Gezocht: Hulp bij het repareren van mijn topkuip

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Voor de winter heeft iemand voor mijn deur besloten mijn motor om te gooien. Helaas heeft dit als gevolg gehad dat mijn topkuip en kuipruit gebroken was en de steun waar de topkuip op rust verbogen is.

Ondertussen heb ik een nieuw kuipruitje en een nieuwe steun, het enige dat nog resteert is een nieuwe topkuip. een imitatiekap kopen zijn de meningen sterk over verdeeld volgens mij en daarnaast liggen de prijzen vrij hoog. Ik heb daardoor de intentie om de kap zelf te repareren daar ik denk dat de breuk vrij gunstig is hiervoor.

Ik kwam in het How-To topic een topic tegen dat hierbij zou kunnen assisteren maar het ziet er enigszins uitdagend uit en het zou me geruststellen als er iemand bij zou zijn die zou kunnen helpen. Uiteraard staat hier een of twee kratten bier tegen over!

Ik denk dat ik het volgende nodig heb:
- MEK
- Plamuur
- hechtprimer voor kunstof
- lak in de juiste kleur
- blanke lak
- Schuurpapier, Korrel 100, P400 en P600.
- Wasbenzine
- ABS plastic van lego of bijvoorbeeld een oude laptop.


Ik heb nu een aantal vragen;
1. Moet de gehele kap opgeschuurd worden en opnieuw gespoten worden of zou het volstaan om alleen het stukje te doen waar de breuk zit waarbij het kleurverschil zo klein mogelijk blijft?

2. Wordt bovenstaand boodschappenlijstje bij de gemiddelde gamma o.i.d. verkocht?

3. Hoe kan ik het beste de lak kleur uitkiezen? Het is in principe zwart, maar indien mogelijk wil ik natuurlijk zo min mogelijk kleurverschil

4. Mis ik nog iets?

Ik heb wat afbeeldingen van de schade bijgevoegd.

Kortom; is er iemand die mij in deze reis naar een hele kap zou willen/kunnen assisteren op een hopelijk mooie zonnige dag :)?

TzXfNsr.jpg

TlcxHhG.jpg
 
Laatst bewerkt:
gaatjes in je plastic boren naast de scheur, beide zijden,
matjes erachter en goed in de epoxy zetten, dat t door de gaatjes komt (ook je vezelmatjes)
dan afwerken,

was ooit een gelijke reparatie met dat engelse duo (discovery?), alleen was t een voorspoiler van een BMW (dacht ik)

suc6
 
Jim,

dat was inderdaad het topic waar ik mijn informatie uit haalde, maar het ziet er nog steeds als een redelijke uitdaging uit. Een extra stel (eventueel corrigerende) ogen zou geen kwaad kunnen!
 
Klopt want Primer en plamuur moeten uitharden ;)
Het is wel een hele klus, helaas woon je iets te ver weg...
Gewoon rustig aan beginnen en op youtube en internet staat wel genoeg informatie :)
 
Laatst bewerkt:
Ligt er natuurlijk aan hoeveel geld je eraan uit wil geven, maar dit gaat veel tijd kosten om mooi te krijgen aan spullen plamuur,glasvezel,epoxy,schuurpapier,primer,verf,blanke lak,nieuwe stickers ben je al snel meer dan 100 euro kwijt en dan ziet het er nog steeds knudde uit. voor 2 tot 300 euro ben je er zelf niet dagen mee aan het klooien in een te koude schuur en komen de kuipdelen weer in perfecte staat terug.... Persoonlijk heb ik "vroeger" een hele hoop weer hersteld maar ik zou er nu de tijd en energie niet meer insteken.
 
Ik zou de kuip repareren en als het resultaat daarvan goed is dan zou ik de afwerking, strak make en spuiten ook aan de prof overlaten. Schadeherstelbedrijven willen zoiets wel voor een redelijke prijs doen als je wat geduld hebt, is voor hen een mooi klusje tussendoor als het even rustig is.

Als je fiets verder nog keurig is , laten doen.
 
Ik zou je kuip kunnen repareren en spuiten voor een redelijk prijsje, maar mocht je het zelf willen doen: Ik zie dat je in Schiedam woont, ga even naar Kroonpart verf in Rotterdam/Delftshaven die kunnen de kleur precies namaken volgens model en in een spuitbus stoppen. Als je je goed laat adviseren door die gasten kom je best een heel eind met het resultaat.

Ik haal er al jaren al mijn spuitlakken.

Succes.
 
Hoi Rene,

De gehele motor is in mooie staat en ik ben ergens best bang dat ik mijn topkuip ga zitten verkloten. Wat voor prijs had je in gedachten? Dan is het zeker iets om te overwegen. Ik denk dat het resultaat waarschijnlijk mooier wordt als er iemand met iets meer ervaring aan zit.


Ik ga straks in ieder geval alles van de motor af halen.
 
Zo, ik hoop dat dit topic succesvol gesloten kan worden:

Voor:
IMG_6783%20Small_zpslqif4n8y.jpg


Tijdens:
IMG_6786%20Small_zpsmmd8dhwt.jpg


Na:
IMG_6788%20Small_zps0ht2ujfj.jpg

IMG_6789%20Small_zpsymnutloe.jpg


Ik heb beide delen weer aan elkaar gelast en een paar s-vormige nietjes in de breuk ingesmolten dus ik hoop dat dat voldoende zal zijn. Was wel een pielwerk om de stickers te ontzien en er omheen te spuiten want die dingen zijn nogal duur.

Wel is het altijd heel belangrijk bij zulke reparaties dat het kuipframe eronder helemaal recht is. Als dat door de val krom is en een dun kuipdeel als dit moet geforceerd worden om het te laten passen zal het zeker weer scheuren, zo'n puntje van de topkuip is nogal kwetsbaar helaas.

Succes ermee! :)
 
Laatst bewerkt:
Geweldig resultaat! Ontzettend blij mee!

Kuipframe eronder is vervangen met een rechte, het originele onderdeel was door de val indd scheef. Deze heb ik op voorhand al aangeschaft!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan