Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Het was vandaag weer eens tijd om de Smurf schoon te maken, hier het resultaat :)

full

full
 
Hij ziet er weer keurig uit Drieske. Mijne is vandaag vooral vies geworden.
Lekker rondje dijkjes gedaan, een kilometer of 200. Was prima :]
 
Goedemiddag allemaal!
Ik lees al een tijdje mee, maar nu ik mijn (vriendin dr) cb-1 lichtelijk aan het opknappen ben, komen er toch wat vragen naar boven.

Om te beginnen kwam ik er achter dat de kettingspanner links achter mist.
Heeft iemand van jullie er toevallig nog ééntje liggen?

Ik zie in de afgelopen berichten wat staan over SBK stuurtjes op de CB-1, nog mensen die tips hebben...
wellicht qua merk, verkooppunten, OEM honda?
 
Bedankt!

Ik had na de post nog even gegoogled en ze ook gevonden inderdaad.
Wellicht heeft iemand nog een setje die ervan af wil, en anders haal ik ze v/h weekend daar.
 
Beste mensen van het goede leven,

Ik heb een aantal maandjes een honda cb-1 (ja ik weet het, een hele verassing) gekocht en ben hem nu een beetje aan het customizen. Weet iemand hier toevallig wat voor "onder spoiler" zonder al te veel "knippen en zagen" er op past? nu ik toch aan het vragen ben, weet iemand mischien ook welke honda modellen dezelfde soort slijtende onderdelen heeft als de cb-1? denk aan voorvork rubbers, tandwielen, etc.

bij voorbaat dank!

mvg,


koen
 
Voor een puntbak zat ik zelf te denken aan die van een VF500F of VF750F. Maar zagen en knippen, beugels maken zal er wel van komen.

Waarom wil je slijtageonderdelen van andere types als ze van de CB-1 te koop zijn?
 
vaak staan ze voor goedkoop op marktplaats ;) maar ik bedoelde eigenlijk ook breder, zoals achterbrug, voorvorken en dergelijke, kben nog een beetje aan het kijken hoe ik die motort wat meer kan onderscheiden van zn blauwe broertjes ;) verder heb ik tot op heden geen nederlandse sites kunnen vinden die nieuwe cb-1 onderdelen op voorraad heeft (niet wat ik zoek tenminste)

betreft de spoiler is het aanpassen voor de motor niet een heel groot probleem, zolang het maar niet een heel project hoeft te worden om hem passen te maken, als hij breed genoeg is dan ben ik al redelijk tevreden, maar ik zal even kijken naar die VF500F of VF750F onderkuipjes

Thnx!
 
Onderdelen haal ik zelf bij verschillende leveranciers op internet: louis.de japparts.nl en ik kwam er ook achter dat Ten Kate veel meer kan leveren dan dat ze op de website vermelden. Ten kate is prijstechnisch gunstig en heeft en goede support. Laatst gewoon per mail gevraagd of ze ook remleiding en luchtfilter konden leveren en dat was geen enkel probleem.
 
Nou na een anderhalf week met plezier op de CB1 gereden te hebben staat het beestje nu al bijna anderhalf week stil.
De ellende begon toen ik hem 2 weken op een aardig koude ochtend heb proberen te starten zonder choke en met de dodemansknop nog aan en flink te hebben getrokken aan het gas. :X Daarna met choke kreeg ik hem aan voor 5 seconden en toen was het afgelopen.
Uit wanhoopspogingen heb hem zelfs proberen aan te lopen.
Een tijdje van zelfbezinning na de startpogingen en flinke benzine walmen kreeg ik wel het heldere idee dat ik em aardig heb kunnen laten verzuipen.

Daarop ben ik begonnen aan mijn eerste motorklus ooit en heb ik dus de bougies losgedraaid. Na het verwijderen van de benzinetank en de kap van het luchtfilter kon ik ook bij de middelste 2 rotzakken. De bougies zagen er niet al te best uit:
full


Vol met aanslag en nat van de benzine.
Na het schoonmaken en schoonbranden op advies van derden de bougies weer terug geplaatst.
Helaas had dit ook naast een paar pufjes geen resultaat en wou de motor niet starten.

Ik heb toen die avond nog bougies bemachtigd van het type: CR9EH-9 inplaats van de originele CR8EH-9. Nadat ik de handleiding doorgezocht had en las dat de CR9 toegepast kon worden bij ''extende high speed riding'' heb ik deze gok dus maar genomen ondanks dat ik niet van plan ben om mijn eerst volgende rit de autobahn of het circuit op te gaan.

De CR9EH-9 is geplaatst en bij het terugplaatsen van de benzinetank scheurt tot overmaat van ramp de benzineslang 2 cm onder het brandstofkraantje onder te tank. '( Na een flinke scheut benzine over de broek draai ik verstandig het brandstofkraantje dicht.
De benzineslang is zover ingescheurd dat ik hem 2 cm afgekort heb en teruggeplaatst heb over het kraanstuk. De originele klem van de slang zorgde er helaas niet voor dat de slang juist afgesloten bleef en dus begon te lekken bij het opendraaien van de kraan. Waarschijnlijk ook vanwege het aardig broos geworden binnenste gedeelte van de benzine slang. Een nieuwe slangklem en wat tape bied op dit moment een dichte tijdelijke oplossing.

Na flink wat frustraties heb ik alles weer netjes terug geplaatst en heb ik in de tijd ervoor de accu flink opgeladen.
En dus zenuwachtig de motor buitengezet klaar om te starten.
De choke is vol aangezet en de motor start in een keer, hij blijft daarbij ook aardig stationair draaien. Na een korte tijd probeer ik voorzichtig de choke dicht te draaien, met het uitvallen van de motor als resultaat. :/ Ook na een 2e poging en langer stationair draaien opdat de motor temperatuur iets omhoog is gegaan begeeft de motor het na het terugdraaien van de choke. Na een 3e poging gaat het starten van de motor lastig en heb ik hem even met rust gelaten.

Op dit moment begin ik dus een beetje aan mezelf te twijfelen of ik iets verkeerd doe, verknal of volledig over het hoofd heb gezien naarmate mijn kennis over motorfietsen.
Ik heb de motor kappen weer losgehaald om te kijken naar het benzine filter omdat er misschien vuil meegekomen is tijden het breken en repareren van de benzineleiding, deze zit op dit moment nog muurvast dus hier blijf ik nog even van af. Ook kwam er in het begin flink wat witte rook uit de pijp maar werd minder naarmate de temperatuur omhoog ging.

De enige onderhoudshistorie die ik op dit moment heb is dat de carburateurs schoongemaakt zijn door de dealer 3 weken geleden voordat ik hem kocht.
Waar zou het probleem kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp.

-O-
 
Nou, dan zullen we maar met je mee gaan denken.

Heb je de bougiekabels weer op de juiste bougie aangesloten? Niet dat ik twijfel aan je sleutelkunsten maar je zal niet de eerste zijn.

Vonken de bougies genoeg?

Is je tank halfvol? Het wil wel eens gebeuren dat er vacuum getrokken wordt. Tankdop een keer open doen en dan weer starten. Kiek'n wat ie dut. (En ja hij krijgt genoeg benzine om je bougies nat te maken maar te weinig om te draaien.)

En koud kun je beter de choke gebruiken dan zonder en volgas.
 
De bougie kabels zijn als het goed is op de juiste plek weer aangesloten, had ze namelijk netjes gelabeld. En wat betreft het benzinefilter daar zit benzine in ja.

Het is me geluk om een klein uurtje na de eerste poging om de motor weer aan de praat te krijgen. Eerst met de choke en een paar seconden daar na zonder en hij bleef stationair draaien. Heb em een tijdje laten draaien met soms wat gas om op temperatuur te komen.
Dus optimistisch de motor weer op de stoep gezet. Toen wederom had ie moeite om van de choke af te komen. '( Uiteindelijk ben ik gaan rijden voor zo'n 20 min en heb de tank half vol getankt.
Ook na het tanken moest bij de warme motor de choke aan te pas komen anders wou hij niet starten. Uiteindelijk even naar mijn ouders gereden en daar heeft hij 5 min stil gestaan. Daarop wou hij na 6 pogingen met choke en ook zonder niet starten. Daarna is hij aangeduwd en liep het beestje weer.. :? Moet er wel bij zeggen dat hij stationair niet zo mooi loopt in hoeverre mij technische gehoor kan verklaren, hoe leg ik het uit; het klinkt als jengelen en niet stabiel.
 
Laatst bewerkt:
De enige onderhoudshistorie die ik op dit moment heb is dat de carburateurs schoongemaakt zijn door de dealer 3 weken geleden voordat ik hem kocht.
Waar zou het probleem kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp.

-O-

Heb je de Smurf ook bij de dealer gekocht of is die daar bij de vorige eigenaar alleen in onderhoud geweest? Als het fietsje bij de dealert weg komt, dan er lekker mee teruggaan. Garantie of niet, ding moet deugdelijk zijn afgeleverd.
 
Toen je hem kocht liep hij normaal begrijp ik uit je verhaal. Dan heeft hij een tijdje stilgestaan en twee weken geleden begon de ellende.
Ik ga er van uit dat je nergens aan hebt zitten draaien (stationair stelschroef).

Mogelijk dat de vlotters vast blijven zitten. De choke niet goed werkt. Of dat er een membraan is gescheurd.
Als de motor loopt doet ie dat op alle cilinders of op minder?
Bij dat laatste moet je dan uitvogelen welke cilinder niet meedoet.
 
Ja dat kun je wel stellen. Als het één cilinder is die uitgevallen wil hij slecht stationair lopen maar komt in ieder geval nog wel rond.
Je kunt voelen aan de uitlaten welke cilinder is uitgevallen. Niet de uitlaatbochten aanraken natuurlijk maar in de buurt voelen.
Je kunt ook de bougiedoppen om de beurt loshalen. Verandert het toerental niet heb je de uitgevallen cilinder te pakken.
Je zou ook de bougies er uit kunnen halen. Is er een bougie nat heb je de defecte cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij evt vertellen van welke motor deze bellypan is? ik denk zelf dat het een universeel beestje is maar weet het niet zeker

thnx alvast!
full

full
 
Nadat ik vorige week mijn andere motorfiets al uit z'n winterslaap had gehaald was vandaag de beurt aan m'n CB-1. Werd hoog tijd want hij stond al stil sinds (diepe schaamte) begin oktober. :X

Banden weer op spanning gebracht, olie voor 't net ook weer bijgevuld van net boven minimum tot vlak onder maximum, starten ging nog relatief vlot (geholpen door een bijna nieuwe accu), heel erg rustig warm rijden, en dan gaan met die banaan. :] :)

Maar onderweg toch even ontrouw geweest: Bij RB Motoren mocht ik een ruim uur spelen met een MT-09 TRACER ABS. Hele fijne fiets, op alle soorten weg kunnen proberen en 't ding deed alles gewoon goed. En daarna was ik nog blijer met m'n CB-1. Raar hè? :+
 
Mijn CB-1 is weer voorzien van vers sap (Olie, rem- en koelvloeistof), nieuw bougies en benzine- + oliefilter. Bij het vervangen van het benzinefilter is er een benzineslang gescheurd. Bij nadere inspectie blijken de benzineslangen op meerdere plekken poreus (kleine scheurtjes). Is dit puur ouderdom of komt dit door het feit dat de 'oude' slangen niet tegen de huidige brandstof kunnen? Nu zag ik bij Motoport dat ze meerdere slangen (enkel- en dubbelwandig) verkopen, welke moet ik hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan