Iridium bougies van NGK

Skyscraper

Die hard MF'er
3 mei 2010
301
0
Bleiswijk
Ik heb even de vraag of iemand ervaring heeft met Iridium bougies van NGK. Heeft het zin of is het totale onzin? Ook ben ik benieuwd of ze langer meegaan.

Alvast bedankt.
 
Sinds ik in de Virago Iridium al 3 jaar (ong 23000 km) de zelfde in heb, heeft hij nog geen misslag gemaakt, zelfs de afgelopen vorst periode (en de vorige) is het in één keer starten met amper choke, zodra de motor loop gaat ook in de winter de choce meteen dicht. Met gewone bougisch had ik bij kou en vocht regelmatig vet geslagen bougies.

Ik wil even het verhaal nuanceren.

Je koopt pas nieuwe bougies als je motor rottig loopt, als je er een aanleiding voor hebt (tenzij je hem netjes in onderhoud hebt). Dus het moment wanneer je Iridium bougies koopt ben je ontevreden met de loop van je motor. Je hebt een probleem en probeert dat op te lossen.

Op dat moment steek je er nieuwe Iridium bougies in. Sja, dan loopt dat ALTIJD wel beter. Als je er gewone bougies in had gedaan had je blok ook beter gelopen.

Koop nou eens een set gewone bougies en een set Iridiums, en ga die eens uitproberen. Eerst een half uur met de ene, dan een half uur met de andere, dan weer een half uur met de ene. Doe dat eens een dagje (bijvoorbeeld circuitdag).

Er van uit gaande dat je bobine's, bougiekabels en bougiedoppen gewoon goed zijn: wedden dat je met de gewone bougies net zo tevreden bent als met de Iridiums?

Anyway, waar de Iridiums dus ZEKER winnen is de levensduur.

En als je een supersport hebt met een beperkte ruimt tussen de tank en de cylinderkop, dan schelen die paar extra euro's ook nog een hoop ergernis.

Ik gebruik ze in beide motoren: straat en circuit.
 
Met de komende benzineprijzen in het vooruitzicht, is dit al een eerste oplossing om meer uit je motor te halen en kilometers te maken. :9

1 liter verschil,hoe wil je dat meten _O- rij een stuk met tegenwind en je verbruikt al meer
dan dat je het zelfde stuk zou hebben gereden met wind mee,leuk gesteld maar ik
vind dat geen bewijs dat de motor nu zuiniger zou zijn :P :)
Overigens merk je bij een 2takt wel dat er iridium bougie,s inzitten,mjn RZ reageert
beter op het gas en start ook makkelijker,of ie zuiniger is weet ik niet en interesseerd
mij ook niks,is hobby en dat mag wat kosten :Y *O*
 
Laatst bewerkt:
Koop nou eens een set gewone bougies en een set Iridiums, en ga die eens uitproberen. Eerst een half uur met de ene, dan een half uur met de andere, dan weer een half uur met de ene. Doe dat eens een dagje (bijvoorbeeld circuitdag).

Er van uit gaande dat je bobine's, bougiekabels en bougiedoppen gewoon goed zijn: wedden dat je met de gewone bougies net zo tevreden bent als met de Iridiums?

Dat heb ik dus gedaan (nou ja, op het circuit na dan) en bij mijn motor wil ik NOOIT meer gewone bougies!! Maar dat geldt waarschijnlijk niet voor alle motoren, dus zeker een goed advies als je het zeker wilt weten.

Anyway, waar de Iridiums dus ZEKER winnen is de levensduur.
Absoluut :Y
 
Mijn woon/werk Fazer heeft nu 85.000 km met NGK Iridium bougies gereden.
In oktober 2011 geplaatst bij 42.000 km, nooit meer naar omgekeken en dit weekend verwijderd bij 127.000 km.

De motor wordt vrijwel dagelijks gebruikt, heb nooit start problemen gehad (accu is 10 jaar oud, en zit er minstens 120.000 km in).
Ook heeft de motor deze hele periode regelmatig gedraaid, geen last van inhouden of stotteren.

Heb wat fotos bijgevoegd waaraan je kan zien, dat de slijtage aan de elektroden minimaal is. Onvoorstelbaar eigenlijk, als je nagaat dat die bougies al die tijd ca 6000 keer per minuut een vonk hebben afgegeven (een Fazer heeft 2 bobines, er vonken dus altijd 2 cilinders tegelijk)
full
 
Mocht iemand ze op ebay kopen dan moet je opletten dat het geen namaak zijn. Op de website van NGK kan je vinden waar je ze aan kan herkennen.

Ik heb zelf een setje via ebay UK gekocht voor 40 of 45 euro.
 
Goed, mijn laatste post is alweer uit '11, en inmiddels monteert ik ze alweer een paar jaar eigenlijk altijd bij het uitvoeren van een grote beurt.

Als ze nieuw zijn zit er geen verschil tussen een gewone en een iridium. Het grote voordeel vind ik, is dat bij motoren die een flinke interval hebben voor de bougies/kleppen (>40.000km), de iridium bougies het gewoon blijven doen tot de vervangingsinterval. Een gewone houdt er nog wel eens voortijdig mee op. Je ziet ook dat steeds meer fabrikanten OEM iridium bougies monteren bij modellen met een dergelijke interval.
 
Even voor degene die ze op ebay goedkoper zien.
Ja; op ebay zijn ze idd goedkoper. Maar er zit ook imitatie tussen.
Ja; alles word nagemaakt dus ook dit..

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-1-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-2-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-3-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-4-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-5-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-6-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-7-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-8-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-9-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-10-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-11-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-12-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-13-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-14-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-15-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-16-1024.jpg


distinguishing-fake-ngk-spark-plug-17-1024.jpg




:W
 
Laatst bewerkt:
mijn ervaring.
- duidelijk makkelijker aanslaan van koude motor.
- mooier stationair loop, vooral bij koude motor.
- veel langere levensduur.
- bij deellast iets mooier loop van de motor. (nuance verschil)
- geageerd iets beter bij gas geven. (nuance verschil)
- geen extra top vermogen.(is ook niet nodig)

Ik heb ze gebruikt in mijn LPG auto, en ik kan beamen dat ze veel en veel langer meegaan. Daarom heb ik ze gekocht (en om de bobines te ontlasten vanwege de lagere vonkspanning). Ik heb op LPG 90.000 km gereden en ze zijn nogsteeds niet aan vervanging toe. Qua kosten heb ik het er al uitgehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan