(super)mono trillingen vraag

funky319

MF'er
14 apr 2004
46
0
Hallo,

Ik heb een xr600r blok in een Cagiva Mito frame gebouwd. Nu is na enkele tientallen kilometers een van de ophangingen waarmee de cilinderkop aan het frame vast zit (aluminium laten lassen) gebroken. Ik twijfel of het door de trillingen of door de uitzetting van het blok komt. Ik heb even gekeken hoe het blok in de XR origineel hangt en dat is met alu-beugels koud tegen het frame. De ophanging in mijn Mito frame is ook koud, dus zonder rubbers of speling.

Hoe hebben anderen die een mono blok in een aluframe hebben gehangen dit gedaan? gewoon koud erin of een soort van dempers c.q. uitzetspeling? En wat denken jullie, is het de uitzetting van het blok of de trillingen wat de alubuis (3mm wanddikte) heeft doen scheuren?

Groetjes.
 
Misschien kun je je vraag ook hier stellen:

fighterfan in "Het Grote ONK Supermono topic deel 2"

Daar zit veel kennis over het bouwen van supermono's

Ook Maarten weet er intussen een hoop van kun je ook eens vragen:

mj-works in "MJ-Works Zelfbouw topic"

Ik ben zelf ook bezig met een supermono op basis van een mito frame. Mijn eerste plan was een Yamaha 450 blok, maar dat heb ik niet afgemaakt. En ben hu bezig een KTM 450 blok in het frame aan het bouwen en dat lijkt veel beter te passen. En heb ik ook veel meer plezier in.

Maar goed nu op je vraag: Ik vermoed dat jij tussen de frame balken van het mito frame een dwars steun hebt gelast? En hier doormiddel van schetsplaten je kop aan hebt geknoopt.
Dit is een veel te stijve verbinding. Je originele stalen honda frame loopt in de lengte richting over je blok naar het balhoofd. En halverwege zit met schetsplaten je kop aan die buis vast. Dit werkt haast meer als een demper dan als een steun en dat is de bedoeling, trillingen verminderen maar geen krachten opvangen.
Een Engelsman uit de supermono had gezien wat Tigcraft allemaal kon met een Yamaha 450 blok in een eigenbouwframe op bassis van 125cc gp frame-maten. Tigcraft gebruikte de wielen, vering, achterbrug en benzine tank van een honda rs125.
Dus dacht die man ik pak gewoon een heel rollend rijwiel gedeelte van een rs 125 en bouw zelf een Yamaha 450 blok erin. Wel mooi zn aluminium frame. En tussen die 2 hoofdliggers van het frame laste hij een dwars balk en knoopte daar zn cilinderkopsteun tussen. Eerste race viel hij uit met een gescheurde cilinder. Toen hadden ze al een vermoeden dat die constructie wel eens te stijf kon zijn. Dus hebben ze de constructie lichter en met boutverbindingen gemaakt, voor iets meer flex. Resultaat na 2 races steun gescheurd, maar de motor ging als een speer. Ze hebben de kop steun volledig weg gehaald met als resultaat 2 a 3 pk winst en 3 jaar zonder verdere problemen in de Europese Supermono voorin meegereden.

Die KTM van mij heeft niet eens een cilinderkopsteun. Wat voor jou excact de oplossing is, geen idee, daarvoor weet ik te wienig van jouw xr blok. Maar om dit soort dingen te ontdekken bouw je toch juist een supermono. ;) :W
 
Kijk met die info kun je wat! Bedankt.
Yep je hebt het goed geraden zo ziet mijn constructie er inderdaad uit. Met je verhaal ben ik blij dat de steun is gebroken en niet de cilinderkop. Ik zal wat foto's op mijn projectpagina http://www.facebook.com/cagiva591 zetten. Zonder de cilinderkopophanging hangt het blok maar op twee punten vast, dat vond ik wat weinig, omdat ik de voorste ophanging van aluminium gemaakt heb dach ik een extra stevigheidje toe te voegen bij de cilinderkop.

Hoe heb jij de voorste steun gemaakt?
 
Ja ik snap je idee achter de cilinderkop steun. Zoiets was ik ook van plan te maken voor het Yamaha blok, maar toen las ik dat artikel van die Engelsman. En toen ben ik zelf eens gaan nadenken en dan kom je tot de conclusie dat die steun heel anders zit dan in je originele frame. En mn KTM heeft dus geen mogelijkheid voor een cilinderkop steun. En daar kwam nog bij dat ik met Hans van der Starre over mijn Supermono ideeen sprak en die vertelde dat toen zij nog met KTM in de Supermono reden ze de cilinderkop steun juist plaatste om trillingen te verminderen en niet zozeer om krachten op te vangen. Maar wel hadden hun ook het idee dat dat wel iets vermogen koste. Maar dit was nog voor de periode dat ze een eigen testbank hadden.
En ze wilden ook graag de race uitrijden. :+

Zo heb ik mn blok opgehangen:

24wyja0.jpg


13za16p.jpg


Is nog niet helemaal af. Maar net boven de voorste steun moet nog alles worden weggehaald. De omgekeerde "Y" gaat nog verdwijnen dus. En dan komt net boven de voorste steun van het blok de orignele mito blok steun. Die ik dus vastlas aan het afgezaagde gedeelte van het KTM frame.

2jev8kx.jpg


:W

Oja als je je E-mail ff aan mij doorgeeft via een pb, dan mail ik je dat artikel wel ff. ;)
 
Ik heb net ff je facebook foto's van je steun bekeken en lees hier boven dat je 3 mm dikke buis gebruikt. Ik denk dat je cilinder het nog wel gaat winnen qua sterkte van deze steun.
Maar je zou eens kunnen proberen om zonder te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan