tandwielen vervangen?

30 mei 2010
171
0
Hallo allemaal,

Binnenkort worden de bandjes van mijn xj6 diversion vervangen. Nu vroeg ik mij af of de tandwielen ook al aan vervanging toe zijn. Zelf heb ik er niet zo'n kijk op, hoewel mijn brommertandwielen er weleens een stuk slechter bij hebben gehangen ;).

Ik rijd zo'n 5000 km per jaar, en breng hem ieder voorjaar naar de dealer voor onderhoud. Raden jullie aan om de tandwielen nu al te vervangen, of pas bij de volgende beurt?

Alvast bedankt!

16904460985_2c0bab1f6d_b.jpg

16718310749_21db5f29b2_b.jpg
 
Hallo allemaal,

Binnenkort worden de bandjes van mijn xj6 diversion vervangen. Nu vroeg ik mij af of de tandwielen ook al aan vervanging toe zijn. Zelf heb ik er niet zo'n kijk op, hoewel mijn brommertandwielen er weleens een stuk slechter bij hebben gehangen ;).

Ik rijd zo'n 5000 km per jaar, en breng hem ieder voorjaar naar de dealer voor onderhoud. Raden jullie aan om de tandwielen nu al te vervangen, of pas bij de volgende beurt?

Alvast bedankt!

[afbeelding]
[afbeelding]

Merk je er iets mee met rijden?
Hoe lang zit deze set er op?
Hoe doe je je onderhoud van de ketting?
 
Merk je er iets mee met rijden?
Hoe lang zit deze set er op?
Hoe doe je je onderhoud van de ketting?

Met rijden heb ik op zich nergens last van. Ik rijd nu zo'n 10.000 km met deze set, maar ik weet niet hoeveel kilometer de vorige eigenaar heeft gemaakt. Qua onderhoud doe ik er niet bijzonder veel aan. Ik probeer hem iedere 500km te smeren, maar soms vergeet ik dat weleens :X.
 
Het is niet nieuw maar ook niet op, ik zou er nog even mee doorrijden en het wel in de gaten houden, als je de ketting niet meer goed kan spannen is het meestal wel fijner om alles te vervangen
 
Je hoeft helemaal niet naar die tandwielen te kijken. Als de ketting versleten is, worden de tandwielen gelijk ook vervangen.

Niet per se, hoor. Er zijn er zat die twee voortandwielen op 1 achtertandwiel gebruiken.

En voor de 'echte' techneuten: Tuurlijk bedoel ik kettingwielen en niet tandwielen :P
 
De punten van de voorste kettingwiel zien er wat assymetrisch uit. Je zegt dat je je ketting iets van het achterste tandwiel kunt trekken. Dan zou je hem inderdaad kunnen vervangen. Je zou er ook nog een (paar) duizend kilometer mee kunnen rijden, iets vaker spannen totdat het echt irritant wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan