cardanas verlengen

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.083
10.983
nultwintig
Wie heeft daar ervaring mee?
Heeft iemand een adres waar?
Betreft as van een VT500c

Ik ben bewust van het brozer worden van het staal bij lassen..
 
De ene kant linkse draad en aan de andere kant rechtse draad gaat altijd los.
Allebei met rechtse draad zal altijd naar een richting vast draaien
Allebei met linkse draad zal altijd naar de andere richting vastdraaien.
Als je de bus op de plaats kan houden waar de ruimte wat groter is, is een buis met fijne draad misschien een oplossing.
Zit de cardan links dan de draad ook links.
Zorg er voor dat je zeker 30 tot 40 m.m.draad hebt aan beide kanten.
Deze assen zijn van een sterk materiaal dus alleen te draaien met een goede bijtel en een grote draaibank.
De bus kan je maken van een kogel lei as die zijn aan de buiten kant hard en sterk en van binnen zo hard dat ze te bewerken zijn.
Draai ze in elkaar met een tussen stuk er tussen zodanig dat de lengte goed is .
Haal ze uiteen en maak deze goed schoon monteer deze weer met een goede metaal lijm.
Deze manier heeft het goed uitgehouden bij een omgebouwde tuinbouw tractor van ongeveer 20 p.k.,
Maar ik ben er geen voorstander van om een as te verlengen en zeker niet voor een motor rijwiel
 
De ene kant linkse draad en aan de andere kant rechtse draad gaat altijd los.
Allebei met rechtse draad zal altijd naar een richting vast draaien
Allebei met linkse draad zal altijd naar de andere richting vastdraaien.
Als je de bus op de plaats kan houden waar de ruimte wat groter is, is een buis met fijne draad misschien een oplossing.
Zit de cardan links dan de draad ook links.
Zorg er voor dat je zeker 30 tot 40 m.m.draad hebt aan beide kanten.
Deze assen zijn van een sterk materiaal dus alleen te draaien met een goede bijtel en een grote draaibank.
De bus kan je maken van een kogel lei as die zijn aan de buiten kant hard en sterk en van binnen zo hard dat ze te bewerken zijn.
Draai ze in elkaar met een tussen stuk er tussen zodanig dat de lengte goed is .
Haal ze uiteen en maak deze goed schoon monteer deze weer met een goede metaal lijm.
Deze manier heeft het goed uitgehouden bij een omgebouwde tuinbouw tractor van ongeveer 20 p.k.,
Maar ik ben er geen voorstander van om een as te verlengen en zeker niet voor een motor rijwiel


En als je nu terug schakelt en op de motor afremt? Denk dat het een heel apart effect geeft ;)
 
Laatst bewerkt:
De ene kant linkse draad en aan de andere kant rechtse draad gaat altijd los.
Allebei met rechtse draad zal altijd naar een richting vast draaien
Allebei met linkse draad zal altijd naar de andere richting vastdraaien.
Als je de bus op de plaats kan houden waar de ruimte wat groter is, is een buis met fijne draad misschien een oplossing.
Zit de cardan links dan de draad ook links.
Zorg er voor dat je zeker 30 tot 40 m.m.draad hebt aan beide kanten.
Deze assen zijn van een sterk materiaal dus alleen te draaien met een goede bijtel en een grote draaibank.
De bus kan je maken van een kogel lei as die zijn aan de buiten kant hard en sterk en van binnen zo hard dat ze te bewerken zijn.
Draai ze in elkaar met een tussen stuk er tussen zodanig dat de lengte goed is .
Haal ze uiteen en maak deze goed schoon monteer deze weer met een goede metaal lijm.
Deze manier heeft het goed uitgehouden bij een omgebouwde tuinbouw tractor van ongeveer 20 p.k.,
Maar ik ben er geen voorstander van om een as te verlengen en zeker niet voor een motor rijwiel


:Z
 
het is niet een brommer met 100+ pk's.. (500tje met 50 pk's)
dus zal wel loslopen,
ik ga me eerst met de wielen en voorkant bemoeien en dan met de cardan,
maar als t gelast wordt denk ik dat t goed vastzit, zolang de as ook recht blijft, maar dat vertrouw ik wel,

zal tzt wel eens een ander draadje openen,
ook ga ik kijken of er een lampenset op t balhoofd gemonteerd kan worden..
Daarvoor ga ik weer naar terkaple denk ik zo... :]
 
dus zal wel loslopen,

Het was juist de bedoeling dat het niet los zou lopen toch? :)

Gewoon doorzagen, verbindingsstukje draaien wat je aan beide kanten in de uiteinden schuift zodat het gecentreerd zit en netjes laten aflassen. Daarna de rondloop controleren en indien nodig richten.

Geen groter probleem van maken dan het is, en zo'n groot probleem is het niet.
 
dat ben ik met je eens,
zal wel idd draadein tappen/ snijden aan twee cardanassen zijn,
in elkaar draaiden en vastlassen..
en op de draaibank is dat ook weer goed gecentreerd..

nu ff draaibank zoeken..

oh, nee.. eerst de wielen, voorvork,
dan de rest..
 
Google eens op R80GS swing arm extension. Je komt dan snel op het ADV forum uit.
De swing arm en kardanas van de GS BMW's worden verlengt om meer slag en grondspeling te krijgen voor serieus terreinrijden.
 
dat ben ik met je eens,
zal wel idd draadein tappen/ snijden aan twee cardanassen zijn,
in elkaar draaiden en vastlassen..
en op de draaibank is dat ook weer goed gecentreerd..

nu ff draaibank zoeken..

oh, nee.. eerst de wielen, voorvork,
dan de rest..

Is allemaal niet zo spannend, het zal een chroommoly zijn, bij lassen dus wel goed voor warmen en langzaam af laten koelen :)

En Pat, wij hebben ook een draaibank staan ;)
 
Ik ga eerst met t rijwiel gedeelte verder, de achterkant vraagt veel meer aandacht,
Maar allemaal niet onmogelijk,
Ik wil eerst een rijdende brommer hebben, voor deze weer voor jan-met-de-korte-achternaam stof staat te vergaren in de garage...

vd week ga ik eerst aan t achterwiel beginnen,
Ben alleen op zoek naar een naaf/ 17 inch KTM 520 (of 525)- 2001, voorwiel, met 20mm. As..
Ook al USD gevonden..
Dus wellicht binnen kort nieuw draadje bij de brikken..
Maar daar link ik hier wel aan,


Wordt binnenkort vervolgt,
Tips en trucs blijven welkom!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan