Motor valt uit stationair of in versnelling

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Dus ik heb een 2 taktje met een dellorto phbh28bd carb.

Hij rijdt wel gewoon even een rondje mee gereden, ben er niet boven de 5k rpm gegaan. Zit net nieuwe zuiger en dus ook ringen in. Hij rijdt ok maar soms ook niet. Soms wanneer je gas geeft hapert hij soort van, hij trekt en dan weer minder en trekt. Ik weet niet hoe ik dit noem maar zal vast wel een term voor zijn.
Wanner ik de koppeling helemaal in trek of in neutraal zet valt de motor gewoon uit. Dit is af te stellen met de mengsel schroef volgens mij, hij zit bij de inlaatpoort van de cylinder dus werkt hij op het principe van meer of minder benzine denk ik. Is dan linksom or rechtsom een rijker mengsel? Ik heb een beetje gespeeld met de schroef, enige wat opviel is dat starten iets makkelijker werd als hij meer naar buiten was gedraaid. Maar nog steeds wel uitviel.

Ik heb de stationair schroef helemaal ingedraaid. Alleen loopt hij dan stationair nog steeds laag, 1.8k->0 (hij valt uit) rpm. Daarvoor was hij wel ff 3-4k rpm had toen motor uitgezet omdat ik schrok, ik was vergeten dat ik de schroef helemaal had ingedraaid. Ik heb nog niet veel met de mengsel schroef gedaan omdat ik niet wist welke kant armer en rijker is, ik kan dan niet echt iets met de schroef doen dan.

Moet ik nu de pilot sproeier aanpassen? Of moet ik nog meer met de schroef spelen? Graag als iemand weet welke kant rijker of armer is, dat vertellen.
 
Laatst bewerkt:
zit nieuwe voetpakking onder,
mengesel schroef is volgens mij bijna op zijn armst en verklaar waarschijnlijk waarom het zo arm is. Ook is het alleen bij eerste start, wanneer ik hem dus meteen uit zet met killswitch en daarna aan zet. begint hij ergens bij 2000.
Het is alleen vreemd dat hij vanzelf wel wegzakt naar 2k rpm.
 
Laatst bewerkt:
Heel langzaam wegzakken naar stationair doet een viertakt ook als het stationairmengsel veel te arm staat. Zoals ik zei, ik heb weinig ervaring met tweetakt, maar misschien doe je er toch goed aan om hem wat rijker te zetten stationair.
 
mengesel schroef is volgens mij bijna op zijn armst en verklaar waarschijnlijk waarom het zo arm is.

en waarom staat die dan nu nog altijd op zijn armst ? alles wijst erop dat de motor teveel lucht krijgt, en toch laat je hem zo staan ?
om het cru te zeggen, maar weet je eigenlijk wel hoe een carbu af te stellen ? Want nog voor ik hier een vraag zou gesteld hebben, had ik die al lang eerder te rijk dan te arm gezet.
 
Ik had de motor lopend door klein beetje gas te blijven geven. Ik was toen van zo rijk mogelijk naar armer aan het schroeven, om de mengsel schroef af te stellen, het zou op een gegeven moment ineens sneller moeten lopen vanwege het wat armere mengsel, alleen dit gebeurt niet. Volgens mij heb ik dit al aantal maal gezegd in deze thread. Dat er weinig effect is of ik de schroef er helemaal in heb of( (bijna) helemaal uit.
 
Laatst bewerkt:
Alle pakkingen zijn vernieuw behalve van de onderkant van het blok. Nog steeds niet echt veel tijd gehad, maar ik ga dit weekend nog wat doen. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben maar bij de carburateur begonnen, en heb gelezen dat de gasschuif wel snel verslijt.
Waar de stationair schroef de schuif duwt, mist er 1-2mm aluminium bij de gasschuif, is dit wellicht waarom hij stationair slecht loopt?
 
Laatst bewerkt:
3CyqGga.jpg

Hier is een foto van wat ik bedoel.
 
oh nee? Want ik kan hem wel lopend houden door gas te geven tot 1,5k-2k rpm.
Maar stationair schroef helemaal ingeschroeft valt hij uiteindelijk uit.
 
Laatst bewerkt:
er zal wel ergens een regeling voor de speling van de gaskabel zijn. neem alle speling weg en probeer dan eens door meer of minder bij te regelen het stationair toerental stabiel te krijgen op een normale waarde 'dik 1000 toeren). lukt dat wel, is dit inderdaad je probleem omdat de gasschuif niet hoog genoeg gehouden wordt door de regelvijs.
 
Nog steeds een probleem met je stationairregeling.

Gooi hem eens aan een CO of viergastester, dan zie je meteen wat ie wel en niet doet en loop je ook niet doelloos te zoeken.
Dat zijn leuke dingen alleen kosten die al gauw 200 euro en ik moet een gat in mijn uitlaat lassen :+.
Even kijken wat ik kan regelen.

Dat met dat gasschuif zal ik proberen, maar eerst ff de carburateur voor de 2e of 3e keer goed reinigen misschien helpt dat _O-
Ik laat het wel weten.
 
Ik krijg hem lopend op 1600 toeren. Door de met de spelingafsteller af te stellen. Lager dan dat slaat hij af, daarnaast begint de teller (de naald) bij 1100 toeren. Ook vind ik de motor wel erg zwak lopen op 1250 toeren of hoort dat zo?
Nog steeds doet de mengsel schroef niet zo veel :(
Daarnaast slaat niet af wanneer, ik wegrijd in de 1e versnelling en even optrek en daarna hem laat dalen tot een loop tempo ~5km/h ~1600 toeren. Dus hij valt niet meer uit in de versnellig op deze manier.
 
Laatst bewerkt:
Heb even gekeken hoeveel de stationairschroef de gasschuif omhoog duwt, ik denk zo rond de 0.5mm en 1mm. Dit is normaal denk ik?
Ook is de stationair sproeier standaard, dus hij hoort niet moeilijk te doen.
Ik denk dat het tijd wordt om de linker krukaskeerring te vervangen/ ik ben einde raad. Kan wel rijden zo maar er is iets mis dus het moet gefixt worden. Overigens heb ik nog steeds speling op het gas geven bij het handvat, ik heb alleen de speling van de kabel zelf weggehaald.
Ook is de rechterkeerring is niet eens vervangbaar zonder het motorblok te splitten.

Wel goed om te weten is dat hij eerst wel stationair liep voordat ik de zuiger had verwisseld.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het ook merkwaardig hoor, maar ik denk dat het handvatrubber voor speling zorgt daar. Hij zit er een beetje raar opgeplakt of iets dergelijks geen idee wat het is, vreemd is het wel. De kabel is bij de arburateur wel gespannen. Ik merk ook dat het gespannen is, als ik er aan draai(er voor zorgen dat de kabel meer gespannen wordt) neemt de toeren toe.

Wat valt me op? carburateur afstellen is een hele grote moeilijk puzzel, dat het nog een 2 takt is maakt het nog ingewikkelder denk ik. Niet dat ik uit ervaring kan spreken maar iets anders en je hele cyclus is wat verandert.

Hoe ik dit ga oplossen weet ik nog steeds niet, gasgevend ~1500 rpm blijft hij lopen. Maar dat hij uitvalt op een lager toerental kan dat niet zijn omdat ik de mengselschroef niet juist heb afgesteld?
Overigens is het op een laag toerental laten draaien niet slecht voor de motor aangezien er vrijwel nihiel motorolie bijkomt?
 
2-takt is net veel gemakkelijker af te stellen ( mengselschroef in alle geval)
het feit dat het jouw niet lukt wijst dus op een ander probleem (buiten de carbu), maar je hebt precies niet veel goesting om naar dat ander probleem te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
De tandwielen van de koppelling eruithalen om de keerring te vervangen, lijkt mij de minst plesante oplossing that's all. Ik heb geen idee hoe ik de koppelingtandwielen er terug in ga doen, behalve foto's nemen. Maar dan kan je altijd iets vergeten en rijd ik voordat ik het weet de koppeling naar de gort. Daarom probeer ik de rest eerst uit te sluiten. Helaes is er maar nog weinig over en kan ik maar beter preventief die keerring vervangen.
 
Ik heb vandaag weer even aan gewerkt.
Heb hem op 1100 toeren stationair kunnen houden. Heb volgens mij nu echt alles goed gedaan, speling weggehaald. Vorige keer heb ik choke en of andere dingen niet goed gedaan, geen idee meer. Heb ook nieuwe keerringen binnen.
Krijg hem nu nog steeds niet afgesteld, keerringen zitten er nog niet in. Maar ga nog andere keer even klooien en kijken of ik hem nu wel goed afgesteld krijg. Dan kan ik die ringen bewaren voor een een grote motor beurt anders gaan ze er dan in. Ook zit er nu premix in + olie pomp staat aan. Zou ik die premix er uit gooien? Ik heb het er maar ingepleurd omdat ik wist dat ik hem veel stationair zou laten draaien.
 
Laatst bewerkt:
Dus, nieuwe gasschuif er in en werkt meteen. Nu nog fijnstellen. Heb ook die keerringen bekeken niks mis mee, volgens mij niet eens al te lang geleden vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan