Advies aankoop cb 600 f 1998

j4ntje

MF'er
18 dec 2008
169
2
Beste mensen,

Vandaag heb ik een Honda cb 600 f uit het bouwjaar 1998 bezichtigd en een proefritje gemaakt.
Na in het verleden enkel op een R6 te hebben gereden verraste mij het gemak en rij comfort waarmee dit model zich laat sturen en daarnaast het vermogen.

Tijd om me verder te verdiepen in dit model, nu vroeg ik me alleen af of jullie wat advies kunnen geven over het wel of niet aanschaffen en eventueel waar ik nog extra op kan letten.

De verkoper gaf aan dat de motor wel onderhoud heeft gehad maar enkel van zeggen en niets aantoonbaar op papier.
Er zijn alleen bonnen aanwezig van een paar reparaties ; balhoofdlagers,spanningsregelaar, remblokken achter.


Daarnaast heeft de eigenaar het stuur veranderd naar standaard en de koplamp origineel hersteld.
Motor heeft 57k op de klok staan, banden profiel is goed ketting en tandwielen zitten eraan te komen.
remvloeistof zag er nog helder geen extra lood in de velgen.
Reed naar mijn mening goed . . .

Nog wat dingen die mij opvielen tijdens de bezichtiging:

- motor is waarschijnlijk overgespoten geweest

- onderhoudshistorie is niet aanwezig er is bekend dat er kleppen zijn gesteld, olie vervangen etc.
Toch wel belangrijk voor een motor uit 1998 met 57k op de teller.
(Alleen niets op papier)

- motor heeft 8 eigenaren gehad en is voor het laatst in augustus 2013 ten naam gesteld


De motor is te koop voor niet al te veel geld, ik zou de motor graag willen opknappen en aanpassen naar eigen smaak.
Belangrijk vindt ik dat deze wel veillig is en technisch geen dingen wil tegen komen die boven mijn pet gaan zoals kapot blok,krom frame etc.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden?
Wat zouden jullie zien als een goede prijs hiervoor?

Groet Jan
 
Laatst bewerkt:
Lees je eigen verhaal eens terug en vraag jezelf af of het niet verstandiger is om een goede motor aan te schaffen.

maw Laat je niet verleiden door een lage aanschafprijs, onderaan de streep ben je duurder uit met die goeiekope schademotor.

Een goede motor in dat segment/bj km-stand koop je voor zo`n €1800.
 
@Raymond W : zeker een goed punt wat je zegt de prijs maakt het aantrekkelijk.
Zouden de belangrijke punten met een aankkoop keuring kunnen worden gecheckt? (Heb wel eens gehoord dat de anwb dit heeft) iemand ervaringen hiermee?
@Burning Rubber : de eigenaar gaf ook aan dat er een 2de remhendel aan het stuur was gemonteerd hij wist niet waarvoor ik dacht dat dit was om bepaalde stunts te kunnen uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
een aankoopkeuring op dit segment motoren lijkt mij zonde van het geld.
het klink vooral als een fiets die veel kleuren, schade ? heeft gehad,dit hoeft zeker geen probleem te zijn.

bij goedkope motoren (en auto's) moet je gewoon wat investeren in onderhoud na aanschaf.
 
@x7 het type waar ik ben wezen kijken is wel anders type naked bike met veel minder kuipdelen.Dacht dat 1400 een nette prijs hiervoor was . .
@divided de vraag is alleen is de motor het waard is het blok, frame en andere belangrijke delen wel inorde regulier onderhoud en wat kleine dingen opknappen is geen probleem
 
Er is nog een valbeugel om het blok gemonteerd ik denk dat de motor is gebruikt voor te stunten.

de eigenaar gaf ook aan dat er een 2de remhendel aan het stuur was gemonteerd

Een goede motor in dat segment/bj km-stand koop je voor zo`n €1800.

nuff said..

niet doen

er staan zat van dat soort cbr'en
 
Inmiddels hebben de verkoper en ik in goed overleg besloten een soort aankoop checkup te doen bij een motorzaak.
Deze heeft alles inorde bevonden op wat onderhoud na dit is voor mij echter geen punt.
i.v.m de kosten voor onderhoud zelfs de prijs nog wat omlaag gekregen.
 
Inmiddels hebben de verkoper en ik in goed overleg besloten een soort aankoop checkup te doen bij een motorzaak.
Deze heeft alles inorde bevonden op wat onderhoud na dit is voor mij echter geen punt.
i.v.m de kosten voor onderhoud zelfs de prijs nog wat omlaag gekregen.
is de tank opgetild of verwijderd bij deze check?
 
Ja tank hebben ze gedemonteerd, er bleek trouwens ook dat vloeistoffen recent waren gedaan.
Remblokken voor waren aan vervanging toe, het kontje was trouwens wel origineel.

Verder geen bijzonderheden

Al met al heb ik er een goed gevoel aan over gehouden, en zal ik voor zover het mogelijk is het onderhoud zelf gaan doen. Met de how-to's van het forum

Verder wil ik de motor wat verder personaliseren misschien de kapdelen en tank gaan wrappen maar dit weet ik nog niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
Na, zo'n verhaal kan ik maar een advies geven: Deze moet je niet kopen.

Heel mischien is dit voor een hele lage prijs een goede koop maar als je dit op het forum moet gaan vragen ben je zelf niet instaat om dit goed te beoordelen.

Ik denk dat je goedkoper uit ben door bij de bank wat geld te lenen voor een goede CBR.
 
Na, zo'n verhaal kan ik maar een advies geven: Deze moet je niet kopen.

Heel mischien is dit voor een hele lage prijs een goede koop maar als je dit op het forum moet gaan vragen ben je zelf niet instaat om dit goed te beoordelen.

Ik denk dat je goedkoper uit ben door bij de bank wat geld te lenen voor een goede CBR.
:^
Zeker als er ook nog mee gestunt is.
Als over een maand de motor uit zijn versnelling begint te schieten is hij gewoon afgeschreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan