Rubber keerringen benzinewerend benzinetoevoer carburateur?

Bartez

MF'er
28 jan 2003
56
0
Hoi,

Afgelopen weekend hebben de keerringen van de brandstoftoevoer van mijn Fireblade uit 1994 het begeven. Tijdelijk kunnen oplossen met een paar Grohe douchekraan rubbertjes, maar ik vraag me af hoe benzinewerend deze zijn.

Daarom naar de motorzaak gereden en gevraagd naar het bestellen van circa 4 nieuwe rubbertjes en meteen maar de rubbertjes aan de afvoer/overloop meegepakt.

Tot mijn grote schrik zou ik voor deze 8 rubbertjes met een doorsnede van circa 1 cm meer dan 120 euro kwijt zijn! :N :(

Dat ga ik er dus echt niet voor betalen en dit staat naar mijn idee totaal niet in verhouding.

Daarom de vraag aan jullie als echte kenners....Zijn er alternatieven???

Kortom, iemand enig idee waar ik voor een normaal bedrag een paar van die rubbertjes op de kop kan tikken en die niet worden aangevreten door benzine?

Hoor het graag van jullie, motorrijden moet wel leuk blijven :Y

Thanx!
 
Welke rubbertjes?

honda-cbr900rr-cbr-1994-usa-carburetor-assy_bighu0320e1800a_27bc.gif
 
Welke rubbertjes?

[afbeelding]

Het gaat om de keerringen met nummer 7 en 8 (onderdeel van nummer 4), de rubbers van onderdeel 5 wilde ik meteen meepakken aangezien de boel dan toch open ligt (nummer 8 en ?) en zo ook de afdichtingen nummer 3, al is dat wat minder spannend.

Ik heb gewoon een assortiment aan olie- en benzinebestendige O-ringen in huis...400 stuks vor 13 euro of zo?

Adresje toevallig voor dat setje van 13 euro? Oftewel...waar gehaald? :}
 
Laatst bewerkt:
Iedere fatsoenlijke automaterialen zaak!

Top! Dank je wel, ik ga eens speuren.

Heeft er overigens iemand enig idee of te achterhalen is wat de officiële maat is van deze ringen? De werkboeken geven vaak alleen een algemene omschrijving met een artikelnummer oid, maar een specifieke maat wordt niet gegeven (waarschijnlijk bewust). Mogelijk dat er andere manieren zijn om erachter te komen wat de officiële maat is?? (behalve opmeten natuurlijk)
 
Welke ringetjes heb je nu precies nodig?:
www.cmsnl.com/honda-cbr900rr-cbr-1994-usa_model7268/partslist/E++18.html

Ik zie in het lijstje geen ringetje wat een prijs van 120 euro voor 8 stuks zou rechtvaardigen.
 
Welke ringetjes heb je nu precies nodig?:
www.cmsnl.com/honda-cbr900rr-cbr-1994-usa_model7268/partslist/E++18.html

Ik zie in het lijstje geen ringetje wat een prijs van 120 euro voor 8 stuks zou rechtvaardigen.

Het gaat om het volgende:

4x keerringen (gasket) in onderdeel 4 (nummer 7 en 8)
4x keerringen (gasket) in onderdeel 5 (ook nummer 8?)
2x afdichtingen (gasket) nummer 3 (noodzakelijk?)

EDIT: Heb even op de site zitten kijken en die prijzen lijken iets schappelijker. Echter....ik begrijp helemaal niks van de logica van de site. Nummer 7 staat 2x in de lijst en nummer 8 staat 2x in de lijst. Wat is het verschil hierin? Welke moet ik kiezen wil ik het bovenstaande realiseren? Hoeveel ringen zitten in er 1 setje? Hoeveel van elk setje heb ik er dan van nodig? Iemand ervaring hiermee?

Als ik een beetje klik en ik er vanuit ga dat elk setje 2 ringen bevat, dan heb ik dus 4 van die setje nodig. Elke setje kost iets van € 12,00, en de afdichting van nummer 3 zijn € 12,00 per stuk. Bij elkaar inclusief VAT/BTW en verzendkosten nog dik €90,00 kwijt voor een beetje rubber :N

In dat geval zou ik alleen onderdeel 4 vervangen, dan ben ik €36,00 kwijt.....nog veel geld voor 4 ringetjes....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel eens op zoek geweest naar dergelijke rubber ringetjes. Je moet net geluk hebben willen universele passen (bij mij niet in ieder geval).
Voor mij was het uiteindelijk goedkoper om een set gebruikte carburateurs op de kop te tikken.

Als je hier de maten post van de ringetjes kunnen mensen je mogelijk verder helpen.
 
Ik ben ook wel eens op zoek geweest naar dergelijke rubber ringetjes. Je moet net geluk hebben willen universele passen (bij mij niet in ieder geval).
Voor mij was het uiteindelijk goedkoper om een set gebruikte carburateurs op de kop te tikken.

Als je hier de maten post van de ringetjes kunnen mensen je mogelijk verder helpen.

De exacte maat van de keerring zou ik ook graag willen weten. Ik heb de keerring naast een geodriehoek gelegd en op die manier ongeveer de maat bepaald (zie foto).

Ik heb nu de volgende O-ringen op het oog bij ons in de buurt. vanmiddag ga ik even langs om te kijken of ze vergelijkbaar zijn door ze op elkaar te leggen.

O-ring 8,9mm (D04)

full
 
Die absurde prijzen komen voornamelijk doordat de carbarateurfabrikant (Keihin?) deze rubbers in kleine oplage met Honda specificaties moet aanleveren. Honda doet er een ander zakje omheen en legt ze in een magazijn, waar ze in waarde stijgen, omdat het magazijn ook geld kost (ja, oude onderdelen kosten meer geld).


Het installeren van een carburateur revisiesetje vind ik persoonlijk niet zo'n top idee. Iemand die z'n brood verdient met de omzet van reparatiesetjes, heeft er profijt van als een klant dat setje periodiek weer moet afnemen. Ik heb imitatierubbers gezien waar na één jaar de scheuren al in zaten, waardoor m'n uitlaat na anderhalf jaar wederom op half 7 hing. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik toch de c.a. 100 euro neerleggen voor originele rubbers, die weer twintig jaar mee gaan.
 
Heren,

Ik ben inmiddels een half jaar verder. De grohe rubbers hebben het tot op heden gehouden, maar heb ik toch vervangen door Viton exemplaren. Echter tot op heden was de maat hiervan nog niet goed. Oftewel, al een aantal keren lekkage langs de t-stukken bij een draaiende motor.

Ik ben nu toch originele exemplaren aan het overwegen, echter kom ik er echt niet uit hoeveel ik van welke set moet bestellen.

Kan iemand me helpen? Daarnaast is er voor geen mogelijkheid achter te komen wat de exacte afmetingen van de originele rubbers zijn....hoe kom ik hier in vredesnaam achter???

Hierbij de vraag mbt welke sets te bestellen en hoeveel op bijvoorbeeld de site van CMSNL?

Ik heb op deze site gekeken en kom dus het volgende plaatje voor mijn motor tegen:

http://images.cmsnl.com/img/partslists/carburetor-assy-f2-91-94_bighu0296e1800b_2589.gif

Hier zie ik dat ik nummer 8 en 9 nodig heb. In totaal 10 rubber ringetjes dus.

Zijn nummer 8 en 9 identiek? Als ik het goed lees hebben ze artikelnummer 16039MZ1790 (nummer 8) en 16040MZ1790 (nummer 9). Echter is nummer 16039MZ1790 vervangen door 16040MZ1790, waardoor ik het idee heb dat nummer 8 en 9 identiek zijn, klopt dit?

Daarnaast de vraag wat de exacte maat van deze rubbers is, die is nergens terug te vinden namelijk (welke diameter (binnen/buiten) en welke dikte?

Als ik daarnaast de betreffende artikelen wil bestellen en ga kijken naar het betreffende product (16040MZ1790: Gasket Set B Honda - buy the 16040-MZ1-790 at CMSNL) zie ik dat er op het plaatje 4 rubbers staan, waarvan 2 verschillende maten).

In de algemene lijst (Honda CBR900RR FIREBLADE 1994 (R) NETHERLANDS CARBURETOR (ASSY.) - buy CARBURETOR (ASSY.) spares online) staat er achter nummer 7 en 8 (in dit geval) een 2, wat mijn inziens impliceert dat ik van het betreffende setje 2 stuks nodig heb. Als ik dan echter naar het plaatje van het artikelnummer kijk, heb ik dan 8 rubbers ipv 4...???

Eerlijk gezegd snap ik er helemaal niks meer van.

Kortom....hoeveel heb ik nodig van welk setje om de betreffende 10 rubbers te ontvangen?
 
Heren,

Ik ben inmiddels een half jaar verder. De grohe rubbers hebben het tot op heden gehouden, maar heb ik toch vervangen door Viton exemplaren. Echter tot op heden was de maat hiervan nog niet goed. Oftewel, al een aantal keren lekkage langs de t-stukken bij een draaiende motor.

Ik ben nu toch originele exemplaren aan het overwegen, echter kom ik er echt niet uit hoeveel ik van welke set moet bestellen.

Kan iemand me helpen? Daarnaast is er voor geen mogelijkheid achter te komen wat de exacte afmetingen van de originele rubbers zijn....hoe kom ik hier in vredesnaam achter???

Hierbij de vraag mbt welke sets te bestellen en hoeveel op bijvoorbeeld de site van CMSNL?

Ik heb op deze site gekeken en kom dus het volgende plaatje voor mijn motor tegen:

http://images.cmsnl.com/img/partslists/carburetor-assy-f2-91-94_bighu0296e1800b_2589.gif

Hier zie ik dat ik nummer 8 en 9 nodig heb. In totaal 10 rubber ringetjes dus.

Zijn nummer 8 en 9 identiek? Als ik het goed lees hebben ze artikelnummer 16039MZ1790 (nummer 8) en 16040MZ1790 (nummer 9). Echter is nummer 16039MZ1790 vervangen door 16040MZ1790, waardoor ik het idee heb dat nummer 8 en 9 identiek zijn, klopt dit?

Daarnaast de vraag wat de exacte maat van deze rubbers is, die is nergens terug te vinden namelijk (welke diameter (binnen/buiten) en welke dikte?

Als ik daarnaast de betreffende artikelen wil bestellen en ga kijken naar het betreffende product (16040MZ1790: Gasket Set B Honda - buy the 16040-MZ1-790 at CMSNL) zie ik dat er op het plaatje 4 rubbers staan, waarvan 2 verschillende maten).

In de algemene lijst (Honda CBR900RR FIREBLADE 1994 (R) NETHERLANDS CARBURETOR (ASSY.) - buy CARBURETOR (ASSY.) spares online) staat er achter nummer 7 en 8 (in dit geval) een 2, wat mijn inziens impliceert dat ik van het betreffende setje 2 stuks nodig heb. Als ik dan echter naar het plaatje van het artikelnummer kijk, heb ik dan 8 rubbers ipv 4...???

Eerlijk gezegd snap ik er helemaal niks meer van.

Kortom....hoeveel heb ik nodig van welk setje om de betreffende 10 rubbers te ontvangen?

Ga nou gewoon ff naar een fatsoenlijke motorzaak, die kan je er zo mee helpen en niet duurder dan CMS.
 
Let op: Prijzen van CSMNL zijn exclusief BTW. Dus 21% bij optellen.
Overigens zijn de meeste keer- en O-ringen vervaardigd van NBR en benzinebestendig. Bij technische groothandels (bijv. Lasaulec, Eriks, Fabory) kun je doorgaans O-ring snoer van div. diameters (Bijv. ø1/ ø1,25/ ø1,5 enz.) aan de meter kopen om er vervolgens zelf met de juiste locktite een O-ring van elke willekeurige afmeting van te lijmen. Dit werkt prima.

grtz,

Cees
 
Dank alleen voor de berichten. De juiste maat achterhalen is dus nagenoeg niet te doen, en niemand die het weet.

Of ik ze nu bij csmnl bestel of bij een motorzaak is niet zo spannend, ik zou simpelweg graag willen begrijpen wat ik nodig heb. De aantallen lijken gewoon niet te kloppen.

Ik vermoed dat alle rubbers identiek zijn en ik dus 10 stuks rubbers met typenummer 16040MZ1790 nodig heb. Als ik echter ga zoeken op dit nummer, dan zie ik dat er 4 stuke ringen in 1 setje (à € 12,00) zitten. Echter 2 verschillende maten. Ik kan niet herleiden waarom er ten eerste 2 verschillende maten in zitten, daarnaast waar deze 2 verschillende maten zouden moeten zitten en of er inderdaad wel 4 o-ringen in 1 setje à € 12,00 aanwezig zijn. Kortom.....één groot vraagteken voor mij.

Heb overigens ook een mail gestuurd naar CMSNL voor tekst en uitleg.....ben ik nog wachtende op reactie. Het is gewoon zo onduidelijk hoeveel ik van welke set moet hebben....
 
Of ik ze nu bij csmnl bestel of bij een motorzaak is niet zo spannend, ik zou simpelweg graag willen begrijpen wat ik nodig heb. De aantallen lijken gewoon niet te kloppen.

Das nou net de grap. Bij een motorzaak hoef je dat zelf niet uit te zoeken.
Ook hebben ze soms gewoon losse ringen liggen zo uit de sorteerbak.
Grote kans dat ik ze gewoon heb liggen.
 
ik heb nu al een par maanden een rubberringetje uit zo een assortimentsdoos in een potje benzine staan om eens te kijken wat er nu eigenlijk mee gebeurd , zal er binnenkort eens nieuwe benzine in doen , maar tot op heden gebeurt er helemaal niets met dat ding
 
Dat is helemaal geen hogere wiskunde. Er zijn genoeg groothandels met enorme hoeveelheden op voorraad. Voorbeeldje meenemen en vergelijken maar. Voor een paar euro ben je klaar. Ik ga zelf altijd naar Vota in Amsterdam (ook grote webshop trouwens).

Als ik aan de hand van een geodriehoek moet vertellen zou ik op een 7,5x1,5 gokken. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan