Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Ik heb overigens mijn voorvork helemaal opnieuw laten verchromen (alle lagen chroom eraf, recht maken etc. en nieuwe laag chroom erop) door Jan Droog in Pijnacker. Echt een aanrader! Rijdt weer onwijs soepel en ziet er goed uit. 8-)

rLWdmCn.jpg
 
Heb weer wat geïnvesteerd in de smurf van mijn vrouw.

Standaard zit er een mijlenteller op waar je dan weer van die km/pu stickertjes op gaat plakken wat niet werk in het donker.

Dus toen maar in Duitsland zo'n tacho schijf besteld (van die witte, je kent ze wel) erop gezet, zit daar weer een fout in de km/pu conversie. (rij je 140 op de teller, rijd ie in werkelijkheid maar 120)
En nee, heeft niks te maken met teller naalden terug zetten, want tot de 90km/pu klopt ie perfect.

Enig nadelen van die duitse plaatjes zijn dan ze erg dun zijn.
Dus leg je ze over de originele plaat heen, dan zit je weer met de verlichting die er niet doorheen schijnt, dus krap je de orginele plaat maar blank, ook dat werkt weer niet omdat de hele plaat dan weer oplicht. ............zucht...........

Dus dan ga je verder zoeken, aha, een een NTV 650.
Daar een teller van gepakt, en testen maar.
Werkt wel, maar ook daar zit je weer met een km/pu verschil.
Teller naalden kalibreren, opnieuw test rijden, en uiteindelijk werkt het wel tot 100km/pu, en daar boven blijft ie verkeerd aangeven.

Dus je snap wel dat ik ondertussen er een beetje flauw van begint te worden ;-)

Dan maar via Ebay een cockpit besteld in China, je weet wel zo'n plastic ding met van die chrome imitatie ringen.

Krijg je nog effe een naheffing van 37,-euro invoer-rechten er achteraan, omdat die sukkels in China niet de waarde onder de 50,-euro op het formulier gezet hadden.

Maar goed daar is ie dan eindelijk:

Foto720-DA37HMWX.jpg


En ja hij ziet er niet uit, echt platic, maar goed ben benieuw of dit dan wel goed gaat werken.
Zal hem binnenkort maar eens gaan plaatsen en test rijden.
 
Ik heb overigens mijn voorvork helemaal opnieuw laten verchromen (alle lagen chroom eraf, recht maken etc. en nieuwe laag chroom erop) door Jan Droog in Pijnacker. Echt een aanrader! Rijdt weer onwijs soepel en ziet er goed uit. 8-)

Wat kost zoiets? en heb je ook direct de veren vernieuwd?
 
Wat betreft de snelheidsmeter, op de mijlenteller staat in het klein ook gewoon de km/h aangegeven, ik heb geen supergoede ogen maar kan het op die manier prima lezen. Ik ben ook benieuwd naar de kosten van het verchromen.
 
full


Ik heb nog geen ritje kunnen maken dit jaar wegens diverse omstandigheden. Daarnaast heb ik de smurf een paar weken terug eens uit winterslaap gehaald. Startte op zich vlot, maar loopt beroerd stationair. Had vorig seizoen al last van regelmatig uitval dus moet em maar es een goede beurt geven, ben zelf helaas niet al te handig.

Kan iemand hier me wellicht de weg wijzen naar een service manual (owners manual heb ik wel) had er een tijd terug wel een maar ben em kwijt....
 
Laatst bewerkt:
Het verchromen samen met demontage en montage, nieuwe keerringen, olie en afstrijkers heeft me 510 euro gekost. Echter gaf Jan aan dat dit vele malen sterker is dan de imitatie poten en dat er nu bijna niet doorheen te komen is. Hier hoef ik dus in principe helemaal niet meer naar om te kijken!
 
Mooi, maar wel een flinke klap geld zeg :o

@dms, als 't goed is zou die op internet redelijk goed vindbaar moeten zijn, doe anders even een PB dan stuur ik hem per email ;)

Die vork en uitlaat(bochten) staan hem trouwens erg goed!!
 
Laatst bewerkt:
@rubenio; tweemaal dank! 😉 manual na nieuwe zoektocht toch gevonden. Mss toch eens kijken of ik zelf in staat ben de carburateurs eens schoon te maken. Wellicht dat dit t probleem oplost?
 
Het verchromen samen met demontage en montage, nieuwe keerringen, olie en afstrijkers heeft me 510 euro gekost. Echter gaf Jan aan dat dit vele malen sterker is dan de imitatie poten en dat er nu bijna niet doorheen te komen is. Hier hoef ik dus in principe helemaal niet meer naar om te kijken!

Wow, voor het dubbele heb je een complete CB-1 :? Best aan de prijs. Heb er zelf ook naar gekeken en zag prijzen van 100-150 euro voor alleen het hardverchromen (los aanleveren). Keerringen kosten nog geen 10 euro, olie kost ook max. 30 euro. Betaal je dan 300-350 euro voor (de-)montage?!
 
Wow, voor het dubbele heb je een complete CB-1 :? Best aan de prijs. Heb er zelf ook naar gekeken en zag prijzen van 100-150 euro voor alleen het hardverchromen (los aanleveren). Keerringen kosten nog geen 10 euro, olie kost ook max. 30 euro. Betaal je dan 300-350 euro voor (de-)montage?!

Het dubbele? Voor 1,5x dat bedrag heb je al een complete CB-1 :]
Maar het is dan ook wel heel mooi geworden, toch?
 
Het is inderdaad een hele smak met geld, maar ik wil het CB-1'tje niet kwijt en nu weet ik dat er niet meer naar om hoef te kijken! Het alles af slijpen en opnieuw verchromen in een chroombad zelf kost 180eu per poot en dan nog montage/demontage met nieuwe keerringen en olie en á 120eu ongeveer dus dan zit je er wel aan. Maar naar mijn mening is het geld het dubbel en dwars waard!
 
Oef, 180 per poot. Ik geloof direct dat het heel degelijk is (mag wel voor dat geld :+) maar hier in Zwolle zit een knakker (wordt bijna altijd aangeraden hier op het forum) die het voor 80 euro per poot doet waar dan nog een paar tientjes bij komen voor richten. Nou goed, laat ik positief blijven en zeggen dat je er in ieder geval de komende jaren weer mooi op kunt crossen :)
 
Haalt die gast uit Zwolle ook eerst alle lagen chroom eraf voor dat hij er nieuwe op doet of gooit 'ie het gewoon erover heen?
 
"R.P. Weerts
Hardverchromen van vorkpoten, €55 per stuk. Het proces omvat ontchromen, daarna de onderlagen van koper en nikkel. Op de vorkpoten tegen meerprijs wegwerken van kleine oneffenheden, geringe kromming en polijsten. Gewoon sierchroomwerk ook mogelijk tegen schappelijk tarief. "

Dit is wel een wat ouder bericht; ik neem aan dat zijn prijzen inmiddels wat hoger zijn omdat er volgens mij genoeg animo voor is maar ja, inclusief ontchromen.
 
Ah, ik heb met die meneer contact gehad en de prijs was inderdaad iets gestegen, maar nog steeds wel een stukje goedkoper dan hoe ik het nu heb laten doen. Verschil zat hem vooral in dat ik al goede verhalen over Jan Droog had gehoord en ik bij hem mijn motor gewoon achter kon laten en alles gedaan werd. Ik geloof dat je bij die gozer uit Zwolle alleen de poten zelf aan moest leveren?
 
Ah, ik heb met die meneer contact gehad en de prijs was inderdaad iets gestegen, maar nog steeds wel een stukje goedkoper dan hoe ik het nu heb laten doen. Verschil zat hem vooral in dat ik al goede verhalen over Jan Droog had gehoord en ik bij hem mijn motor gewoon achter kon laten en alles gedaan werd. Ik geloof dat je bij die gozer uit Zwolle alleen de poten zelf aan moest leveren?

Weet ik niet zeker; ik ken hem niet persoonlijk maar alleen van de ervaringen van het forum. Voor zover herinner leverden die mensen hun poten los aan.

Als je voorvork olie en keerringen laat vervangen (los) betaal je er ook zo ruim 100 euro voor dus als je het zo gaat berekenen valt het misschien nog wel mee. Denk wel dat je wat teveel betaald hebt maar misschien volgende keer eens op het forum hier dumpen, grote kans dat iemand hier nog wel een alternatief of adresje heeft :+
 
Dan maar via Ebay een cockpit besteld in China, je weet wel zo'n plastic ding met van die chrome imitatie ringen.

En ja hij ziet er niet uit, echt platic, maar goed ben benieuw of dit dan wel goed gaat werken.
Zal hem binnenkort maar eens gaan plaatsen en test rijden.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ik zit er ook over te denken om er één te bestellen. Die van mij laat vocht door en de 'platen' worden er ook niet mooier op. Ben wel nieuwsgierig naar de kwaliteit en of de snelheid correct wordt weergegeven. Wel jammer dat de toerenteller niet overéén komt met de originele....
 
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een navigatiesysteem op de CB-1? Ik ben van plan om een GoRider Biker Extensa (http://www.motorkledingoutlet.nl/gorider-bikerextensa-p-4011.html?cPath=147) aan te schaffen, maar vraag mij af hoe deze te plaatsen op mijn Smurf...
 
Ik heb overigens mijn voorvork helemaal opnieuw laten verchromen (alle lagen chroom eraf, recht maken etc. en nieuwe laag chroom erop) door Jan Droog in Pijnacker. Echt een aanrader! Rijdt weer onwijs soepel en ziet er goed uit. 8-)

[afbeelding]

Stalen remleidingen is ook een aanrader ;)
Zeker als je rubberen leidingen 20 jaar oud zijn.
 
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ik zit er ook over te denken om er één te bestellen. Die van mij laat vocht door en de 'platen' worden er ook niet mooier op. Ben wel nieuwsgierig naar de kwaliteit en of de snelheid correct wordt weergegeven. Wel jammer dat de toerenteller niet overéén komt met de originele....

Ik ga eerst de Chinese cockpit geheel plaatsen om te kijken of deze wel goed is.
Als dit inderdaad werkt, dan bouw ik de km/teller uit en zet hem in de originele cb1 cockpit.
Dan heb ik een pm/pu en de originele rpm/teller erin.

Denk dat ik hem zondag ga inbouwen en testen.
Ik hou je op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eerst de Chinese cockpit geheel plaatsen om te kijken of deze wel goed is.
Als dit inderdaad werkt, dan bouw ik de km/teller uit en zet hem in de originele cb1 cockpit.
Dan heb ik een pm/pu en de originele rpm/teller erin.

Denk dat ik hem zondag ga inbouwen en testen.
Ik hou je op de hoogte.

Dat is natuurlijk ook een optie :) Misschien moet ik mijn tellers ook maar eens uitelkaar halen. Ik zag net op internet dat er een pakking beschikbaar is, mogelijk krijg ik dan weer 'droge' tellers :P Ik zie je bevindingen wel verschijnen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan