Yuasa vs Varta op KTM 990

5150II

MF'er
10 jul 2012
75
0
Mijn KTM 990 Adventure uit 2009 heeft een nieuwe accu nodig. Momenteel zit er een Yuasa YTZ-14S in, KTM levert de adventures met deze accu's maar weet niet of deze er vanaf 2009 in zit. Ik heb de KTM sinds 2013 en en heb de accu nooit echt top gevonden, starten ging al behoorlijk zwaar na een paar weken stilstaan met wat kou en vocht.

Nu is de originele Yuasa dus aan vervanging toe en ben wat aan het rond kijken voor een vervangende accu. Bij de KTM dealer zijn de Yuasa's met € 170,- duur, bij de honda dealer schijnen ze rond de € 120,- te kosten.

Bij de automaterialen zaak om de hoek kan ik een Varta variant kopen voor € 66,-

Specs van beide accu's:
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B179&vID=7331

511 902 023 | Base Site

Ik vraag me af welke ik het beste kan kopen. De Varta lijkt me de meest logische gezien de specs die nagenoeg hetzelfde zijn, zelfs als hij het een jaar korter uithoudt dan de Yuasa alleen heb ik geen zin in een accu die op een cruciaal moment ergens in Noorwegen na 2 dagen stilstaan het laat afweten. De LC8 schijnt nogal wat power te vragen van een accu en de plek waar de accu huist laat is nou eenmaal een beetje beperkt.
 
Mijn 900 Diversion heb ik in het voorjaar van 2006 gekocht. Er zat een Yuasa accu in. Hoelang die er al inzat weet ik niet. Wat ik wel weet; ik heb deze accu nog nooit vervangen. Na aankoop van de motor heb ik er een 12V "stopcontact" opgezet, een goedkope Lidl acculader met druppelfunctie (iets van Euro 15) gekocht en de krokodilleklemmen vervangen door een "aanstekerplug". En zo hang ik de Diversion 's winters dus aan de druppellader. De accu zit namelijk goed verstopt en slecht bereikbaar.
Ieder voorjaar even de spanning of de Yamaha na een druk op de startknop weer aanspringt. Ook dit jaar weer starten en lopen. Of de Yuasa accu nu zo goed is, de Lidl druppellader of mijn behandeling? Ik hou het maar op de eerste 2. Een volgende accu wordt dus eer een Yuasa.
 
Mijn KTM 990 Adventure uit 2009 heeft een nieuwe accu nodig. Momenteel zit er een Yuasa YTZ-14S in, KTM levert de adventures met deze accu's maar weet niet of deze er vanaf 2009 in zit. Ik heb de KTM sinds 2013 en en heb de accu nooit echt top gevonden, starten ging al behoorlijk zwaar na een paar weken stilstaan met wat kou en vocht.

Nu is de originele Yuasa dus aan vervanging toe en ben wat aan het rond kijken voor een vervangende accu. Bij de KTM dealer zijn de Yuasa's met € 170,- duur, bij de honda dealer schijnen ze rond de € 120,- te kosten.

Bij de automaterialen zaak om de hoek kan ik een Varta variant kopen voor € 66,-

Specs van beide accu's:
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B179&vID=7331

511 902 023 | Base Site

Ik vraag me af welke ik het beste kan kopen. De Varta lijkt me de meest logische gezien de specs die nagenoeg hetzelfde zijn, zelfs als hij het een jaar korter uithoudt dan de Yuasa alleen heb ik geen zin in een accu die op een cruciaal moment ergens in Noorwegen na 2 dagen stilstaan het laat afweten. De LC8 schijnt nogal wat power te vragen van een accu en de plek waar de accu huist laat is nou eenmaal een beetje beperkt.
Kies aub een goede accu.
En dat die accu 120 euro kost bij de Honda dealer geloof ik niet. Zo ja: direct daar kopen.
 
Mijn KTM 990 Adventure uit 2009 heeft een nieuwe accu nodig. Momenteel zit er een Yuasa YTZ-14S in, KTM levert de adventures met deze accu's maar weet niet of deze er vanaf 2009 in zit. Ik heb de KTM sinds 2013 en en heb de accu nooit echt top gevonden, starten ging al behoorlijk zwaar na een paar weken stilstaan met wat kou en vocht.

Nu is de originele Yuasa dus aan vervanging toe en ben wat aan het rond kijken voor een vervangende accu. Bij de KTM dealer zijn de Yuasa's met € 170,- duur, bij de honda dealer schijnen ze rond de € 120,- te kosten.

Bij de automaterialen zaak om de hoek kan ik een Varta variant kopen voor € 66,-

Specs van beide accu's:
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B179&vID=7331

511 902 023 | Base Site

Ik vraag me af welke ik het beste kan kopen. De Varta lijkt me de meest logische gezien de specs die nagenoeg hetzelfde zijn, zelfs als hij het een jaar korter uithoudt dan de Yuasa alleen heb ik geen zin in een accu die op een cruciaal moment ergens in Noorwegen na 2 dagen stilstaan het laat afweten. De LC8 schijnt nogal wat power te vragen van een accu en de plek waar de accu huist laat is nou eenmaal een beetje beperkt.



Blijf in elk geval maar van die Varta af.
 
Gisteren is mijn motor gebracht, nieuwe accu van motobatt MB16AU (en dikkere bekabeling)..startmotor 'fluit' het nu uit.


De vorige Yuasa accu heeft het slechts 2 jaar uitgehouden..... |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan