houtvergasser.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Goed, mijn enfield wordt weer voorzien van een dieselblok.. leuk, toppie, zuinig, anders..

Ben ik hier nu de enige die eens mijmert over een motortje met een houtvergasser? gewoon voor de gein/omdat het kan?

Het kan zelfs met een 2takt..

 
Laatst bewerkt:
Ik heb er wel eens aan gedacht, gewoon voor de uitdaging. Toen heb ik het een en ander ingelezen.
De conclusie:
Je moet een zijklepper hebben vanwege de lage compressie. En je moet een zijspan hebben om een vergasser ter grootte van een tafelmodel koelkast kwijt te kunnen.
Je komt dan uit bij een Dnepr, of een CJ, en een topsnelheid van ongeveer 80 km/h.
Leuk om te bouwen, maar alleen bruikbaar als er verder geen verkeer meer is, als de Russen komen dus.
 
Je kan makkelijker suiker of zetmeel houdende vruchten of granen vergisten en daar met een destilleertoestel op een houtvuurtje pure alcohol mee stoken en dat in de tank van een aangepaste motor gooien.
 
Het enige nadeel van houtgas is, dat je na verloop van tijd niet meer met de auto een ritje naar het bos kan maken, want het bos is in de tank van de auto verdwenen. :P
 
Je kan makkelijker suiker of zetmeel houdende vruchten of granen vergisten en daar met een destilleertoestel op een houtvuurtje pure alcohol mee stoken en dat in de tank van een aangepaste motor gooien.


Dat heet Wodka :)
( of palinka... of... )

Dat is voor inwendig gebruik ! :+ :9



Goeie drank zo maar verbranden...


vergist dan stront , ben alleen bang dat je niet zo maar een motor op methaan kan
laten draaien * geen idee eigenlijk *

Wel mooie cirkel..
Eerst bedorven vreetwerk vergisten => alcohol
Dat moet er ook weer eens uit..

Dat vergist je ook weer, en daar laat je een motor op draaien
 
Ik heb er wel eens aan gedacht, gewoon voor de uitdaging. Toen heb ik het een en ander ingelezen.
De conclusie:
Je moet een zijklepper hebben vanwege de lage compressie. En je moet een zijspan hebben om een vergasser ter grootte van een tafelmodel koelkast kwijt te kunnen.
Je komt dan uit bij een Dnepr, of een CJ, en een topsnelheid van ongeveer 80 km/h.
Leuk om te bouwen, maar alleen bruikbaar als er verder geen verkeer meer is, als de Russen komen dus.

Zulk een contraptie heb ik eens gezien op een duits russentreffen.. erg groot maar wel leuk..
De duitse?) tweetaktmotor in de door mij gepostte youtubeclip heeft een vrij compacte uitrusting, dus kleiner is wel mogelijk.. dit lijkt me wel wat..
Het ontbreekt me-nog- aan de kennios hoe't precies werkt. ik moet t nog googlen, daarnaast vraag ik me af hoe't gaat met de mengolie van een 2takt..
 
Staat bij dat er veel teervorming is, (vandaar het vele schoonmaken) dus misschien is het uit zichzelf als vettig genoeg om een 2takt te smeren ?

Als je er mee wilt testen zou je zoiets in het klein moeten maken, en dan testen op een 2takt blokje, een oud puch blokje ofzo. Kost het ook niet zoveel en kan je ervaring opdoen voordat je het in het groot gaat bouwen.
 
Dat heet Wodka :)
( of palinka... of... )

Dat is voor inwendig gebruik ! :+ :9



Goeie drank zo maar verbranden...


vergist dan stront , ben alleen bang dat je niet zo maar een motor op methaan kan
laten draaien * geen idee eigenlijk *

Wel mooie cirkel..
Eerst bedorven vreetwerk vergisten => alcohol
Dat moet er ook weer eens uit..

Dat vergist je ook weer, en daar laat je een motor op draaien


Door vergisting van houtachtige bestanddelen kan je ook methanol stoken, dat wil je niet drinken. Biomassa genoeg, waar je geen drinkbare alcohol uit krijgt. Na het vergisten kan je het restant als mest of na droging als brandstof voor kachel of electriciteits centrale gebruiken, doet het stopcontact het ook als het niet waait en de zon op vakantie is.

Enne......................... de goeie drank gemaakt van appeltjes voor de dorst staat hier op eikehout te rijpen, nog een paar jaar geduld en de inwendige mens wordt ook weer voorzien. :9~
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan