Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bloemen

De bloembakken, die we voor TET hebben gekregen, staan er inmiddels fraai bij.
@Jaap43: de uitgebloeide bloemetjes zijn inmiddels verwijderd. :)

full
 
@ AdventureGirl
Schitterend!
Ik moet bekennen dat ik nog nooit van deze grot had gehoord. Dat komt ongetwijfeld omdat speleologie nooit bovenaan mijn lijstje heeft gestaan. Een grot in is geen probleem, maar op je buik in de modder klem zitten in een nauwe gang....

Dan liever aan een touw in de buitenlucht.

Maar hij staat nu op mijn lijst, al weet ik niet of hij echt voor “toeristen” te bereiken is.
 
Fred, ik had er ook nog nooit van gehoord.
Maar de omvang en de schoonheid ervan zijn indrukwekkend.

Toegang.... ik denk het niet. Al zou ik er stiekem zelf heel graag een kijkje willen nemen.
 
Laatst bewerkt:
Han Son Doong grot

Ik verwacht ook niet dat je dit zal kunnen bezoeken, hoe jammer ook. Ik zou er ook heel graag een kijkje willen nemen en heb daar best een moeilijke wandeling voor over. Maar MagnaManiac heeft natuurlijk volstrekt gelijk.

Maar ja, cynicus als ik ben, dit is wel Vietnam, het land waar het materialisme hoogtij viert en woorden als milieu, natuurschoon en werelderfgoed nooit in het Vietnamees zijn vertaald.

Dit alles combinerend zou ik er kortom niet van staan te kijken als er over een paar jaar een weg naar de grot loopt....
Met een tolhokje aan het begin....
En een grote parkeerplaats aan het eind.....
Ruimte voor bussen, auto’s en motorfietsen....
Rijen met en voor kassa’s.....
Souveniershops met stalagmieten, stalactieten en planten uit de grot....
Eettentjes met barbeque....
Kledingshops....
Karaoke-tenten....
Asfalt- en/of betonpaden in de grot....
Verplicht vergezeld worden door een toeristengids...
Die tijdens de rondleiding alle mogelijke en vooral onmogelijke details opdreunt....
Gekleurde grotverlichting....
Achtergrondmuziek....
Vietnamezen, die proberen om op de motor luid toeterend een stuk de grot in te rijden.....
Dames op hoge hakken die van stalagmiet tot stalagmiet strompelen....


Laten we duimen, dat dit schrikbeeld nooit werkelijkheid zal worden en het gezonde verstand tenminste voor één keer zal zegevieren.

Maar ik geef geen stuiver garantie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal je een update geven.... hij is te bezoeken maar tegen een niet-Vietnamees tarief.
En dan nog vraag ik me af wat je er van te zien krijgt....

Ik las ergens iets van 400 euro of dollar.... pp.
Ik weet echter niet of die info betrouwbaar is.
 
Inspiratie

Helaas, die bron is op dit moment zo goed als opgedroogd. Eigenlijk is het nu (even?) over.

Dus als er geen vragen / suggesties / ideeen etc. zijn......



Ok, als jullie na gaan denken dan heb ik voor de komende dagen nog wel iets.

Reis
Ik vond een paar dagen geleden toevallig (hoewel, toeval bestaat niet) het verslag terug, dat we met alle deelnemers van mijn eerste Vietnam-reis hebben gemaakt. Omdat ik toch niets te melden heb is het misschien wel aardig om het verslag hier te publiceren. Het geeft denk ik een aardige indruk van een dergelijke Vietnam-reis en hoe anderen dit ervaren.

Ik wilde alles eerst scannen, dan met OCR omzetten naar tekst en de namen verwijderen. Helaas heeft het systeem, waar mijn scanner aanhangt, op dit moment nogal wat kuren. Ik heb daarom maar gewoon foto’s van de pagina’s gemaakt en alle namen laten staan. Het zijn uitsluitend voornamen dus de kans dat iemand herkend wordt is vrijwel nihil.

De reis vond plaats in augustus 1997.

Als er toch mensen zijn die zichzelf herkennen, laat het even weten.

Het programma.

full

full
 
Wel fijn om te zien dat daar nog wat vrije dagen in die planning zaten.
Ik heb een aantal groepsreizen in den beginne gedaan. Met zo zijn voordelen en nadelen. Vooral vrije tijd ter eigen besteding kwam vaak in het gedrang.

Dit ziet er nog wel aardig uit.

(alhoewel ik nog steeds liever zelf bepaal hoe laat ik op sta). ;)
 
De reis was met Djoser en die hebben de filosofie dat je veel zelf moet organiseren. Dus er was genoeg tijd om zelf op stap te gaan.

Mijn grote bezwaar tegen het programma (eigenlijk mijn enige) was (en is) die 2 vrije dagen in Hoi An. Ik heb niets met Hoi An en vond dat veel te lang. Op zich zat daar wel een reden achter: het was halverwege de reis en deze vrije dagen waren gepland zodat iedereen wat rust kon krijgen.

Persoonlijk had ik hem liever in Nha Trang gehad. Daar hadden we maar 1 dag en die hebben we met z’n zessen besteedt aan een boottocht. Heel relaxed. Gevolg was wel dat ik van Nha Trang die tocht verder niets heb gezien. OK, dat heb ik inmiddels ruimschoots ingehaald.

En met dat opstaan kan ik het alleen maar volledig eens zijn: ook mijn probleempunt.
 
Han Son Doong grot
Asfalt- en/of betonpaden in de grot....
Verplicht vergezeld worden door een toeristengids...
Die tijdens de rondleiding alle mogelijke en vooral onmogelijke details opdreunt....
Gekleurde grotverlichting....

En tussendoor afkortingen nemend tussen de betonweggetjes, de kalksteenterrassen zijn toch net trapjes?

Gids die als enige text heeft "There are many stalagmites and stalaktites*", "Amazing" en "only in Vietnam"

*en ze daarbij natuurlijk verwisselt. :)
 
...Ter verdediging van Vietnamese reisgidsen:
"There are many stalagmites and stalaktites" is zo tamelijk de enige text die wereldwijd in grotten zinvol gesproken wordt.

Het "Amazing" en "only in XXX" gehalte was in Nieuwzeeland zelfs NÓG hoger dan in Vietnam, ongeloofelijk.
Die komen dus ook hun land niet uit. :)
 
Djoser is inderdaad een leuke organisatie... de allereerste keer Thailand heb ik met hun gedaan. En daarna dacht ik..... dat kan ik ook.
Zo heb ik het ook gedaan. Door ziekte had ik Halong Bay gemist en ben dus een half jaar later op eigen houtje gegaan en in de zomer nog een keer.

Ik ben maar heel weinig met georganiseerde reizen mee geweest: teveel individualist. Maar soms is het gewoon gemakkelijk. Geen zorgen over hotel en vervoer en je komt op plaatsen die individueel vaak wat moeilijker bereikbaar zijn. Bv. My Lai.
 
Laatst bewerkt:
@AdventureGirl. Ja, leuk om te lezen hoe anderen de reis hebben ervaren. En helemaal als je zelf ook in Vietnam bent geweest, dan kun je mooi vergelijken. Voor mij was het ook wel aardig om dit na zoveel jaar weer eens terug te zien. Er komen dan wel weer herinneringen naar boven. Maar soms ook iets als "is dat ook gebeurd?" Ach ja: CRAFT.

@leeqnl. Tja, dan zul je echt elke dag dit topic moeten bekijken. :+
 
Die kroegen in Ho Chi Minh stad.... daar waren er nogal wat van die naar de oorlog verwezen.
Volgens mij was er ook de DMZ-bar (Demilitirized Zone).

Ik vond de breedte van de panden zo opmerkelijk.... niet breder bouwen dan? Geen idee meer.
Maar smal was het zeker.
 
Ik heb het aan Minh gevraagd waarom de huizen hier zo smal zijn. Ze weet het niet.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat land van de ouders vaak wordt verdeeld onder de kinderen. En omdat ze allemaal een voordeur aan de straatkant willen hebben worden het dus lange smalle percelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan