan werken...
 
Een motorwiel is echt andere koek dan een brommer met van die lekkere flexibele spaakjes.

Ik heb beide gedaan, maar vond mijn eerste set motorwielen wel een flinke tegenvaller als je brommertjes gewend bent. Bovendien zijn sommige motorwielen met een aardige offset gespannen, ook niet makkelijk als je dat ff zonder ervaring gaat zitten doen.
 
Spaken is goed zelf te doen (ooit eens 2 wielen voor mijn FS1 zelf gespaakt als totale spaaknewbie, met een voorbeeldwiel er naast). Spannen is al wat lastiger (heb ik toen voor een paar euro door een fietsenmaker laten doen)
Spaken en spannen is een vak apart.

Dat het jezelf gelukt is :}

Voor de rest: laat het aan de expert over, en geef aub niet een advies obv het feit dat het zelf een keer is gelukt.
 
Spaken en spannen is een vak apart.

Dat het jezelf gelukt is :}

Voor de rest: laat het aan de expert over, en geef aub niet een advies obv het feit dat het zelf een keer is gelukt.
Nou, doek MF dan maar op :+

Offset niet aan gedacht, ja. Dat het zwaarder/moeilijker gaat, lijkt me ook wel logisch (bedenk ik me eigenlijk nu pas :P), aangezien een motornaaf wss 2x zo groot is qua diameter (en de velgen ook vaak 17", of lekker Japans, 18").
Was meer een tip :) (spannen zou ik ook nooit zelf doen, sowieso heb ik daar het geduld niet voor :P)
 
Spaken en spannen is met geduld best te doen. In het ergste geval moet je alles weer lossen en opnieuw beginnen. Maar als je een velg en een naaf hebt en je weet niet wat de spaaklengte is heb je een uitdaging.
 
Wie heeft daar ervaring mee?

ik heb een VT500S

wil ik graag (zo goedkoop mogelijk) spaakwielen in hebben..

ik had al gekeken naar comstars van een CX500, maar daar zit de cardan aan de verkeerde kant,
VT heeft 'm links, CX rechts...

wie weet er een oplossing?

mijn dank is GROOT
Wat is een VT500S? Ik ken een C en een E, maar een S? Nooit van gehoord...... :?


Qua wiel zou je eens kunnen kijken naar die van een GL1000. De eerste series hadden volgens mij spaakwielen.
 
een S(treet) is een wegmodel (de ascot)
C de custom
X wordt die van mij... ;)

Ik denk dat ik t heb opgelost!

nu een spaken-ombouwsetje regelen,
kijken of dat nog bestaat....

wordt vervolgt!
*O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan