triumph tiger 1050; hoog verbruik

KleijeRR

Die hard MF'er
6 dec 2009
902
1
Goedeavond,

Mijn tiger 1050 uit 2012 is dorstig, erg dorstig. Ik rij 1:12 terwijl dit tegen de 1:20 moet zitten. En ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Ik kreeg als tip om de MAP sensor uit te lezen om lekkage/losse leidingen in het luchttraject uit te sluiten.

2ni1cts.jpg


Dit blijken verder normale waardes te zijn.. Daarnaast heb ik gevonden dat de huidige mapping (triumph map voor std uitlaat) niet ideaal is voor mijn setup. Maar met alleen een sportuilaat gemonteerd, dat lijkt mij niet de reden waardoor het verbruik bijna gehalveerd wordt. Iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen/zoeken of wordt het toch een tripje dealer ;(
 
Laatst bewerkt:
TS vertelt er niet bij hoe lag hij de motor al heeft, hoe het is ontstaan en hoeveel de motor voorheen gebruikte.
De mijne liep overigens gemiddeld 16km/l, nieuw gekocht.
20 km/l is onhaalbaar.
 
TS vertelt er niet bij hoe lag hij de motor al heeft, hoe het is ontstaan en hoeveel de motor voorheen gebruikte.
De mijne liep overigens gemiddeld 16km/l, nieuw gekocht.
20 km/l is onhaalbaar.
full


Uitlaat die niet overeenkomt met de mapping, of andersom, kan gekke dingen doen met het verbruik. Zo liep een vorige FJR ook ineens 1 op 12, terwijl-ie voorheen onder dezelfde omstandigheden 1 op 17 scoorde.

Maar er ontbreekt wat informatie: wat is bijvoorbeeld de km stand? Klepspeling correct? Synchronisatie correct? Wat voor sportuitlaat heb je (sommigen doen het met std mapping beter dan met Arrow-mapping, anderen weer niet). Katalysator aanwezig? Als ja, is die nog in orde, en idem voor de lambda-sonde (en aansluiting)?

Waar je eventueel nog naar zou kunnen kijken: loopt er iets aan, bijvoorbeeld de achterrem?
 
Oke 1:20 is misschien niet reëel, maar 1:11 is wel extreem laag.
Het is een import uit Duitsland en heeft 12,600km gelopen. Bij 11,500 een beurt gehad, kan nu even niet zien wat er gedaan is (factuur ligt bij mn ouders) Ik heb hem nu sinds november, en zelf zo'n 500 km gereden.
Hij rijd goed, ik merk niks raars.. loopt ook niks aan. Wat ik wel merk is dat het kontje, bij de uitlaat, vies is van druppels vloeistof wat uit de uitlaat komt.

Ik ga zaterdag de juiste mapping erop zetten en duimen voor goed weer.
 
Voordat je de tune gaat veranderen zou ik eerst eens alle basis zaken checken, zoals:
Klepspeling, luchtfilter vervuiling, aansluiting airbox inlaat, etc.
(Je weet maar nooit wat er bij de vorige beurt daadwerkelijk is gedaan)

Vervolgens systematsch verder zoeken.
Ik heb hetzelfde op mn tiger 955 gehad en toen bleek slangetje van airbox naar ecu verstopt met olie...
 
Hoi,

Ik rijd zelf niet met een Tiger, maar met een Speed Triple uit 2005, die ook het 1050 blok heeft.
Ik heb ook al gedacht, wat een zuipschuit. Maar alles is relatief natuurlijk: mijn vorige motor was een Honda Transalp met 583cc/ 50pk en die verbruikte ook bij de 6L per 100 km. (1:17 ?)
Deze Triumph heeft meer dan dubbel zoveel power, waar ik ook regelmatig van gebruik maak.
Ik heb al grote verschillen opgetekend in actieradius en eigenlijk hangt het vooral af in welke omstandigheden ik hem gebruik: korte/lange ritten , hoge/lage snelheden.
Gisteren bijvoorbeeld moest ik al tanken na 190km, wat neerkwam op een verbruik van 1:13 !
De weken ervoor echter, heb ik enkel korte ritten (18km) gedaan, woon-werk verkeer.
Vorig jaar een tripje van 1 week gedaan en zorgvuldig de tankbeurten genoteerd: verbruik van 1:16

Dus ik zou zeggen, bij doorsnee gebruik (niet teveel start-stop,stoplicht sprintjes,illegale snelheden) verbruikt mijn Speed Triple 1:16
Heb je al eens gemeten over langere afstand, bvb een meerdaagse motortrip. Als hij dan ook zoveel zuipt, moet je het inderdaad verder gaan zoeken...

Groeten, Gerrit
 
Terug
Bovenaan Onderaan