Triumph Speed Triple 955I 2001 slaat af

HoyHoyAart

MF'er
28 aug 2014
138
40
Forumgenoten,

Ik zit met een precair probleem, mijn geliefde Speed heeft in de afgelopen 2 maanden de vervelende eigenschap ontwikkeld om vrij direct na een koude start af te slaan.

Het probleem doet zich ook alleen voor na een koude start, hij start zonder klagen of morren loopt dan even op naar de 2000 toeren, zakt rustig terug naar ongeveer 1000 toeren en slaat dan direct af. (Starten met koppeling in, handjes van het gas af)

Vervolgens kan ik dit een keer of 6 herhalen zonder een andere uitkomst. Het enige wat helpt is om hem nogmaals te starten, als een asociale tot 4000 toeren gas bij te blijven geven en vervolgens weg te rijden met de koppeling half in een een hoop toeren te maken. Zodra hij enigzins op temperatuur is rijd hij prima, slaat verder gedurende de rit ook niet af, ook als ik ergens een pauze in las en een uur later weer ga rijden, geen probleem.

De motor staat in een (onverwarmde) schuur gestald. Olie, bougies, kabelboom is vervangen/gecontroleerd.

Mijn vraag, behalve hem een keer uit te laten lezen, heeft er iemand een idee in welke hoek ik de oorsprong van het probleem moet zoeken?

Bij voorbaat dankt.
 
Testfunctie en resetten zijn 2 verschillende dingen.

Hij is niet te resetten, je kan alleen de waarde op 0 zetten.
Maar zodra hij loopt, is die waarde variabel.

En de luchtklep zorgt niet alleen voor stationair toerental.
Als b.v de tempsensor defect is, en hij denkt dat het min 50 is bijvoorbeeld dan functioneert dat ook niet goed.

Bij de latere types is het weer heel anders geregeld, vanaf 2002.
Waarde op nul zetten wil zeggen: in de basis positie zetten als motor niet loopt en op contact staat. Wat je dus moet doen als je hem uit elkaar hebt gehad
Klopt van de tempsensors. Alleen slaat de motor koud gewoon goed aan. De regeling erna is niet goed. Op een verkeerde input waarde qua temperatuur zou die slecht of niet moeten aanslaan. Er is al eerder geopperd om ohmse waardes te meten, maar TS doet daar niks mee...
Motor had allang gemaakt kunnen zijn...
 
Yup.

- stationairregelaar schoonmaken
- temperatuursensor doormeten (eventueel realtime de temperatuur uitlezen en kijken of die aannemelijk is)
- vacuumslangen checken

Dat is het zo'n beetje. Ik weet niet waarom er zo gegeild wordt op het opnieuw inleren van adaptiewaardes, maar maar dat kan nooit de oorzaak zijn van het ineens af gaan slaan.
 
Laatst bewerkt:
Waarde op nul zetten wil zeggen: in de basis positie zetten als motor niet loopt en op contact staat. Wat je dus moet doen als je hem uit elkaar hebt gehad
Klopt van de tempsensors. Alleen slaat de motor koud gewoon goed aan. De regeling erna is niet goed. Op een verkeerde input waarde qua temperatuur zou die slecht of niet moeten aanslaan. Er is al eerder geopperd om ohmse waardes te meten, maar TS doet daar niks mee...
Motor had allang gemaakt kunnen zijn...

_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan