De XS'en van Haga-San

Ook mijn XS komt qua nimmer meer in aanmerking voor de 500 Euro challenge

De enige XS die wel in aanmerking kwam was mijn XS hybride (maar dat kwam omdat hij voor 75 Euro bij de onderdelen op Marktplaats stond).

Zal vanmiddag trouwen nog even zoeken naar knipperbollen...
 
Wel knipperbollen, doch deze zijn voor voor '(

Daarbij wel een aantal nieuwe glaasjes voor de ronde knipperbollen aangetroffen in de oude japanse zooi.
Dus als je knipperbollen vindt zonder of met gebroken glas kan ik je wel helpen aan een nieuw glaasje (dat dan weer wel ;) )
full
 
Nieuws onder de zon...

Waar ik met mijn eerste XS nog druk bezig ben, momenteel met de voorvork, revisie + mooi maken, is er een 2e XS bij gekomen.. *O*
Zoals het een echte prullert betaamt, moest er een donor object komen.

Deze stond vlakbij mijn woonplaats, geadverteerd op Marktplaats, en is feitelijk in betere staat dan mijn eerste toen ik die kocht, ware het niet dat het originele blok kapot is. Zo te voelen de drijfstang (big end) lagers eruit.
.. en een extra blok erbij was ook kapot is.
Verder is de motor al enigszins opgeknapt met gereviseerde carbs en remmen, stalen remleidingen, nieuwe buddyseat, spiegels, accu enz.
En kon ik hem voor een nette prijs overnemen.

Het is een in '81 op kenteken gezette 2D van bouwjaar '77. Eea schriftelijk bevestigd door Yamaha Motor NL 8-).

Bedoeling is om de mooiste delen over te zetten op mijn andere, een lopend blok te vinden, en de 2e XS ook rijdbaar te maken. Maar dan niet zo spic en span als de eerste. Misschien later weer.

full
 
Laatst bewerkt:
Ziet er niet verkeerd uit. Is veel mooier dan mijn rijdende XS.

Succes met het goed rijdend krijgen van deze fiets.
 
Big-end lagers krijg je eigenlijk alleen kapot als je niet op je olie let....
 
Ondertussen met XS #1 bezig met de voorvork.. lekke keerringen, pitting in de voorvork. Dus de binnenpoten vervangen, keerringen en stofkappen, en de buitenpoten weer mooi maken.

full
 
Laatst bewerkt:
En vrijdag de 13e nog een blokje op wezen halen bij yellowrider

full


De tijd zal leren of het een geluks- of pechdag was, want hij weet ook niet veel over de staat van het blok.

Het is wel redelijk gekannibaliseerd, alles is er af, maar de verrassing was wel dat het een XS850 blok is!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Dus ook bij mij spoken de 900cc big bore ideeen door mijn hoofd haha, maar, alles op zijn tijd; eerst de andere XS!
Wil wel dit voorjaar dit blok bekijken en indien bruikbaar, compleet zien te krijgen, en in te bouwen in XS #2.
 
Wat bedoel je overigens met compleet zien te krijgen.... :?

Want je blok ziet er compleet uit, tenminste op de foto zie ik geen bijzonderheden.

Wil je echter een 750 blok met kickstarter, ik heb er nog één liggen in de garage O-)







Al kan ik mij bedenken dat je niet wil ruilen... (geintje natuurlijk, want ergens ik ben toch wel een klein beetje jaloers :$ )
Zou namelijk zelf zeer verguldt zijn met een 850 blok :Y , hoop trouwens voor je dat hij/zij in goede staat verkeert.
 
Wat bedoel je overigens met compleet zien te krijgen.... :?
Want je blok ziet er compleet uit, tenminste op de foto zie ik geen bijzonderheden.
Wil je echter een 750 blok met kickstarter, ik heb er nog één liggen in de garage O-)
Al kan ik mij bedenken dat je niet wil ruilen... (geintje natuurlijk, want ergens ik ben toch wel een klein beetje jaloers :$ )
Zou namelijk zelf zeer verguldt zijn met een 850 blok :Y , hoop trouwens voor je dat hij/zij in goede staat verkeert.

Compleet maken als in, de haakse overbrenging van de cardan is niet compleet (wat onderdelen uitgehaald), de startmotor is er uit, de complete ontsteking er af, enz, ik weet nog niet wat ik allemaal tegen ga komen..

en van ruilen komt huilen.. ben ik een beetje bang, hahaha...

+1!
Als je er nog een weet..., ik ben al tijden op zoek naar een cilinderblok voor een 850 of een gekannibaliseerd blok. Moet je inderdaad geluk hebben. Veel succes!

Mocht het blok zelf niet goed zijn maar de cilinders wel dan zal ik aan je denken ;)
Helaas, als ik zo nog wat 850 blokjes wist, dan was het allemaal niet zo moeilijk he? ;)
 
Startmotor nodig.... (heb er eentje liggen *D )
Ontsteking ? Je kan toch de ontsteking overzetten van het blok dat niet goed functioneert. Of wil je gelijk naar elektronische ontsteking ? Die heb ik niet liggen (wel heb ik nog een blackbox liggen, maar daar heb je niets aan zonder vervroeger en onderplaat '( ).

En volgens mij kan een 850 blok gewoon op een puntenontsteking draaien. En als je nieuwe punten zoekt, ik heb nog drie verse contactpunten liggen (nieuw aangeschaft nooit gebruikt).
 
Startmotor nodig.... (heb er eentje liggen *D )
Ontsteking ? Je kan toch de ontsteking overzetten van het blok dat niet goed functioneert. Of wil je gelijk naar elektronische ontsteking ? Die heb ik niet liggen (wel heb ik nog een blackbox liggen, maar daar heb je niets aan zonder vervroeger en onderplaat '( ).

En volgens mij kan een 850 blok gewoon op een puntenontsteking draaien. En als je nieuwe punten zoekt, ik heb nog drie verse contactpunten liggen (nieuw aangeschaft nooit gebruikt).
Met een beetje goede wil heb ik morgen een complete electronische ontsteking van mijn maatje Zwijntjuhh. Dat zou erg fijn zijn.. contactpunten is een nood-optie, zeg maar. Ik heb diverse 'donor' blokken dus zaken als startmotor e.d. zou moeten lukken maar dan ga ik er van uit dat alles hetzelfde en uitwisselbaar is.. en dat weet je maar nooit precies..
 
Terug
Bovenaan Onderaan