Schakelen met koude motor gaat beter dan met warme (?)

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Ik vind dat mijn motor wat zwaar schakelt. Het is echter alleen met warme motor. Met koude motor schakelt ie heel soepel. Jammer dat het niet andersom is. Iemand hier een verklaring voor? De olie is immers dikker met koude motor, dus ik begrijp niet waarom het schakelen dan soepeler gaat.

Het zwaar schakelen is echt zo'n "kloenk" die je hoort en voelt. Met heel snel schakelen gaat het wat beter. Van vrij naar 1 gaat zwaar. Van 1 naar 2 ook en idem naar 3. Heb heel soms wel dat ie in een versnelling blijft hangen, meestal van 1 naar 2 of van 2 naar 3. Verder:

Ik ben het motorrijden nog aan het ontdekken en laat de motor regelmatig uitrollen in z'n vrij bij rood verkeerslicht. Stuur los of losvast, balans en sporing voelen enz. Als het licht dan op groen springt, krijg ik 'm nauwelijks in de 2e versnelling. Snelheid is dan zo'n 40-50 km/u en ik speel met het gas om de versnelling erin te krijgen (het zgh double clutchen) echter helpt nauwelijks. Is dit normaal bij motorfietsen? In de auto gaat die techniek feilloos.

Facts:
  1. Motor werd door de vorige eigenaar dealer onderhouden en olie zit er ca 5000km in
  2. Vrije slag koppeling is cf manual, ca 1-2mm
  3. Ketting staat op correcte spanning en gesmeerd (kettingzaagolie).
  4. Staat van ketting en tandwielen is prima
Iemand nuttige tips?
 
Motor laten uitrollen in de vrij? Stop daar eens mee! Dat je je motor rijdend in de neutraal krijgt vind ik al best vreemd.

Koppelingsspeling goed gecheckt met stuuruitslag en warme/koude motor? Mag misschien iets meer zijn, maar daar zal het niet aan liggen.

Ook geen gek idee om de schakelpook etc helemaal te demonteren, schoonmaken en lekker invetten met kogellagervet of iets wat daar op lijkt.

:^ Neutraal is voor (bijna) stilstand, al rijdend van neutraal naar 2 op toeren zullen weinig motoren leuk vinden. Volgens mij geef je je koppeling op die manier ook een lichtelijke oplawaai.

Bovendien is een motor altijd stabieler/gebalanceerder in de versnelling, probeer maar eens te sturen of een uitwijkje te doen als je je koppeling in hebt, dat voelt echt niet stabiel. Het is dus beter om altijd tractie te hebben, het zij voorwaarts (gas), hetzij op de motorrem (uitlopen).

Probeer jezelf ook niet aan te leren om veel de koppeling in te knijpen/houden, voor je het weet laat je hem een keer schieten uit een of andere reactie en dan staat je achterwiel stil met een zwieper tot gevolg. Als je net uit een bocht komt heeft dat helemaal een leuk gevolg. :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan