burgman 650 vragen over de CVT

joepiemax

Rookie
5 nov 2010
13
0
goes
Hoi burgman rijders.
Ik heb een prachtige burgman 650 met 60000km gekocht uit 2003 geheel krasvrij.
nu heb ik het probleem dat hij dieseld bij stationair draaien men zegt dat dit geen kwaat kan maar toch heb ik wat vragen.

Kan je zondermeer de CVT demonteren van de motor of heb je hier nog te maken met tijdstippen?
Is hij ook zonder tijdstippen of iets dergelijks te opennen?
Dit omdat de reparatie kosten vaak hoog zijn met bijvoorbeeld riem controlle enz kosten die snel oplopen naar 500euro voor alleen een controlle vind ik vrij hoog of moet het hele blok er vanonder dan snap ik het kwa uren.
Wie heeft dit bijvoorbeeld al eens gedaan zeer weinig te vinden op internet.

Is er verder mischien iemand die het diesellen al heeft opgelost doormiddel van de nieuwe tandwielen??

Zijn er mischien mensen uit zeeland met een burgman 650?

ik hoor het wel alle info is welkom.

groeten van een nieuwe burgman rijder uit zeeland

Ronald
 
Bedoel je nou tijden als 8.00u 's ochtends of zoals bij nokkenassen? Voor zover ik weet kun je het gewoon lostrekken. Snap niet wat je met dieselen bedoelt (tenzij het net als bij een Alfa een kapotte vario is), maar heb verder ook geen verstand van scooters.
 
Laatst bewerkt:
Hoi burgman rijders.
Ik heb een prachtige burgman 650 met 60000km gekocht uit 2003 geheel krasvrij.
nu heb ik het probleem dat hij dieseld bij stationair draaien men zegt dat dit geen kwaat kan maar toch heb ik wat vragen.

Kan je zondermeer de CVT demonteren van de motor of heb je hier nog te maken met tijdstippen?
Is hij ook zonder tijdstippen of iets dergelijks te opennen?
Dit omdat de reparatie kosten vaak hoog zijn met bijvoorbeeld riem controlle enz kosten die snel oplopen naar 500euro voor alleen een controlle vind ik vrij hoog of moet het hele blok er vanonder dan snap ik het kwa uren.
Wie heeft dit bijvoorbeeld al eens gedaan zeer weinig te vinden op internet.

Is er verder mischien iemand die het diesellen al heeft opgelost doormiddel van de nieuwe tandwielen??

Zijn er mischien mensen uit zeeland met een burgman 650?

ik hoor het wel alle info is welkom.

groeten van een nieuwe burgman rijder uit zeeland

Ronald

CVT niet zomaar lostrekken als het niet hoeft, deze is zeer gevoelig (de riem). Het blok inclusief CVT moet totaal onder de scooter weg gebouwd worden als de CVT eraf moet.

Wat versta je onder dieselen? Ze klapperen vaak ietjes bij stationair, als dit te erg word zit er vaak speling op het tandwiel van de ingaande cvt-as. Dit tandwiel is door suzuki later gemodificeerd, als je nu een nieuw tandwiel besteld krijg je er 1 met een betere passing en een hardere toplaag. De speling van het tandwiel is te checken door aan de linkerkant van het blok het dekseltje eraf te halen en met een dop 17 op een lang verlengstuk te voelen. Mocht er speling op zitten, kijk dan ook goed of de splines van de "bus" waar het tandwiel invalt nog goed zijn.
 
hoi rambabbel,
Het dieselen versta ik dus onder het klapperen wat jij beschrijft.
Ik had al gelezen van de nieuwere of gemoderniseerde tandwielen.
Is de splines bus ook te vervangen of moet het helle blok dan uit mekaar.
vandaar dat ik dit wou weten of ik de cvt er zomaar vanonder kan halen zonder dat ik straks problemen heb met het terugplaatsen van de cvt.
verder wist ik niet dat ik het op die manier kon controleren ga dit van de week ff checken
is verder zonder problemen ook de snaar te wissellen.

dit omdat ik 60000km op de klok heb staan en lees dat de snaar voor de 70000 gewisseld moet worden ivm breken snaar.

nu de winter voor de deur staat ben ik vanalles aan het voor berijden om die werkzaamheden te gaan doen.

Zijn er ook websites waar de spullen te bestellen zijn?
alvast bedankt voor je snelle antwoorden

groeten ronald
 
hoi willem,

dat zie je goed word elektronische geregeld dus niet met gewichtjes of iets dergelijks heeft manuale schakeling van 5 versnelingen.
de service manual heb ik al

groeten ronald
 
hoi rambabbel,
Het dieselen versta ik dus onder het klapperen wat jij beschrijft.
Ik had al gelezen van de nieuwere of gemoderniseerde tandwielen.
Is de splines bus ook te vervangen of moet het helle blok dan uit mekaar.
vandaar dat ik dit wou weten of ik de cvt er zomaar vanonder kan halen zonder dat ik straks problemen heb met het terugplaatsen van de cvt.
verder wist ik niet dat ik het op die manier kon controleren ga dit van de week ff checken
is verder zonder problemen ook de snaar te wissellen.

dit omdat ik 60000km op de klok heb staan en lees dat de snaar voor de 70000 gewisseld moet worden ivm breken snaar.

nu de winter voor de deur staat ben ik vanalles aan het voor berijden om die werkzaamheden te gaan doen.

Zijn er ook websites waar de spullen te bestellen zijn?
alvast bedankt voor je snelle antwoorden

groeten ronald

De bus waar het tandwiel invalt is 1 geheel met een groot tandwiel in je carter die de krukas met de koppeling verbind. Om dat tandwiel te vervangen moeten de carters gesplitst worden. Om het tandwiel wat erin valt te vervangen kan de cvt gewoon blijven zitten, er is een speciale trekker voor om het tandwiel via de linkerkant eruit te trekken.

Voor de riem geeft suzuki naar mijn weten geen interval op, deze zou gewoon een motorleven lang mee moeten kunnen gaan. Ik zou hem ook niet vervangen indien hij niet slipt. Voor het vervangen moet de hele CVT los en dat is een behoorlijke klus, en om de CVT weer in elkaar te zetten is er wel een speciale procedure. Als je dat verkeerd doet kan het zijn dat de CVT niet aangrijpt.

Als de motor op 60.000 staat zou ik wel de blokkeerbout van de CVT vervangen, dit moet om de 30.000. Als de bout niet op tijd vervangen word kan de kop afbreken en dan verdraait de voorste poelie in het huis, en moet de CVT los om hem weer goed te zetten.

Onderdelen bestellen zou ik gewoon doen via de Suzukidealer, dit is vaak minstens zo goedkoop als op internet originele delen bestellen.
 
De beruchte bout staat al op mijn lijstje.
zal verder eerst eens kijken naar dat tandwiel want heb vermoeden dat er speling op zit.
dat klappergeluid vind ik niet netjes klinken hoewel het over is als ik vertrek en de motor rolt.
weet jij mischien of die trekker ook te bestellen is via de suzuki dealer en heeft die een speciale naam.

groeten ronald
 
De beruchte bout staat al op mijn lijstje.
zal verder eerst eens kijken naar dat tandwiel want heb vermoeden dat er speling op zit.
dat klappergeluid vind ik niet netjes klinken hoewel het over is als ik vertrek en de motor rolt.
weet jij mischien of die trekker ook te bestellen is via de suzuki dealer en heeft die een speciale naam.

groeten ronald

Die trekken kan een dealer idd gewoon voor je bestellen, onderdeelnummer is 09920-31040 en hij heet "CVT Primary pulley shaft adaptor remover".
 
hoi rambabbel,

nu het wat minder koud is heb ik het gecontroleerd.
ik heb inderdaat wel wat speling hierop en je hoort het als ik links of rechts draai.

nu mijn vraag:

hoe krijg ik de bout los????
door een luchttol of zo of door het apart stukje gereedschap?

wie weet antwoord hierop.

groeten joepiemax ofwel ronald
 
hoi rambabbel,

nu het wat minder koud is heb ik het gecontroleerd.
ik heb inderdaat wel wat speling hierop en je hoort het als ik links of rechts draai.

nu mijn vraag:

hoe krijg ik de bout los????
door een luchttol of zo of door het apart stukje gereedschap?

wie weet antwoord hierop.

groeten joepiemax ofwel ronald

Die bout inderdaad gewoon met een luchtsleutel los draaien. Het stukje gereedschap is om het tandwiel eruit te trekken als de bout er al uit is.
 
Hoi burgman rijders.
Ik heb een prachtige burgman 650 met 60000km gekocht uit 2003 geheel krasvrij.
nu heb ik het probleem dat hij dieseld bij stationair draaien men zegt dat dit geen kwaat kan maar toch heb ik wat vragen.

Zijn er mischien mensen uit zeeland met een burgman 650?

ik hoor het wel alle info is welkom.

groeten van een nieuwe burgman rijder uit zeeland

Ronald

Hoi, hier een Zuid Bevelandse Zeeuw die bijna een Burgman 650 heeft, alleen twijfelen we over de aankoop omdat ook deze machine licht dieselt, vandaar ook dat ik in dit topic terecht kom :)
Ik ga eens even lezen wat jou geadviseerd word.
 
hoi desillies

ik kom zelf ook uit zeeland goes om precies te zijn.
als je alle forum sites lees kan het diesellen geen kwaad.
ik vind het een rot geluid en ga dus het tandwiel wissellen.
je kan er zeer eenvoudig bij zonder dat de motor er vanonder moet.
ben alleen ff op me luchttol aan het wachten heb er een besteld.
je zal wel denken een luchttol kopen om een tandwiel te wissellen maar ik zie dit echter als weer een stukje gereedschap voor de garage.
maar is het echter alleen het diesellen wat je tegen houd.
een burgman 650 rijd geweldig maar dat is mijn meening.

groeten ronald
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rambabbel,

ff naar de kwikfit geweest vanmorgen.
zij hebben hem met een luchttol losgebout.
de bout met de hand weer vastgedraaid en rustig naar huis gereden.
eenmaal thuis ff de bout los gedraaid en met het speciale tooltje het tandwiel eruit gedraaid.
er is duidelijk slijtage te zien aan het tandwiel.
ga zo eerst ff naar de motoport hier om een nieuw tandwiel te bestellen.
hoe de tanden eruit zien van de cvt is moeilijk te zien het lijkt wel oke maar ze zitten ook zo diep.

wil je alvast bedanken voor alle advies rambabbel.

zodra het nieuwe tandwiel erin zit laat ik ff weten wat het effect is.

groeten ronald
 
Hallo,

Ben nieuw hier en heb vorige week een burgman uit 2003 met 35000 km op de teller gekocht. Nu zie ik over dieselen van de 650.
De mijne doet dit ook namelijk, nu zie ik dat je dit tandwiel zelf kunt vervangen
Mijn vraag is eigenlijk, kun je dit zelf ook modificeren naar het nieuwere, dus van K3/K4 naar K5.
Zie namelijk dat het een dubbel tandwiel is wat er dan geplaatst word.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag.

Stefan
 
Hallo,

Ben nieuw hier en heb vorige week een burgman uit 2003 met 35000 km op de teller gekocht. Nu zie ik over dieselen van de 650.
De mijne doet dit ook namelijk, nu zie ik dat je dit tandwiel zelf kunt vervangen
Mijn vraag is eigenlijk, kun je dit zelf ook modificeren naar het nieuwere, dus van K3/K4 naar K5.
Zie namelijk dat het een dubbel tandwiel is wat er dan geplaatst word.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag.

Stefan

Gewoon een nieuw tandwiel bestellen voor jouw motor, je krijgt dan een gemodificeerd tandwiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan