Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Nou Oom Dagobert. kweenie hoe jij het voor elkaar kreeg, maar mij lukt het niet.
 
Laatst bewerkt:
DonJuan mag uit de openingspost want die heeft 'm vorig jaar weggedaan...
Gedaan. En DonJuan zelf lijkt ook wel zoek ...
Dinsdag de CB-1 opgehaald. Afgelopen dagen al flink wat mee rond gereden en moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. :Y :Y :Y

[afbeelding]
Welkom! :Y En het mooie plaatje van een mooie fiets staat nu in de OP.
Nou Oom Dagobert. kweenie hoe jij het voor elkaar kreeg, maar mij lukt het niet.
[faq=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/faq] helpt misschien. En je moet wel de volledige URL hebben, en niet die waar de M-F software een stel puntjes ingepleurd heeft.

IMG_6777%20Small_zps73pfyb7c.jpg

IMG_6773%20Small_zpssti9ersw.jpg

IMG_6771%20Small_zpsqzpqp69o.jpg

Het resultaat is inderdaad schitterend. :Y



Zo, weer helemaal bijgelezen. Motorrijden is er dit jaar nog niet van gekomen, met de gebruikelijke smoesjes: Eerst lag er teveel pekel, en anders regende het wel te hard. Daarnaast heb ik tegenwoordig teveel hobbies die allemaal beslag leggen op de schaarse dagen met mooi weer. B| :+
 
bedankt zeg. ik zit net de FAQ te lezen en vroeg me af waar het nou fout gaat. Maar de foto's zijn te zien. Thanks!
 
Misschien een stomme vraag, maar ik heb mijn CB-1 nog niet zo lang en heb geen idee hoe hij voorheen onderhouden is (ik denk nauwelijks..). Hij loopt echter als een zonnetje maar nu zag ik in de manual staan dat bij 16k miles de kleppen speling nagekeken dient te worden maar ik vrees dat dit niet gedaan is (ik heb er nu 24k miles op staan). Is het handig om dit te laten doen of ik is dit onnodig omdat hij nog prima loopt? Het lijkt me dat als de kleppen speling niet klopt dat je dit zou merken omdat 'ie dan minder goed loopt?
 
Nee, dat merk je niet altijd. Als je een beetje handig bent kun je het best zelf doen. Je hebt alleen wel voelermaatjes nodig en een kleine momentsleutel. Eventueel een beetje vloeibare pakking om je kleppendekselpakking wat te helpen.
 
Heel verstandig Timson. Het is een klus die goed te doen is. Laten doen kost redelijk veel omdat er van alles uitgebouwd moet worden. Veel manuren dus.

Ik vind het een leuke klus om te doen. Maar je moet er wel de tijd voornemen.

Misschien heb je aan mijn topic iets.
 
Laatst bewerkt:
Nog 1000 te gaan en je mag ook je kleppen checken.

Nog een link;http://www.motor-forum.nl/forum/lis...cte-handleiding-voor-afstellen-kleppen-1.html

Timson, het verlopen van de klepspeling gaat zo geleidelijk dat je het eigenlijk niet merkt aan je motor. Eventueel hoor je getik bij te ruime kleppen. Maar stille en dus te strakke kleppen is nog erger. Dan kunnen je kleppen verbranden.

Voor het checken heb je geen momentsleutel nodig. Als je ze moet stellen, shims wisselen dus, wel. Dan moeten de nokkenassen eruit en die bouten moet je naderhand met dezelfde kracht aandraaien.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Ik had inderdaad de how-to al gevonden en het lijkt me een leuke klus. Ik ben zelf niet erg handig maar een vriend van mij die ook rijdt wel en vind het leuk om het mij te leren dus win-win! Zijn er nog andere belangrijke dingen te doen behalve bijvoorbeeld olie + filter en kvs vervangen? Ik zag ook iets over de airintake in de manual maar is dat simpel te doen? Het zag eruit alsof het een behoorlijke klus is.
 
Je topic over je CB-1 perikelen is trouwens erg gaaf leesvoer Dagobert! Al snap ik sommige dingen niet helemaal maar goed.. Komt met de tijd hoop ik! :+
 
@timson: remvloeistof vervangen en remklauwen gangbaar maken. Gas- en koppelingskabel smeren met teflonspray. Rem- en koppelingshendel smeren met kogellagervet. Ketting spannen. Bougies vervangen.
 
Om nog even terug te komen op de discussie van laatste betreffende mijn voorvorkpoten en stuurombouw. We hebben vandaag even foto's gemaakt van de oude situatie, de nieuwe situatie en de twee ten opzichte van elkaar. Tijdens de montage van de stuurombouw is het volgende gebeurd: de clip-ons zijn verwijderd, de stuurombouw is geplaatst en het stuur is erop gemonteerd. We hebben daarbij niets aan de kroonplaat veranderd, zoals op de foto's ook terug te zien.

We gingen er vanuit dat de poten misschien doorgestoken zouden zijn door de vorige eigenaar, omdat het op de (eerdere) foto's lijkt alsof ze inderdaad veel uitsteken. Maar zoals op de nieuwe foto's te zien is ook hiervan geen sprake!

Genoeg geluld, de foto's:

Oude:
2s7at8l.jpg


Nieuwe:
rbfbxz.jpg


Oude VS nieuwe:
mukajs.jpg


Kortom, ik kan (weer) met een gerust hart lekker genieten van m'n stuurombouw :]
 
Dus jongens, bedankt voor al de bangmakerij om niks, was erg constructief!
 
Ik heb zelf een CBR600 met SBK stuur en daar is het eigenlijk hetzelfde. De poten lijken nu veel verder door te steken maar dit komt alleen omdat de nieuwe kroonplaat die ipv de clip-ons komt gewoon veel dunner is. M.a.w. de vorkpoten zitten nog steeds even ver in de kroonplaten.

Niks aan de hand dus
 
Om nog even terug te komen op de discussie van laatste betreffende mijn voorvorkpoten en stuurombouw. We hebben vandaag even foto's gemaakt van de oude situatie, de nieuwe situatie en de twee ten opzichte van elkaar. Tijdens de montage van de stuurombouw is het volgende gebeurd: de clip-ons zijn verwijderd, de stuurombouw is geplaatst en het stuur is erop gemonteerd. We hebben daarbij niets aan de kroonplaat veranderd, zoals op de foto's ook terug te zien.

We gingen er vanuit dat de poten misschien doorgestoken zouden zijn door de vorige eigenaar, omdat het op de (eerdere) foto's lijkt alsof ze inderdaad veel uitsteken. Maar zoals op de nieuwe foto's te zien is ook hiervan geen sprake!

Genoeg geluld, de foto's:

Oude:
[afbeelding]

Nieuwe:
[afbeelding]

Oude VS nieuwe:
[afbeelding]

Kortom, ik kan (weer) met een gerust hart lekker genieten van m'n stuurombouw :]

Precies op de goede hoogte dus. Had je dat niet meteen kunnen zeggen? Had ons een vervelende discussie bespaard :+
 
Ik heb nog een cbr400 voorkant over omdat de cb1 verkocht werd voor ik hem kon verbouwen.

2sets onderpoten, 1 set binnenpoten,1set remklauwen,het ligt wel compleet uitelkaar omdat ik ze zou gaan opknappen en reviseren.
de originele cb1 binnenpoten passen er ook in
De velg mist nog 1 remschijf maar die kom ik misschien nog wel tegen met opruimen.
De velg lijkt erg veel op een cb1 velg.

Het hele krat met onderdelen kost 10 1/5 Staatsloten met jackpot 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan