ST1300 (Pan European) aankoop: waarop te letten?

Flit

MF'er
29 mrt 2014
238
2
Tilburg
Overmorgen staat er voor mij een proefrit op het programma met een Honda ST1300.

http://occasions.polsmotoren.nl/unit/honda/st+1300+a2+ed/11532

Naar horen zijn dit betrouwbare motoren, maar zijn er nog specifiek dingen waarop ik kan letten, technisch gezien? Klopt het dat ze normaal om de 24.000km een uitgebreide beurt incl kleppen stellen moeten ondergaan? Want de teller staat nu op 50.xxx Hij is van 2002.

Staat te koop bij een Honda dealer en onderhoud zou volgens het boekje gedaan moeten zijn natuurlijk.

Tijdens de proefrit natuurlijk de standaard zaken checken en proberen. Er gaat iemand mee die al 13 jaar op dit type motorfiets rond rijdt. Maar die heeft tot op heden 0,0 problemen gehad. Zijn er wel model specifiek zaken bekend waarop gelet kan worden bij deze motoren?

8-)
 
Laatst bewerkt:
Achterschokdemper? Toen ik de mijne kocht was die overleden. Ik dacht 'm nog wel strakker te kunnen zetten met het verstelwiel, maar dat was niet. Omdat ik het idee had dat Honda hier volgens het 'goed genoeg' principe te werk was gegaan heb ik het hele spul vervangen door een Hyperpro demper ipv de originele te laten oplappen.
Oh, ik zie aan je sig dat je ook een Hyperpro fan bent? Dat komt dus wel goed :+
 
Hmm... Hyperpro is wel kostbaar om eronder te laten zetten. Kost zo maar 15% van de dagwaarde van de motorfiets zelf. Als achter er nieuw onder zou moeten kun je de voorzijde niet laten voor wat het is natuurlijk. Misschien kan ik een mooie deal maken mocht de proefrit bevallen.

Detail is dat degene die mee gaat op zijn ST1300 Hyperpro voorveren heeft laten steken icm de originele achterdemper. En die voldoet meer als genoeg. Ook als hij met 2'en op pad gaat door Europa.

Zal hem ook een stukje laten tuffen om het verschil te laten ervaren.
 
Laatst bewerkt:
De dynamo zit tussen alle 4 cilinders ingebouwd. Hierdoor wordt deze erg warm en wil dan nog wel eens stuk gaan.
De accu zal niet meer geladen worden en je zult stil komen te staan.

Het binnenhuis van de dynamo draait in lagers dezen lopen ook nog wel eens stuk (Door de warmte).
De motor even warm laten draaien, klink hij bij het stationeer rauw??? Dan de fiets in de eerste versnelling zetten en de koppeling rustig laten opkomen..... niet wegrijden maar de motor (dynamo) even belasten. Verdwijnt het geluid, dan zal de dynamo gereviseerd moeten worden.

Deze klachten komen vaak voor bij een ST 1300 waar langzaam mee gereden wordt. Denk hierbij aan het begeleiden van wielrenner. Door het langzame rijden wordt de motor erg warm/heet.
 
In het blackbird topic heeft ook iemand er 1 te koop staan, zelfde kleur.

bovenstaande dingen zijn ook niet echt iets wat je 1,2,3 controleert bij een proefrit he.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus de dynamo kan het wat zwaarder te verduren hebben ivm de positie tov het blok wat warmte afgeeft. Dat is iets wat ik wel binnen 6 maanden onder de BOVAG garantie zou kunnen laten vallen. Als dat al een euvel is. Zal er wel even naar vragen in ieder geval. Thnx!

Ik kan de link niet vinden in het Blackbird topic van de te koop staande ST1300.

Wil wel een keer langs Werkendam rijden als ik een motor zou kopen om een objectieve mening te laten geven over de staat van de vering. Want die is erg bepalend of het gedrag beter kan. Banden gaan langer mee, veiliger, etc..
 
Laatst bewerkt:
Lol.. Daar zit een kern van waarheid in. Echter wil het oog wat. Ben al iemand die voor zijn leeftijd erg jong is voor een Pan European. ;)

34 om precies te zijn, als ik foto's van rijders zie zijn het veelal aardig grijze koppies. O-)
 
Laatst bewerkt:
tja als dat telt ;)

Ik ben 4 jaar ouder en heb ook al een bmw gehad, ik wilde mijn pan (de echte ;)) pas geleden ook wegdoen. Maar na een proefrit toch maar besloten om hem zolang te houden dat het technisch niet meer houdbaar is. (voor de handel is hij toch al op) Mocht dit gebeuren zou ik zo weer een st1100 kopen.
Ze zijn voor mijn gebruik echt perfect.

En gezien je baard kan je mooi met Hildo op stap dan:

Hildo's Honda ST1100 Pan European!
 
Laatst bewerkt:
Dynamo kun je bij een motorzaakje laten nameten (tijdens proefrit), die waar je bijvoorbeeld vaker komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pan is aangekocht.

Generaliseren is nooit goed natuurlijk. Voornaamste is dat ik een betrouwbare motorfiets (reputatie) zocht.

Er zit iemand in de familie met een R1200RT waar na 25Dkm (nog geen 3 jaar oud nieuw gekocht bij een dealer) de kleppen verbrand waren. En BMW niet thuis gaf. Daar zit ik niet op te wachten. Zithouding is wel erg prettig trouwens van de BMW. Maar vond hem ook wat nukkig bij de lagere toerentallen. Niet wat ik wil voelen/ervaren bij een motorblok op een dergelijke toerbuffel. Ook lees je toch wel hier er daar dat er bij de BMW's exemplaren tussen zitten met terug komende elektronica problemen (oa vering)..

Dynamo laten checken bij Martell was geen optie. Mocht niet langer als een half uurtje weg blijven voor een proefritje. Maar goed, 6 maanden BOVAG zal wel het meeste dekken. Hij krijgt nog een grote beurt mee volgens het boekje. Want die was nog niet uitgevoerd (48Dkm beurt). Bij 44Dkm zijn nog de banden en remblokken vervangen. Zagen er nog prima uit.

Enige wat er vervangen moest worden was de de ruit. Origineel Honda €660,-.. :W Dus maar voor een MDI vervanging gekozen van €130,-. Penning 16 voor die OEM onderdelen van Honda..
 
Laatst bewerkt:
Ze gaven als reden iets met het tijdelijke kenteken op. Daarmee zou het alleen toegestaan zijn om te koop staande motoren voor een korte periode te rijden. Zal wel met hun aangekoppelde verzekering te maken hebben vermoed ik.

Ik vond het lang genoeg om toch even van de motor de proeven en de 6 maanden garantie zullen altijd wel dingen aan het licht brengen als er iets niet helemaal juist mee is. Er zullen ook even anderen opstappen die al veel ervaring op hun eigen ST1300's hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan