1995 CBR 600 F3 start niet

geez0x1

Rookie
9 mrt 2015
8
0
Mijn 1995 CBR 600 F3 start niet meer. Ik heb een heel kleine botsing gehad, waarbij ik veel bodywork moest repareren met epoxy/fibreglass en het fairing bracket moest vervangen. Dat is nu allemaal klaar. Enkele weken geleden wilde ik terwijl ik ermee bezig was de motor even starten, dat wilde niet lukken. Uiteindelijk de tip gehad om de zgn. fuel cut relay te bypassen, wat ervoor zorgt dat de brandstofpomp direct aanslaat wanneer je de sleutel omdraait. Dit werkte destijds, en hij heeft toen 5-10 minuten vrolijk gelopen (stilstaand, een beetje de toeren in).

Nu heb ik zaterdag de neus afgebouwd, en toen hij bijna klaar was (alleen nog even de luchtslangen goed, spiegels erop, dat soort dingen), heb ik een paar rondjes over de parkeerplaats gereden. Ging prima. Echter, toen ik de motor zo'n uur later af was, startte hij met geen mogelijkheid meer. Van alles geprobeerd tot de accu leeg was, met geen succes.

Heb het volgende geprobeerd:
- Starten met/zonder choke.
- Leegmaken met brandstofkraan dicht, choke uit, vol gas en draaien.
- Zelfde truukje met de fuel cut relay. Interessant genoeg slaat de pomp in tegenstelling tot vorige keer niet af na een paar seconden (wanneer de carburateurkamers vol zijn), maar blijft hij zachtjes doortikken. Ik weet niet hoe de pomp normaal gesproken afslaat; door tegendruk (want de flotterkleppen gaan dicht) of met een sensor aldaar?

Er lijkt brandstof te zijn, gegeven de geur van benzine. Ook een paar backfires gehad. Tevens vonken gecheckt met een draad in de socket, tegen het frame. Zou hij verzopen zijn?

Meer informatie op een eerder topic dat ik hier geopend had:
CBR600 F3 not starting after nose rebuild - CBR Forum - Enthusiast forums for Honda CBR Owners
 
Laatst bewerkt:
1. Ja :)
2. Ja, omzetten stopt ook startmotor.
3. Getest met een draad in de spark plug socket, vonkt w.m.b. goed.
4. Nog niet getest, moet ik eerst de tank+luchtfilters eraf halen om bij te komen.
5. Nog niet getest. De motor heeft 2 luchtinlaten; paar dunne slangen onder 12mph (volgens de manual) en de grotere voor daarboven. Kan ik dit in de grotere spuiten in dat geval?
6. Niet aan het blok gezeten, gezien hij vlak daarvoor nog goed liep moet dat goed zijn.

Manual:
http://www.cbrextreme.com/downloads/manuals/honda_cbr600f3_repair_manual-15.html
 
Laatst bewerkt:
Mijn 1995 CBR 600 F3 start niet meer. Ik heb een heel kleine botsing gehad, waarbij ik veel bodywork moest repareren met epoxy/fibreglass en het fairing bracket moest vervangen. Dat is nu allemaal klaar. Enkele weken geleden wilde ik terwijl ik ermee bezig was de motor even starten, dat wilde niet lukken. Uiteindelijk de tip gehad om de zgn. fuel cut relay te bypassen, wat ervoor zorgt dat de brandstofpomp direct aanslaat wanneer je de sleutel omdraait. Dit werkte destijds, en hij heeft toen 5-10 minuten vrolijk gelopen (stilstaand, een beetje de toeren in).

Nu heb ik zaterdag de neus afgebouwd, en toen hij bijna klaar was (alleen nog even de luchtslangen goed, spiegels erop, dat soort dingen), heb ik een paar rondjes over de parkeerplaats gereden. Ging prima. Echter, toen ik de motor zo'n uur later af was, startte hij met geen mogelijkheid meer. Van alles geprobeerd tot de accu leeg was, met geen succes.

Heb het volgende geprobeerd:
- Starten met/zonder choke.
- Leegmaken met brandstofkraan dicht, choke uit, vol gas en draaien.
- Zelfde truukje met de fuel cut relay. Interessant genoeg slaat de pomp in tegenstelling tot vorige keer niet af na een paar seconden (wanneer de carburateurkamers vol zijn), maar blijft hij zachtjes doortikken. Ik weet niet hoe de pomp normaal gesproken afslaat; door tegendruk (want de flotterkleppen gaan dicht) of met een sensor aldaar?

Er lijkt brandstof te zijn, gegeven de geur van benzine. Ook een paar backfires gehad. Tevens vonken gecheckt met een draad in de socket, tegen het frame. Zou hij verzopen zijn?

Meer informatie op een eerder topic dat ik hier geopend had:
CBR600 F3 not starting after nose rebuild - CBR Forum - Enthusiast forums for Honda CBR Owners
Controleer even hoe het met de brandstoftoevoer zit.

Misschien tikt de pomp wel, maar doet die weinig.
Of pompt die vrolijk door, terwijl die af zou moeten slaan.
 
De schade was niet heel groot; het kuipframe was verbogen. daarom moest de hele neus uit elkaar om die te vervangen. Echter de F3 heeft geen tipover sensor, dat kan het niet zijn dus helaas.

Vanochtend nog een keer geprobeerd na 3 dagen stilstaan, met de tank open om een vacuumprobleem daar uit te sluiten. Wat ontbrandingen, veel backfires. Hij leek een paar keer bijna te starten, maar alleen met de choke uit. Zegt dat iets?

Ben van plan morgen de leidingen van tank naar filter, filter naar pomp, en pomp naar blok te controleren. Eventueel het filter bypassen. Mocht dat niets worden dan is de volgende stap de bougies eruit halen en proberen te deflooden. Iemand nog suggesties terwijl ik het hele ding open heb liggen?
 
Hoelang heeft de motor stilgestaan tijdens de reparatie? Klinkt mij als een Carbs probleem, vastgekoekte oude brandstof in de Carbs.... Als je toch alles afbouwt, deze meteen eens open maken en indien mogelijk ultrasoon laten reinigen.
 
Aan welke kant zit de schade? Links aan het frame zit bij de F3 de stekker van de gasklep positie sensor, als die stuk is dan wil hij moeilijker starten.

Loopt de brandstof pomp nog goed? Draai de zwarte dop er af en kijk even of hij tijdens het starten wel goed op en neer gaat.
 
De schade was in december, de motor heeft sindsdien stilgestaan op de paar rondjes over de parkeerplaats afgelopen zaterdag. Daarvoor heeft hij sinds oktober veel stil gestaan. Ben ook bang dat het probleem in de carbs zit, voel me niet 100% op mijn gemak om dat te controleren omdat het afstellen hiervan iets is waar ik niets van weet. Hoe ver kan ik hier gaan? Waar moet ik op letten? Ik heb de service manual dus daar zal ik ook goed in kijken.

De pomp loopt nog goed volgens mij (brandstoffilter is vervangen afgelopen mei en de leidingen/pomp schoongemaakt, daarom ben ik benieuwd of ik iets ga vinden daar), hij tikt tijdens het pompen nog heel regelmatig en duidelijk. Maar controleren is makkelijk dus dat ga ik ook doen.

De schade was direct vanaf de voorkant in principe, hooguit heel iets naar rechts (vanuit rijder gezien). Het is wel de moeite waard dit te controleren wellicht.

Lijstje todo:
- Pomp beide kanten
- Filter bypass
- Brandstofleidingen
- Gaskleppositiesensor
- Vieze carbs
- Vacuum-/luchtleidingen?
 
Met een paar rondjes op de parkeerplaats stook je de motor niet warm genoeg om alle vuiligheid eruit te 'blazen'.
Wanneer de carbs ultrasoon gereinigd zijn kun je alle instelmogelijkheden op fabrieks zetten, en van daaruit afstemmen. Deze zullen in het wphb te vinden zijn. Mocht je in de buurt van limburg wonen kan ik je eventueel helpen met ultrasonen....

Grt. Erik
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het aanbod Erik. Ik heb echter goed (en onverwacht) nieuws, hij loopt! Ik stond op het punt het brandstofsysteem los te trekken, maar dacht voordat ik dat doe probeer ik het nog één keer. Tot mijn verbazing liep hij bijna direct! Ik heb hem meteen laten lopen voor zo'n 10 minuten, en ben er toen op gestapt en ben zo'n 15 minuten gaan rijden. Later die dag ben ik weer gaan rijden voor 30 minuten, nog steeds niets aan het handje. Hij loopt helemaal goed. Heb meteen verse benzine in de tank gestopt (hij was halfvol).

Het vervelende is dat ik geen idee heb waarom. Het enige wat ik heb gedaan is de benzinekraan dichtdraaien voor ik weg ging de keer ervoor, de accu extra diep geladen, en gestart met de tank open. Maar of dat het verschil gemaakt heeft..
 
Terug
Bovenaan Onderaan