dooie elektra op cbr 600 f2 (start niet)

racingkip

MF'er
27 dec 2009
36
0
Amsterdam
Ik heb een PC25 met wat elektra probleempjes.
1. hij start niet.
2. verlichting doet het niet (eerst liep hij nog wel, maar toen deed elektra het niet)

Gezien probleem 1 natuurlijk eerste prio heeft focus ik me daar maar op.
Ik heb de accuspanning gemeten op 12,5 V, de hoofdzekering is in orde en de killswitch is het niet :+ . Hij doet op dit moment dus echt volledig niks, geen tikje van het startrelais, geen lampje brand, etcetera, hélemaal dood -O- ..

Verder heb ik geen idee hoe/waar ik verder moet zoeken. Het is een koopje geweest waar volgens mij best aan geprutst is, dus het zou me niks verbazen als het een rare oorzaak heeft.

iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Rambabbel en midlifecrisis zaten helemaal goed.

ik had inderdaad op alle 4 polen geen spanning en daarom dacht ik ook dat het ergens in dat "blokje" zat. Ik ging ervan uit dat hij meer deed dan alleen maar het startrelais regelen (wat dus ook zo is). De zekering had ik gechecked door te kijken B| . maar nu met de ohmmeter zag ik dat hij wel door was. dus nieuwe zekering erin en die plofte er direct weer uit.

Oh ja, en ik had voor het doormeten van de zekering ook nog gewoon de plus direct met de aansluiting bij het contactslot doorgeschakeld en toen startte hij wel. Of dat dit achteraf zo slim was (gezien de zekering gelijk weer doorbrandde) is een ander verhaal. Lampen deden het toen trouwens nog niet, maar dat wordt de volgende stap :+

Duuuuss het wordt zekeringetje vervangen kijken waar de kortsluiting kan zitten en door met de verlichting *D

Bedradingsschema heb ik intussen ook, dus ik begin mijn elektro-allergie bijna kwijt te raken.

DANK VOOR DE HULP!
 
Laatst bewerkt:
Rambabbel en midlifecrisis zaten helemaal goed.

ik had inderdaad op alle 4 polen geen spanning en daarom dacht ik ook dat het ergens in dat "blokje" zat. Ik ging ervan uit dat hij meer deed dan alleen maar het startrelais regelen (wat dus ook zo is). De zekering had ik gechecked door te kijken B| . maar nu met de ohmmeter zag ik dat hij wel door was. dus nieuwe zekering erin en die plofte er direct weer uit.

Oh ja, en ik had voor het doormeten van de zekering ook nog gewoon de plus direct met de aansluiting bij het contactslot doorgeschakeld en toen startte hij wel. Of dat dit achteraf zo slim was (gezien de zekering gelijk weer doorbrandde) is een ander verhaal. Lampen deden het toen trouwens nog niet, maar dat wordt de volgende stap :+

Duuuuss het wordt zekeringetje vervangen kijken waar de kortsluiting kan zitten en door met de verlichting *D
Dat gaat zo niet werken :)
Andersom is beter.
Bedradingsschema heb ik intussen ook, dus ik begin mijn elektro-allergie bijna kwijt te raken.

DANK VOOR DE HULP!
 
Het bedradingsschema heeft zeker wel geholpen en dat heeft zeker de scherpe randjes van mijn allergie eraf gehaald.

Zojuist de zekering vervangen, contact aan gezet, toen hoorde ik een paar hele zachte tikjes en vervolgens een plofje van de nieuwe zekering.
Weer een nieuwe zekering erin gezet en die hield het wel uit (met een paar seconden lopende motor). Motor weer uitgezet: en toen begon ik toch wel een raar geurtje te ruiken.. Blijkt dat mijn spanningsregelaar loeiend heet was. Ik kon niet eens 1 sec mijn hand erop houden.

Zou dat de oorzaak zijn? of gevolg van iets anders?
 
Het bedradingsschema heeft zeker wel geholpen en dat heeft zeker de scherpe randjes van mijn allergie eraf gehaald.

Zojuist de zekering vervangen, contact aan gezet, toen hoorde ik een paar hele zachte tikjes en vervolgens een plofje van de nieuwe zekering.
Weer een nieuwe zekering erin gezet en die hield het wel uit (met een paar seconden lopende motor). Motor weer uitgezet: en toen begon ik toch wel een raar geurtje te ruiken.. Blijkt dat mijn spanningsregelaar loeiend heet was. Ik kon niet eens 1 sec mijn hand erop houden.

Zou dat de oorzaak zijn? of gevolg van iets anders?
how to - accu en laadsysteem controleren.

Begin maar eens met stekker dynamo naar SR los te halen.
Met de dynamo op weerstand.

Dan starten. Meet de dynamo (wisselspanning).

En zo ga je verder.

Als je zekering net aan heel blijft (of heel even), kun je in die korte tijd misschien net aan meten wat de uitgangsspanning van de SR naar de accu is. Wss is dat de boosdoenert.

Alleen moet je er nog achterkomen of dat komt door de dynamo of de SR zelf, als dat het is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
intussen nieuwe zekeringen gehaald om de dynamo spanning door te meten. Ik kwam alleen niet verder dan hem erin te steken (..) hij plofte er namelijk gelijk uit met contact uit.

Als ik de stekker uit de SR haal, blijft hij wel heel. Zodra ik die erin stop is het weer gedaan.

Dit, samen met het feit dat de SR bij de laatste keer lopen zo bizar heet werd en begon te stinken doet me toch vermoeden dat de regelaar zelf kaputt is..

gezien dit geen onderdeel was, van het eerder geposte how to stukje, dacht ik jullie maar eens advies te vragen, alvorens een nieuwe te halen.
 
intussen nieuwe zekeringen gehaald om de dynamo spanning door te meten. Ik kwam alleen niet verder dan hem erin te steken (..) hij plofte er namelijk gelijk uit met contact uit.

Als ik de stekker uit de SR haal, blijft hij wel heel. Zodra ik die erin stop is het weer gedaan.

Dit, samen met het feit dat de SR bij de laatste keer lopen zo bizar heet werd en begon te stinken doet me toch vermoeden dat de regelaar zelf kaputt is..

gezien dit geen onderdeel was, van het eerder geposte how to stukje, dacht ik jullie maar eens advies te vragen, alvorens een nieuwe te halen.
Dus zonder SR blijft zekering heel.
Bij inprikken SR klapt de zekering.


Hmmmm.......
 
als je hem vervangt, koop dan een suzuki 2003/2004 gsx spanningsregelaar, voor 25 euro op marktplaats.
iets groter, veel koelribben en veel betrouwbaarder. Heb hem zelf inmiddels al 2 jaar zonder issues :)
 
yup die heb ik er ook op zitten.
je moet dan even de opstaande randje van het stekkertje weg snijden(aan de kant van de regelaar). Pinnetjes in de juiste volgorde zetten en je kan hem er zo opschuiven en borgen met een stuk tape/tie-wrap, beetje kutten met de positie, anders gaat de kap/zadel niet lekker.

Honda---------------- Suzuki
3 white( alternator) 3 black
1 Red ( positive) 1 black/red
1 green( negative) 1 black/white
 
Terug
Bovenaan Onderaan