FJR1300 met rammeltje

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Een 2002 FJR met nog geen 30.000 km er op, smetteloze motor verder, heeft een rammeltje in het blok bij gas loslaten. Het lijkt uit de versnellingsbak te komen. De rammel was eerder een stuk duidelijker aanwezig. Het blok is al helemaal uit elkaar geweest en toen is er 1 lager vervangen, ik meen in de buurt van de cardan. Toen was het idee dat de rammel over zou zijn. Het euvel was immers gevonden.

Het is wel een heel stuk minder, maar er is nog steeds een bijgeluidje / rammeltje als je onder het rijden gas los laat en weer gas geeft. Ook op de middenbok. Dat was er nooit eerder.

Is er iemand die dit bekend in de oren klinkt en een idee heeft wat dat zou kunnen zijn?
 
Mijn twee cent;

Ik weet dat, volgens het grote MF, alle ratels, van een verbrande klep tot een loszittende bout, altijd zonder meer verholpen zijn na het vervangen van de NAKS.

Nou weten jij en ik wel beter, maar een ratel of 'rrrrrrrrrrrr' geluid dat enkel de kop opsteekt zodra het gas wordt gelost (ook te reproduceren in zijn neutraal, flinke dot gas en het ratelen hoor je zodra hij begint met terugvallen in toeren) is in mijn boekje toch echt een NAKS.

Als je er zeker van bent dat dat het niet is, zou ik als eerstvolgende de oliepompaandrijving checken als deze via een ketting gaat.
 
:^ daar heb je meer aan, heeft dat ding een exup klep ?

Nee, sorry nog niet bij de hand gehad.
Is het niet 1 van de vele " ik had mijn helm/oordopppen niet op/in en opeens hoorde ik x" verhalen ?

Wel goed omschreven trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Mijn twee cent;

Ik weet dat, volgens het grote MF, alle ratels, van een verbrande klep tot een loszittende bout, altijd zonder meer verholpen zijn na het vervangen van de NAKS.

Nou weten jij en ik wel beter, maar een ratel of 'rrrrrrrrrrrr' geluid dat enkel de kop opsteekt zodra het gas wordt gelost (ook te reproduceren in zijn neutraal, flinke dot gas en het ratelen hoor je zodra hij begint met terugvallen in toeren) is in mijn boekje toch echt een NAKS.

Als je er zeker van bent dat dat het niet is, zou ik als eerstvolgende de oliepompaandrijving checken als deze via een ketting gaat.
Hij heeft het niet in neutraal.
 
Okee, dan de cardanas eruit en de kruiskoppelingen heen en weer bewegen. Ze moeten over het hele 'bereik' met dezelfde weerstand bewegen. Er mag geen strak punt inzitten (zoals een versleten balhoofdlager bijvoorbeeld).
 
De Motoportmonteur heeft er even op gereden en vond het geen verontrustend rammeltje. Pas als het erger zou worden zou hij het de moeite waard vinden om hem open te trekken.

De eigenaar van de motor zat er echter niet lekker meer op, had geen vertrouwen meer en heeft de motor ingeruild.
 
Rammeltjes uit een blok :(

Slechte ervaringen mee, 1x gokje mee genomen.
Bij aanschaf zoveelste hands Vmax met duidelijk hoorbaar rammeltje,
bij gas los en geven klonk als een NAKS die niet goed spande.
Bij vervangen idd niet fris, na vervangen rammel nog niet weg.

Conclusie bij blok open: speling op krukas / drijfstang van 3 ciliders.

Affijn is complete revisie geworden en draait weer als een (brullende) naaimasjien.

Morraal vh verhaal: is er geen methode (via het bougiegat?) om speling te checken in
het zuiger-drijfstang-krukas verhaal?
 
Terug
Bovenaan Onderaan