chokeprobleem Intruder 750

choppiedolly

Rookie
10 mrt 2015
8
0
Wijchen
Hallo ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum. Ik rijdt al een paar jaar een Suzuki Intruder VS 750 bj. 1987.
Ik heb nu een probleem met de choke. Dit is ineens ontstaan. Als ik de motor wil starten trek ik de choke uit, maar schiet meteen weer naar binnen, bijna helemaal. Dus ik moet nu iets achter de chokeknop doen om te voorkomen dat de choke meteen terugschiet, waardoor koude motor meteen afslaat. Nu, dat ik er iets tussen stop, blijft motor wel lopen, maar moet ik na een tijdje bij een kruispunt of stoplicht even dit stukje lood (ik gebruik nu een strookje lood, was ik tussen de chokeknop en houder stop)ertussen uit halen.
Is niet handig en hoort zeker niet zo te gaan. Wie kan mij van advies dienen. Ik weet me geen raad. Anders zit er niets anders op dan naar motorzaak te gaan en dit te laten repareren. Maar alleen kijken kost volgens mij al geld. Ik woon in Wijchen. Help!!! Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
 
Komtie,

Zo hoort de choke te werken. Je houdt hem er heel even op tijdens het starten, en zodra de motor 10-20 seconden draait zou hij zonder choke gewoon moeten blijven draaien.

Maargoed, carburateurs worden bij een grote beurt op synchronisatie, stationair toerental en CO (stationairmengsel) afgesteld, dus wanneer heeft ie die voor het laatst gehad?
 
Komtie,

Zo hoort de choke te werken. Je houdt hem er heel even op tijdens het starten, en zodra de motor 10-20 seconden draait zou hij zonder choke gewoon moeten blijven draaien.

Maargoed, carburateurs worden bij een grote beurt op synchronisatie, stationair toerental en CO (stationairmengsel) afgesteld, dus wanneer heeft ie die voor het laatst gehad?

Nope, bij dit type blijft hij inderdaad in de de positie staan die kiest. Kabel is nogal "apart" te noemen zeg maar, vervangen :)
 
Vlak achter de knop zit een kogeltje en een veertje die moet zorgen dat de choke aan blijft staan..
het veertje is echter van een klote kwaliteit waardoor het kogeltje zo vastgeroest zit en de kabel terug schiet...

repareren kan wel maar heeft geen zin want hij zit zo weer vast...
 
Is de chokekabel zo te vervangen? Moet ik dan de tank eraf halen. Sorry is voor mij, ondanks dat ik al een tijd rijdt met deze motor nieuw. Heb tot nu toe geen enkel probleem gehad. Het hoort toch zo te zijn dat choke blijft staan zover ik hem uittrek en zelf weer inschuif. Dit behoort hij niet vanzelf te doen. Mijn motor krijg ik niet gestart zonder choke en ik moet best een behoorlijke tijd met choke erop blijven rijden, anders slaat motor af. als ik bijv. bij een kruising of stoplichten moet stoppen.
 
Tank moet eraf....
kabel is op zich niet zo lang....kabel gaat over in twee kabeltjes en ieder op een carburateur aangesloten met een dopje
Maar je krijgt deze problemen na verloop van tijd weer...
probleem zit hem net achter de choke knop...
daar zit dat kogeltje met veertje...

ik heb hem al diverse malen gerepareerd maar heb de moed opgegeven...
ik houd hem gewoon uitgetrokken tijdens het rijden..

als je echt heel lang met de choke aan moet rijden dan zou het ook kunnen zijn dat je motir te arm afgesteld staat...
als je hem iets rijker zet dat kun je de choke eerder loslaten
 
In de tijd at ik VS 750 reed deden we een wasknipper er tussen, die weer aan een touwtje zat, en zo ergens bengelde.

Toeval wil dat ik vanmiddag weer een VS 700 ophaal, maar het choke gedoe voor lief neem,. ik weet dat het er bij hoort, wel heb ik nog een paar nieuwe kabeltjes liggen, maar dat blijft ook maar x tijd goed. Verder zijn het goede motoren.
 
Sorry heb geen kogeltje met veertje gevonden. Knop zit onder tank met een beugeltje van geschroefd. Tussen de knop en het beugeltje zit een rubber hoesje die een kunststof gekartelde dop met schroefdraad en waardoor de binnenkabel loopt, beschermd en die door de beugel gaat waaraan aan de achterzijde van het beugeltje een moer zit. Dit houd de chokeknop op zijn plaats. dan krijg je een stukje kabel, welke vervolgens naar een stukje gaat in de kabel waar deze overgaat naar 2 kabels. Voor zover ik het kan zien en aan de kabels trek zit alles op z'n plaats. Als er geen goede oplossing is ga ik er ook maar een wasknijper of zoiets tussen stoppen. Wat het op de choke rijden betreft, moet ik toch wel een kilometer of 3 rijden voordat ik de choke helemaal terug kan duwen. Doe ik dat eerder, slaat hij af. Ik ga hem weer in elkaar zetten en dan zit er niets anders op dan er iets tussen te doen, zoals ik al deed.
Bedankt voor de adviezen.
 
Met een motor met handchoke onder de tank moet je niet met de choke wegrijden.
Een koude start met choke, halve minuut laten draaien, dan choke terug en met het gas de motor aan de praat houden. Dan wegrijden en als je moet stoppen moet de motor met het gas aan de praat gehouden worden.
Dat is tientallen jaren lang de procedure geweest.
Als dat erg slecht gaat, dan eventueel de mengselschroeven een kwart slag verder open zetten.
 
Kogeltje en veertje zitten in het knopmechanisme zelf, zijn idd klote zoals Doggy al aangeeft. In duitsland schijnen wel namaak te verkrijgen die beter zijn.
 
Laatst bewerkt:
Achter de knop zit ee rubberen ring....deze haal je eraf en als ik het goed onthouden heb dan moet je de moer losdraaien...
in het schroefdtaad zie je dan een gaatje zitten...
daar zit het veertje en kogeltje in....
 
Terug
Bovenaan Onderaan