FZS600 start niet

Brutus83

MF'er
25 sep 2013
62
2
Den Haag
Beste medeforumers gisteren de motor gewassen klein stukje gereden en weggezet in de box.

Vandaag wilde ik hem starten en hij ging aan. Na 4.5 km ineens geen vermogen en hij viel uit. Starten lukte niet. Na controle bleek zekering van ontsteking gesprongen te zijn. Gelukkig altijd op zak dus ik stop er een nieuwe in. Motor reed weer na de box. Maar viel vlak voor de garagebox uit. Daarna niet meer aan te krijgen telkens als ik nieuwe zekering erin stop springt ie al als er al contact aanstaat.

Ik dacht misschien ergens kortsluiting dus ik meten en meten en kon niks vinden.

Hij ging van de naar een kastje waar 84L opstond en daar was ook een zekering gesprongen ik deze ook vervangen ik denk nu moet ie het doen maar helaas nog steeds niks.

En de zekering van de ontsteking blijft springen iemand een idee.
 
76-89207_1.jpg
 
Hallo Brutus83,

Voor foutzoeken in bedrading moet je toch wel een bassis inzicht hebben hoe deze is opgebouwd.
Als je dat niet hebt breng hem dan weg, naar iemand die er verstand van heeft.
Gezien je klachten moet ergens sluiting in je bedrading zitten.
Zorg dat je eerst een schema van de bedrading te pakken krijg.
Als je een rechtstreeks email adres opgeeft, wil ik je dat wel mailen.
Geef wel het bouwjaar op want er zitten verschillen tussen de bouwjaren.

Ik verwacht niet dat het je startrelais is ,want dat wordt alleen bekrachtigt tijdens starten en de problemen zijn begonnen tijdens het rijden.
Op het startrelais is echter wel de mainfuse (30A) geplaatst.
Je ontstekingsfuse (20A) is een van de zekeringen die hierachter zit.

Werkwijze:
Print het schema en kleur de bedrading in, dit is duidelijker en geeft inzicht hoe de bedrading is opgebouwd.
Probeer eerst of de main fuse heel blijft als de overige zekeringen verwijderd zijn.
Nee, probleem zit in de bekabeling tussen main fuse en secundaire zekeringen.
Ja , probleem zit achter een van de secundaire zekeringen.
Plaats deze stuk voor stuk terug en de groep die springt heeft het probleem.
Volg deze kabels en neem de connectoren los, en probeer met een ohmmeter de sluiting te bepalen.

Hoop dat je wat aan bovenstaande aanwijzingen heb, maar als je jezelf afvraagt waar heeft ie het over?
Begin er dan niet aan, maar laat het doen.
 
mail is brutus83@hotmail.nl

Ben electromonteur en de wijze wat je aangaf had ik al reeds doorlopen. Alles losgekoppeld daarna 1 voor 1 aangesloten. En probleem blijft zich voor doen. En meet geen kortsluiting graag draadschema dan kan ik verder dingen uitpluizen misschien ben ik wat vergeten.

Alvast bedankt
 
Bij de VFR's komt het regelmatig voor, dat de hoofdzekering op het startrelais springt, als de spanningsregelaar intern kortsluiting heeft. Die zou ik dus ook eens aan een onderzoek onderwerpen. Zie je b.v. gesmolten hars bij de sr dan weet je hoe laat het is.
 
wil bij deze tuonorider bedanken. Heb dankzij je mail het probleem redelijk snel gevonden voor een leek. Bekabeling naar bobine maakte koortsluiting tevens waren de aansluitingen van de bobine ook slecht deze veranderd voor nieuwe en nieuwe kabels getrokken vanaf aansluit punt en originele kleuren gebruikt. Rijd toch ineens een heel stuk anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan