Honda SH300i deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou er was pas al een hele discussie over welke gewichten bij merk x overeenkomen met de gewichten van merk y , wanneer ze qua acceleratie en topsnelheid op elkaar lijken, maar ik ben het alweer vergeten ;)

Daarnaast is er de kans dat ik het dubbele weeg van jou, ik liever tour en bulldozer weer liever racet , dus dan kom je er toch op uit om een beetje te experimenteren.
Maar voor het prijsverschil met de evo3 kan ik wat sets rolletjes kopen om mee te experimenteren, mocht deze Polini set niet voldoende verbetering brengen.

Ik heb echt het idee dat de acceleratie minder in bij lage toeren, je went er uiteraard ook aan maar het is minder als in het begin.

En zoals in het verhaal van Robber ook staat, het is wat het is he.
moet er niet aan denken dat ik straks geen 1 op 30 meer kan rijden... :X ;)
 
Is er eigenlijk iets wat je echt niet bevalt dan spijker ?

Snap dat er zoiets is al algemene en oriënterende interesse maar ik hoop dat een nieuwe scooter in principe toch bevalt ?
 
Heel verhaal...

Ik heb eea eens bekeken en blijkt dat de gemiddelde motorfiets een "gulden snede" heeft qua vermogen, cilinderinhoud en toerental. Ik kwam uit op de volgende formule waaraan de meeste motoren voldoen (behalve de echte race/top prestatie motoren)

Krukas vermogen in Watt = cilinder inhoud In cc X rpm X 0,0082

Dit werkt voor veel motoren, de 0,0082 is het vermogen per omwenteling per cc.

Wel grappig..
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor moet Lepenzeur even de stopwatch erbij pakken en de 0-50, 0-80, en 0-100km/u opmeten met zijn nieuwe polini race vario.

Ja prima idee, ook nog suggesties waar ik tijdelijk mijn overgewicht kwijt kan, om de meting een beetje representatief te maken ?

tijdelijk mag ook permanent hoor, zolang ik de manier waarop maar redelijkerwijs overleef ;)

Dat lukt altijd bij 110km/u constant. ;)

op de snelweg haal ik 1op33 maar daar is toch niks an
 
Ja prima idee, ook nog suggesties waar ik tijdelijk mijn overgewicht kwijt kan, om de meting een beetje representatief te maken ?

tijdelijk mag ook permanent hoor, zolang ik de manier waarop maar redelijkerwijs overleef

We trekken van je tijd wel 0,25sec. af, dat is het makkelijkst te overleven denk ik. O-)
 
Nou ik heb er het kleinste rondje wat maar denkbaar is mee gereden.
Eindelijk trekt hij weer vlot op.
Om er echt iets van te zeggen moet ik er toch echt wat langer en verder mee rijden.
Maar om er vlot mee een kruising op te rijden werd steeds lastiger en hij gaat nu weer lekker in toeren.

Maar het was hier echt enorm schijtweer vandaag.
Zodra de zon schijnt... geniet ervan, we zitten in Nederland he ;)

Ik heb wel een Contour dus zal binnenkort een filmpje maken, misschien dat ik die dan zelfs wel 'opneem qua tijd'.
 
Laatst bewerkt:
Nou er moet iets fout zitten, ik kwam niet boven de 120 km/h ......

na een stukje binnendoor gereden te hebben kwam ik op dezelfde snelweg uit, maar dan de andere kant op, toen liep hij 150 op de teller :+

hoezo harde wind... B|

het ruitje/windscherm was zelfs naar zijn hoogste stand gekropen, ook al stond deze geklemd.... -O-

voor de rest rijd de nieuwe vario prima en trekt de SH weer lekker.
wel wat meer toeren, maar alleen als je echt gas geeft,dan mag dat wel.

kan me voorstellen dat de beleving iets doorslaat als je een niet originele uitlaat hebt.
 
grappig hoe het hier storm kan lopen de ene dag en dan is het weer stil ;)

Maar ik heb heel erg schik van de nieuwe vario.
Dat schrapende geluid ben ik helaas nog steeds niet vanaf.
het is er niet, dan geef je ietsje gas, terwijl je al snelheid hebt, dan hoor je het een schrapend geluid en onder last, dus iets meer gas, is het weg.

het zal vast geen kwaad kunnen, ik hoor het alleen zonder oordoppen in.
de riem hoeft ook niet onder een bepaalde spanning te staan ? je kan gewoon voor of achter, dus vario of koppeling loshalen zonder iets aparts met de riem te doen ?

Het lager is het deksel is vernieuwd en de as die er in gaat met beide rubberen ringen is ingesmeerd.
de vario is nieuw, dus daar zal het niet aan liggen ;)

voor de rest heb ik er veel plezier van, het verbruik weet ik nog niet, maar zolang dat op 1 op 30 kan blijven bij rustig gebruik vind ik dit erg fijn rijden :)
 
Is het een nieuwe if oude snaar want als het een nieuwe is, dan heb je misschien de oude nog. Vaak staan er namelijk pijlen op de snaar om te laten zien welke kant die gericht moet zijn.
 
Ik ben erachter dat je de veer achter het beste iedere 3 jaar moet vervangen, om traag optrekken te voorkomen. De witte Malossi veer is dan een prima alternatief voor de originele veer.
Mijn SH nr2 trekt (met standaard setup) met klapperende riem op, motor heeft het er even moeilijk mee. Dit kost je ruim een seconde van 0-100km/u. En erger snelle auto's zijn sneller van hun plek de eerste meters. Na 25km/u doet ie het goed. Bij mij gaat er dus als eerste een nieuwe veer in. :)
 
Heb toch niet de snaar achterste voren terug geplaatst?

Geeft dat problemen dan? Zit geen verplichte draai richting op de riem aangegeven.
En als je hem omdraai loopt ie ook weer even strakker. Slijt hij gelijkmatiger is mijn idee...
 
grappig hoe het hier storm kan lopen de ene dag en dan is het weer stil ;)

Maar ik heb heel erg schik van de nieuwe vario.
Dat schrapende geluid ben ik helaas nog steeds niet vanaf.
het is er niet, dan geef je ietsje gas, terwijl je al snelheid hebt, dan hoor je het een schrapend geluid en onder last, dus iets meer gas, is het weg.

het zal vast geen kwaad kunnen, ik hoor het alleen zonder oordoppen in.
de riem hoeft ook niet onder een bepaalde spanning te staan ? je kan gewoon voor of achter, dus vario of koppeling loshalen zonder iets aparts met de riem te doen ?

Het lager is het deksel is vernieuwd en de as die er in gaat met beide rubberen ringen is ingesmeerd.
de vario is nieuw, dus daar zal het niet aan liggen ;)

voor de rest heb ik er veel plezier van, het verbruik weet ik nog niet, maar zolang dat op 1 op 30 kan blijven bij rustig gebruik vind ik dit erg fijn rijden :)

Heb je de achter vario al gesmeerd, en koppeling schoongemaakt?
Het is vaak het kleine buitenste lager die droog staat of je twee rubber O ringen op de koppelingsbel bout assy.
Even schoentjes schuren doet ook wonderen. Heb je de eind reductie olie al eens vervangen door BP energear hypo 10W90 olie?
Is een aanrader, je tandwiel kast is een stuk stiller, en daarna geen last meer van metaalsoep in je olie.

Foto van olie die 8K erin gezeten heeft vanaf nieuw, en erg rustig bereden :Y :
full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken allemaal ! :)

Ik ben erachter dat je de veer achter het beste iedere 3 jaar moet vervangen, om traag optrekken te voorkomen. De witte Malossi veer is dan een prima alternatief voor de originele veer.
Mijn SH nr2 trekt (met standaard setup) met klapperende riem op, motor heeft het er even moeilijk mee. Dit kost je ruim een seconde van 0-100km/u. En erger snelle auto's zijn sneller van hun plek de eerste meters. Na 25km/u doet ie het goed. Bij mij gaat er dus als eerste een nieuwe veer in. :)

Juist door bovenstaand verhaal heb ik die veer als eerste vervangen, voor een blauwe polini overigens :+ Door een youtubefilmpje te kijken heb ik mij niet gerealiseerd dat je de grote moer van de koppeling ook te strak aan kan draaien, dus die ging kapot (scheve koppeling :$ :$ :$ )

toen een nieuwe koppeling en riem in Italië besteld.
Nu dus de vario ook vernieuwd maar nog wel het 'gekraak'.

Heb je de achter vario al gesmeerd, en koppeling schoongemaakt?
Het is vaak het kleine buitenste lager die droog staat of je twee rubber O ringen op de koppelingsbel bout assy.
Even schoentjes schuren doet ook wonderen. Heb je de eind reductie olie al eens vervangen door BP energear hypo 10W90 olie?
Is een aanrader, je tandwiel kast is een stuk stiller, en daarna geen last meer van metaalsoep in je olie.

Foto van olie die 8K erin gezeten heeft vanaf nieuw, en erg rustig bereden :Y :
[afbeelding]

achtervario smeren ?
koppeling is nieuw.
lager in deksel is vervangen , 2 rubberen ringen waar die opvalt goed gesmeerd.
transmissie olie is al eens vervangen, maar kan ik nog wel een keer doen.
misschien is het opschuren van die schoentjes wel een idee.
dat die op de diameter van de 'trommel' werden geslepen is wel iets van vroeger denk ik..
De trommel is vlgs mij nog dezelfde, dus is misschien wel de oorzaak bedenk ik me nu.
 
@ LePensZeur

In je halfpoelie (de schaaldelen achter de koppeling) zitten 2 lagers achterop zit de naaldlager en voorop in de torque-driver zit een gewone gesealde lager.
Dit is een standaard situatie die in elke scooter met droge koppeling het zelfde is
Jou symptomen komen eventueel dsn ook redelijk overeen met een droge of kapotte naaldlager.
Kijk voor naaldlager locatie wphb pag. 11-14 & 11-15
Je hoeft het met wat je eerder als symptoom hebt opgegeven waarschijnlijk niet te zoeken in koppelingsschoentjes en koppelingshuis (koppelingshuis noem jij trommel)
Die zijn namelijk altijd prima op elkaar ingesleten, soms zelfs versleten })


eventueel handigheidje om mogelijk de naaldlager te controleren is:
Demonteer V-snaar en hang daarna de halfpoelie met koppeling weer op zijn plek, dit zonder dat je het koppelingshuis erop zet.
Geef de halfpoelie met koppeling nu een zwieper met je hand en kijk of hij tijdens het rond draaien uit balans raakt of bibbert, hij moet na een zwieper netjes en lekker soepel op de lagers een tijdje door blijven rollen.
Controleer ook of er speling aanwezig is tussen as en steekgat van halfpoelie

Kijk ook vanaf achterkant halfpoelie in het gat je ziet dan direct het naaldlager zitten,
steek je pink erin en controleer de naaldlager, kijk ook of er vet op/in de naaldlager zit.
Voorste gesealde lager hoef je niet te controleren die heeft iets minder te voortduren als het achterste naaldlager.
Wat is je kilometerstand ?
Snap ook niet helemaal of je nou de koppeling en de halfpoelie helemaal al had vervangen. of dat je alleen de koppeling en moer hebt vervangen?

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Gisteren effe lekker 5 uur wezen touren.
Toch wel een echt een heerlijk apparaatje hoor de 300.
Makke geluid blijft een ding maar goed, kan niet alles hebben ;)

Ben toch wel erg benieuwd hoe hij zich volgend jaar houdt naar Spanje en terug.

Gisteren was het zeker lekker weer maar toch geen hoge temperaturen.
zodra je een minuutje of 4 niet harder dan 30 kmu rijdt zie je zo de koelwater temperatuur oplopen en gaat dan al snel staan blazen als een malle zodra de naald bijna tegen de middenstreep aanzit.
Ga je dan weer beetje snelheid maken zie je zo de meter weer teruglopen.

Is dit bij bij jullie ook zo?
Hoe gaat dat dan in hartje zomer in Spanje bij 35 graden?
De blower doet verder zijn werk hoor.
Zodra hij aanslaat zie je de meter teruglopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan