verschil tussen het blok Gr77b en gr7ab

riesssie

MF'er
17 jul 2014
211
26
Spijkenisse
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus hoop dat ik het in de goede rubriek plaats.

Een tijdje terug heb ik een suzuki gsx-r750 uit 1991 overgekomen om aan te sleutelen gewoon voor de lol. Toen ik de motor kocht werd mij verteld dat alleen de nokkenassen vervangen moest worden.
Maar na het blok opengemaakt te hebben leek het mij verstandiger om gewoon een goed 2 e hands blok over te bouwen.

Na wat zoeker kwam ik terecht bij Bph motoronderdelen die 2 750 blokken had liggen een blok uit 1988 (55000 kilometer en recent een onderhoudsbeurt gehad) en een blok uit 1991(zelfde km stand maar geen onderhoudsbeurt gehad en hij zag er minder uit).
Ik heb dus momenteel het blok gereserveerd omdat mij verteld werd dat dit dezelfde blokken waren.

Nou ben ik nog wat gaan zoeken maar kwam er toch achter dat beide blokken een andere code hadden namelijk Gr77b en gr7ab.

Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil hiertussen is?

Riesja
 
Zit wel degelijk verschil in de blokken, de GR77B blokken (1988 & 1989) hebben een kortere slage en grotere boring (44,7 / 73) GR7AB heeft 48,7 / 70. Daarnaast zijn de inlaat spruitstukken anders om dat de GR7AB 38mm carburateurs heeft tov van de 36mm van de GR77B
 
Bedankt traveling Tiger. Maar als ik het goed begrijp zijn er wel aanpassingen nodig om het
blok van 1988 eventueel in een 1991 gsx-r te zetten? ik weet ook niet hoe het zit met eventuele elektronica?
 
Misschien kun je hier wat info opdoen : All Suzuki Motorcycles Ever Built

rawing on the invaluable experiences gained racing, the 1990 model received many of the features of the race version GSX-R750R at an affordable price. The same long-stroke engine (70 x 48.7mm) of the 'Double R' became standard, with new pistons to match the new combustion chamber design in the cylinder head and strengthened connecting rods. New 38mm Slingshot carburetor, Curved-core Radial Flow oil cooler and stainless steel 4-into-2-into-1 exhaust per set were adopted. Both 41mm inverted tube front fork and remote reservoir rear shock became fully adjustable. Rear wheel rim was widened and equipped with Michelin radial tyres.

Ik heb een 1990(1991 zelfde blok) fiets gehad,en die blokken zijn bulletproof,wel altijd goed onderhouden.
ingeruild met 130000 km en nog steeds 106 pk ahaw.(meer als nieuw) :P
Had wel lichte pitting op 2 nokken maar dat gaf geen enkel probleem :)
 
Na wat zoeker kwam ik terecht bij Bph motoronderdelen die 2 750 blokken had liggen een blok uit 1988 (55000 kilometer en recent een onderhoudsbeurt gehad) en een blok uit 1991(zelfde km stand maar geen onderhoudsbeurt gehad en hij zag er minder uit).
Ik heb dus momenteel het blok gereserveerd omdat mij verteld werd dat dit dezelfde blokken waren.

Nou ben ik nog wat gaan zoeken maar kwam er toch achter dat beide blokken een andere code hadden namelijk Gr77b en gr7ab.

Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil hiertussen is?

Riesja
Zoals Travelling Tiger al aangeeft zit er verschil in de slag van de blokken, terwijl ze aan de buitenzijde vrijwel identiek zijn. Om het nog even ingewikkelder te maken. De korte slagblokken zijn bij liefhebbers populairder dan de lange slag blokken.
 
Ik zou van de gelegenheid gebruikmaken om er een 1100 in te stoppen, ik heb een maatje die nog een 92er blok heeft liggen, 144 pk af fabriek geloof ik, heb je een mooie 7/11. :) Wat er allemaal wel en niet past is allemaal te vinden.
 
@soesko: wat is hier de reden van als ik vragen mag? weet jij toevallig ook of ik de huidige 38 mm carbs op het blok krijg, aangezien hIer andere carbs opzaten?

@robinjo; ik heb het blok helaas al aanbetaald. maar is het blok uit 92 niet zowieso een vloeistofgekoelde?
 
@soesko: wat is hier de reden van als ik vragen mag? weet jij toevallig ook of ik de huidige 38 mm carbs op het blok krijg, aangezien hIer andere carbs opzaten?

@robinjo; ik heb het blok helaas al aanbetaald. maar is het blok uit 92 niet zowieso een vloeistofgekoelde?

Niet dat het nu nog uitmaakt voor je maar de 1100 werd in '93 pas watergekoeld, de 750 een jaar eerder dus vandaar waarschijnlijk je vraag?

Maar is het volgende keer niet handiger om vantevoren je research te doen? ;)
 
Oké ja dat wist ik niet heb alleen gekeken voor de 750 inderdaad en die begint vanaf het 1992 model.
wat betreft de research ik heb gewoon aangenomen dat al deze blokken hetzelfde waren aangezien mij zoiets verteld werd. Alleen later zag ik dat er kwa vermogens een klein verschil zat en toen ben ik dus verder gaan zoeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan