Achterbrug vervangen Honda CB900 Bol d'Or

1098duc

Rookie
30 dec 2014
5
0
Weert
Ik ben een honda cb900 uit 1979 aan het ombouwen tot een caferacer. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik een andere achterbrug er in wil monteren, de vraag is nu welke kan ik hier 1 op 1 inzetten.

Omdat de brug die ik nu heb een (gsxr1100 uit 1989) het wiel niet in het hart van het frame komt te zitten. Hij zit nu uit het midden.

Weet er iemand welke achterbrug hier voor toepasbaar is??

Mij is verteld dat een xjr 1300 of een fzr1000 wel zou moeten passen...dit weet ik niet zeker en kan ik zo op foto's op forum's en internet niet zien.

Alvast Bedankt!
 
Ga er maar van uit dat de xjr1300 en fzr1100 bruggen een bredere inbouwmaat hebben dan dat jij ruimte hebt in het 1979 frame.Of je zal het frame wat moeten oprekken op dat punt(vaker gedaan)of de brug wat inkorten bij het scharniergedeelte.Laatste is uiteraard het makkelijkste maar bij het oprekken van het frame kun je ook nog eens een mooie brede slof monteren omdat de ketting ook naar buiten gaat/kan. :+
 
ik heb in mijn bike (check mijn topic maar ergens, heette bol d'or pimpen meen ik, al wat jaartjes geleden) een yamaha XJR1300 brug erin gezet.
Hoefde maar een mm vanf oid en andere stofkap. Deze brug was bij de inbouwmaat niet erg breed.

Mijn bol was uit 1981, maar ik denk dat de inbouwmaat van aan '79 model wel hetzelfde is.

Ik had er een ZXR750 achterwiel in en deze stond in het midden en ketting mooi in lijn
 
ik heb in mijn bike (check mijn topic maar ergens, heette bol d'or pimpen meen ik, al wat jaartjes geleden) een yamaha XJR1300 brug erin gezet.
Hoefde maar een mm vanf oid en andere stofkap. Deze brug was bij de inbouwmaat niet erg breed.

Mijn bol was uit 1981, maar ik denk dat de inbouwmaat van aan '79 model wel hetzelfde is.

Ik had er een ZXR750 achterwiel in en deze stond in het midden en ketting mooi in lijn

Er zit wel verschil in een 1979 en een 1981 achterburg. Uit mij hoofd is de bout door de achterbrug bij een -79er 16 mm en daarna 18 mm. Dus dan zul je de gaten in je frame ook ruimer moeten maken. De 79-er achterbrug had ook nog geen naaldlagers maar nylon bussen.
Wat er verder allemaal past en niet past weet ik niet. Ik was meer van het origineel maken/houden.
 
Laatst bewerkt:
He chrisjemol, thanks voor het advies. Ik heb een fzr 1000 achterbrug liggen met alle toebehoren(velg,remklauw,assen) ik had gelezen dat deze ook vrij eenvoudig zou moeten passen, heb jij daar toevallig ook ervaring mee? of iemand anders? Anders moet ik uit gaan kijken naar een XJR1300 Brug.
Zou jammer zijn is namelijk een mooie set.
 
He chrisjemol, thanks voor het advies. Ik heb een fzr 1000 achterbrug liggen met alle toebehoren(velg,remklauw,assen) ik had gelezen dat deze ook vrij eenvoudig zou moeten passen, heb jij daar toevallig ook ervaring mee? of iemand anders? Anders moet ik uit gaan kijken naar een XJR1300 Brug.
Zou jammer zijn is namelijk een mooie set.

Ik ben bezig met een vergelijkbaar project. Bij mij was het de ringen onder de stofkappen verwijderen en de brug paste erin. Alleen een offset van 14mm. Dit opgelost door 9mm van de tanwielhouder te laten afdraaien en een offset van 5 mm te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan