ABS drukmodulator kapot, hoe te repareren binnen Nederland?

Kirsten_B

Rookie
4 feb 2014
12
0
Alkmaar
Beste motor-fans,

Afgelopen zomer is de ABS drukmodulator (i ABS?) van mijn BMW K 1200 S kapot gegaan. Onderdeel a 2000 euro zonder monteurskosten, of een reparatie a 1000 euro in Duitsland.. Help?!
Ik vroeg mij af of een van jullie een manier weet waarop dit stomme productiefoutje ( want ik hoor dat het bij veel BMW's in de K serie rond 2005 het geval is) wel met een realistisch bedrag te repareren is? Of iemand die zelf heel handig is die dit wellicht voor mij kan verhelpen of dit zelf een keer met succes heeft gedaan? Ik ben erg benieuwd.

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Vraagje,

Omdat er veel problemen zijn met abs pompen van 1200 gssen, vroeg ik mij af, of dit dure minpunt omzeilt kan worden door een abs-loze fiets (ja die zijn gemaakt) aan te schaffen?
Of is het de rempomp, en niet zozeer de abs module die ruk zijn?

iemand ideëen?
 
okay! dat is fijn om te weten! Ga ik zoeken naar een abs-loze 1200gs. (kan alleen de cardan nog kapot......

Weet iemand of je zo'n abs module (mocht ie kapot gaan) eruit/af kan slopen?
(zoals ABS1 van de 1150gs, als die kapot is, kan je nog prima remmen)

En waarom hoor ik weinig negatieve berichten van honda abs?
 
Laatst bewerkt:
Er uit slopen bij de R1150 is al veel over geschreven. Ja het kan, ik heb er veel tijd aan besteed het op te zoeken, want ik heb zo'n ding. Laat elk jaar alle remvloeistof vervangen met nadruk dus ook de remvloeistof in de ABS pomp doorspoelen. Kost veel remvloeistof maar is het enige wat je kunt doen om problemen te voorkomen. BMW heeft nu wel een terugroepactie voor de betreffende fietsen. Maar het enige dat ze doen is een "uitgebreide" controle (op afspraak en duurt 3 kwartier, maar is gratis). Mochten ze iets constateren, dan ben je alsnog aan de beurt en moet je betalen voor reparatie.
Er uit slopen en dan doorrijden met een R1150 kan en als je een beetje handig bent, doe je het zelf en kost het je niks, nada, noppes (hooguit uurtjes werk). Degene die deze instructie schreef, noemt het een servoectomy. Natuurlijk heeft Chris Harris daar ook een duidelijke instructie video van. :+

En repareren voor een R1200GS gaat zo . Dit is een kortere weergave van een R1200R . Die nokjes moet je niet wegslijpen, maar voorzichtig rechtbuigen en later kun je ze dan weer terugbuigen en de zaak weer vastzetten.

Alternatief is er ook, je ABSpomp laten reviseren door BBA Reman BV in Utrecht. Je moet hem dan zelf opsturen of brengen en kost rond de € 400 ex BTW.
 
Laatst bewerkt:
Er uit slopen bij de R1150 is al veel over geschreven. Ja het kan, ik heb er veel tijd aan besteed het op te zoeken, want ik heb zo'n ding. Laat elk jaar alle remvloeistof vervangen met nadruk dus ook de remvloeistof in de ABS pomp doorspoelen. Kost veel remvloeistof maar is het enige wat je kunt doen om problemen te voorkomen. BMW heeft nu wel een terugroepactie voor de betreffende fietsen. Maar het enige dat ze doen is een "uitgebreide" controle (op afspraak en duurt 3 kwartier, maar is gratis). Mochten ze iets constateren, dan ben je alsnog aan de beurt en moet je betalen voor reparatie.
Er uit slopen en dan doorrijden met een R1150 kan en als je een beetje handig bent, doe je het zelf en kost het je niks, nada, noppes (hooguit uurtjes werk). Degene die deze instructie schreef, noemt het een servoectomy. Natuurlijk heeft Chris Harris daar ook een duidelijke instructie video van. :+

En repareren voor een R1200GS gaat zo . Dit is een kortere weergave van een R1200R . Die nokjes moet je niet wegslijpen, maar voorzichtig rechtbuigen en later kun je ze dan weer terugbuigen en de zaak weer vastzetten.

Alternatief is er ook, je ABSpomp laten reviseren door BBA Reman BV in Utrecht. Je moet hem dan zelf opsturen of brengen en kost rond de € 400 ex BTW.

Heren,

Bovenstaande info is voor mij interessant geworden doordat ik een storing heb aan mijn ABS sysyteem. Ik heb een R1100S van 2005 met 27000 km op de klok. Deze week viel mijn voorrem uit. ABS alarm lamp brande en het lampje daarnaast knipperde. De achterrem deed het gelukkig nog wel. Doorrijdend hoorde ik de servo draaien en na ca 30 seconden had ik weer druk op de voorrem. Het werkte ook weer allemaal maar de alarm lampjes bleven branden. Na de motor aan de kant gezet te hebben, contact uit en weer aan gezet. Zelftest ging goed en na een klein stukje rijden weer dezelfde foutmelding en servo geluid.
Doordat ik de info van boven gelezen en de filmpjes gezien heb lijkt het me zinvol om het ABSIII systeem te verwijderen. Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft gehad en of het verwijderen een goede optie is.
Alvast bedankt voor de info.

Groet, Willem
 
Ha Willem,
ik weet niet of je deze al gezien hebt en ik weet niet of er veel verschil is tussen jouw ABS systeem en getoonde werkwijze van Chris Harris voor ABS I en II.
Maar ik ken persoonlijk niemand die de ABS er al uit heeft gehaald en wel veel verhalen van internet. Mijn dealer (niet BMW dealer) heeft al wel ABS systemen verwijderd.
Groet, Paul
 
Kan wel, nette manier:

Andere remleidingen monteren.
Andere hoofdremcilinders (diameters verschillen met niet-ABS variant).
Sensoren verwijderen.
Andere draadboom plaatsen.
Cardanhuis vervangen voor een zonder gat erin voor de opnemer.
Linker stuurschakelaar vervangen voor een zonder ABS-knop.

Dat is de nette manier.

Je kan ook alleen de pomp eruit slopen, de remleidingen vervangen en andere hoofdremcilinders plaatsen, maar ik denk niet dat de fiets dan nog wat waard is gezien de halfbakken ombouw.

Er zijn een aantal bedrijven die de pomp reviseren voor de helft van de nieuwprijs, ca €750. Lijkt me een makkelijkere en gunstigere oplossing, al ben je later weer aan de beurt als je je remvloeistof niet volgens schema vervangt. En ja, stilstand in een showroom telt ook mee.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je het blijkbaar liever van MasterTommy hoort, ga ik niet herhalen dat BBA Reman in Utrecht het doet voor 395 Euro. Ik ga ook niet zeggen dat op Marktplaats onder Motoren, Onderdelen, BMW met de zoekterm ABS 275 resultaten te zien zijn over dit onderwerp, varierend van tweede hands iABS uit een GS van een particulier tot met complete tweede hands IABS modules van onderdelen zaken als Motorparts online voor 400 euro.
 
Laatst bewerkt:
En hoogstens een jaar later ook als je dat wel doet, als ik de verhalen zo lees...

Gauw inruilen als de garantietermijn verstreken is ;)

Ach, 'de verhalen'. Ik heb honderden, zo niet duizenden van die fietsen op de brug gehad. Pomp stuk? Ververs de remvloeistof eens. €100 dat er pikzwarte remvloeistof uitkomt.

En ja, meestal hebben ze hem net een paar weken, maar wel 3 jaar stilgestaan in een showroom, dat zeggen ze er niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Wat MasterTommy schrijft : "Ververs de remvloeistof eens".
En wat ik ook al schreef : "Laat elk jaar alle remvloeistof vervangen met nadruk dus ook de remvloeistof in de ABS pomp doorspoelen. Kost veel remvloeistof maar is het enige wat je kunt doen om problemen te voorkomen."
Wat betreft de BMW dealerorganisatie. BMW heeft nu wel een terugroepactie voor de betreffende fietsen.
Ik ben bij de plaatselijke dealer geweest om een afspraak voor zo'n controle te maken. Het eerste wat ze doen is een formulier op de balie van de receptie leggen waarin staat dat zij niet aansprakelijk zijn als de iABS tijdens de controle kapot gaat en of je maar even je handtekening daaronder wilt zetten voor accoord. Daarna willen ze pas een afspraak voor je inplannen.

Need I say more? :X
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eigenlijk dat bij een kapotgelopen servo/pomp (= veel slijtage) de remolie altijd zwart zal zijn (van het slijpsel), of ie nou op tijd ververst was of niet. Tenzij ie echt nét ververst is ofzo (in de ijdele hoop dat het nog helpt...) Kijk je ook naar het vochtgehalte dan?
 
En wat ik ook al schreef : "Laat elk jaar alle remvloeistof vervangen met nadruk dus ook de remvloeistof in de ABS pomp doorspoelen. Kost veel remvloeistof maar is het enige wat je kunt doen om problemen te voorkomen."
En zelfs al zou dat zodanig helpen dat de servo/pomp dan wél een motorleven mee gaat (wat je mag verwachten van zo'n ding), dan is het toch apart dat het nodig is. Om het jaar, of alleen wanneer het vochtgehalte hoog wordt, is voor normale remsystemen echt voldoende.

Het eerste wat ze doen is een formulier op de balie van de receptie leggen waarin staat dat zij niet aansprakelijk zijn als de iABS tijdens de controle kapot gaat en of je maar even je handtekening daaronder wilt zetten voor accoord. Daarna willen ze pas een afspraak voor je inplannen.

Need I say more? :X
No you don't. Duur en fragiel... nooit gebruikt kopen dus, want je weet nooit of de vorige eigenaars wel braaf elk jaar ververst hebben en de servo dus niet op sterven na dood is. Heb je de computer van de dealer ook nog nodig om de servo volledig door te kunnen spoelen? Dat zou nogal kunnen schelen... anders ververs je juist het kwetsbaarste deel niet (goed).
 
En zelfs al zou dat zodanig helpen dat de servo/pomp dan wél een motorleven mee gaat (wat je mag verwachten van zo'n ding), dan is het toch apart dat het nodig is. Om het jaar, of alleen wanneer het vochtgehalte hoog wordt, is voor normale remsystemen echt voldoende.
Het probleem is ook niet of het een- of tweejaarlijks wordt ververst. Het probleem zijn de fietsen waar de eigenaar begint te kwijlen als je vraagt wanneer de vloeistof voor het laatst is ververst, geen idee dus.
No you don't. Duur en fragiel... nooit gebruikt kopen dus, want je weet nooit of de vorige eigenaars wel braaf elk jaar ververst hebben en de servo dus niet op sterven na dood is. Heb je de computer van de dealer ook nog nodig om de servo volledig door te kunnen spoelen? Dat zou nogal kunnen schelen... anders ververs je juist het kwetsbaarste deel niet (goed).

Nee, je hebt geen computer nodig. Wel effe de accu weer opladen na verversen gezien de pomp nogal wat stroom lust. En natuurlijk verstand van zaken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan