TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben zo ontzettend moe, vond het niet verstandig om te gaan rijden.

Klinkt als een wijs man ;). Bovendien wordt het toch nog akelig vroeg donker.

Ben benieuwd naar je eerste ervaringen!

Alvast de tip: om kant en klare (gpx)routes te laden moet je een SD kaartje gebruiken; rechtstreeks naar het toestel lukt niet. ITN en Tyre ben ik niet zeker van, heb ik niet getest, maar vermoedelijk dito.
 
Gisteren (04-04-2015) de nieuwe Rider 400 gekocht bij Waypoint. Heb daar ook het Kroamschudd'n bijgewoond. Ik heb zelf nog geen meter met het apparaat gereden dus daarom eerst maar eens mijn indruk over het apparaat n.a.w. het "Kroamschudd'n".

Ik ken de voorgaande Riders niet van gebruik maar er werd verteld dat de Rider 400 in niets op bestaande Riders lijkt. Voor iedereen is het dus nieuw apparaat.

De Rider 400 in huidige toestand lijkt vooral ontworpen te zijn voor mensen die spontaan een route willen rijden. Minder voor mensen die eerst thuis achter de computer een route in de Rider gaan zetten (kan dus wel).
Het startpunt van een spontane route is altijd het punt waar je staat. Vervolgens is het aanklikken van 1 punt op het kaart voldoende om een route te laten maken. Meer punten toewijzen geeft een langere route. Door met de instellingen van de Kronkelfunctie en Hoogtefunctie (deze vooral in het buitenland) te spelen, kan het verloop/grilligheid van de route aangepast worden. Dit lijkt uit de kunst te functioneren en maakt dit een heel fraai apparaat voor deze groep mensen.

Dan het laden van eigen routes.
Dit gaat nog wat omslachtiger aangezien de Rider 400 in Windows (en Mac) niet zichtbaar is. Ook een geplaatst SD-kaarje is niet zichtbaar. Het is dus noodzakelijk om het SD-kaartje eerst in je PC stoppen, dan de route kopieren naar de SD-kaart en deze vervolgens in de Rider te plaatsen. Op zich is niet erg, ware het niet dat het kaart nogal diep in de Rider verstopt zit en sommige mensen een hulpstuk nodig hebben om het kaartje te plaatsen of verwijderen. TomTom heeft aangegeven dat dit toch eigenlijk niet een ideale manier van werken is. Wellicht dat een firmware update op dit punt nog komt.
TomTom heeft aangegeven dat ITN bestanden naar een tweede plan verwezen is en dat GPX bestanden de Way-to-Go zijn. Echter door een verschil een omgang tussen ITN en GPX bestanden lijkt het voor de ene groep verstandig te zijn om met ITN bestanden te werken en voor een andere groep wellicht verstandiger om met GPX bestanden te werken.

Het werken met ITN bestanden is op zich niet veranderd. ITN geeft de Rider een aantal punten en Rider maakt hier zelf een route tussen. De hoeveelheid punten is verhoogt naar 255 punten. Hoe meer punten hoe beter de route lijkt op de route die op je computerscherm zag. Je kan de route zelf nog aanpassen. Ook het startpunt of waar je de route oppakt is zelf te bepalen.
Het werken met GPX bestanden kan je het beste vergelijken met route van een Zumo 3x0 of 590. Het is een route met alleen een start- en eindpunt waartussen alle overige punten zachte punten zijn. Ze zijn zelfs niet zichtbaar. Daarnaast lijkt de werking het meest op het rijden met "Herberekenenen uit" op de Zumo's. Met dit verschil dat afwijken van een route wel een herberekening geeft maar dan weer zo snel mogelijk terug naar de originele route zonder de originele route te verbouwen. Of hier een verschil tussen Track en Route (vanuit GPX) zit moet ik nog uitvogelen. Verder is er nog een verschil dat bij GPX het startpunt bezocht MOET worden. Deze kan je niet overslaan.
Als laatste zijn routes vanuit GPX bestanden in de Rider niet meer aanpasbaar. Een workaround zou zijn om zowel een ITN als een GPX in het apparaat te hebben staan. ITN is dan als backup aanwezig voor het geval dat je GPX route heb moeten afbreken. Overigens is het uitschakelen van het apparaat niet hetzelfde als het afbreken van een route. Deze blijft gewoon actief.

Live Traffic en Live Flitsers werkt alleen met gekoppelde smartphone en alleen in landen waar het toegestaan is.


Wat vind ik op het eerste gezicht jammer:
- Rider 400 is niet zichtbaar in Windows. Hierdoor ben je verplicht om met een lastig te plaatsen SD-kaart te werken.
- Een GPX route is halverwege niet ergens op te pakken om welke reden dan ook. M.a.w het startpunt is niet te wijzigen of over te slaan.

Voor de rest moet ik eerst ervaring op doen met de nieuwe Rider.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen kaartlezer (zelfgebouwde pc) dus ik kan nog geen routes testen. Ben wel erg tevreden met de afleesbaarheid en met het zoeken naar kronkelwegen. Voor een simpele rider als ik, werkt het prima om een rondritje te plannen. :]

Koppelen naar smartphone en naar Sena S20 was zo gedaan. Ben vooralsnog erg tevreden.
 
idd, het plaatsten van het SD kaartje is een drama. MicroSD moet eerst en een SD adapter in de pc. Route er op. MicroSD uit de Adapter en in de TT. Dat gaat erg lastig want zit idd veel te diep, Er is een pincet nodig. Maar dan gaat het vanzelf. TT vind de route(s) zelf. Steld voor ze in te lezen en klaar is het. Bij GPX routes krijg je de keuze tussen de track of de Wayponits.
 
Als ik bovenstaande lees (sd-kaart/windows) heeft TomTom nog wat werk te verzetten.
Bij onze club worden de routes per mail toegestuurd, en om elke keer een uSD-kaart er uit te pulken om de routes er op te zetten is dan niet zo praktisch. Die kaartjes zijn ook erg gevoelig vind ik, dus er zal om de zoveel tijd wel eentje sneuvelen.

Ik wacht nog even met aanschaf totdat er wat meer praktijkervaringen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 'm dan wel niet gekocht, ik ben er wel eentje aan het testen en inderdaad nog niet overtuigd. Nu sta ik ook wel bekend als een fervent Garmin aanhanger dus dat ik m'n bedenkingen heb bij:

-herberekenen kan niet uit en
-viapunt kan je niet overslaan (kon wel op de Urban Rider) *)
is wel te verwachten.

Maar wat ik bij deze verder nog als pijnpunt heb is dat je de op de 400 gemaakte "spannende" route niet vooraf kan delen met je maten. Alleen achteraf als track en dan moet je niet vergeten om het track ook daadwerkelijk op te nemen. Daarnaast ben ik niet onder de indruk van het scherm. De kleuren zijn wat flets, ook op de stand hoog-contrast, maar wat ik erger vind is het feit dat het nogal spiegelt. Een keer vol de zon er op gehad die schuin achter mij stond en ik zag alleen nog maar een vlek. Ook zonder zon houdt het niet over.

*) Aanvulling:
Ben er inmiddels achter hoe dat nu weer zit. Boven de zoomtoetsen is een pijl waarmee je (vrijwel) de hele route te zien krijgt. Hier kun je drukken op een viapunt, dan krijg je niet alleen de naam te zien, maar ook de 3 verticale puntjes van een menu. Daar kun je, na op menu geactiveerd te hebben, het betreffende viapunt wissen. Toch weer wat bewerkelijker dan op de oudere Riders.



full
 
Laatst bewerkt:
Als ik bovenstaande lees (sd-kaart/windows) heeft TomTom nog wat werk te verzetten.
Bij onze club worden de routes per mail toegestuurd, en om elke keer een uSD-kaart er uit te pulken om de routes er op te zetten is dan niet zo praktisch. Die kaartjes zijn ook erg gevoelig vind ik, dus er zal om de zoveel tijd wel eentje sneuvelen.

Ik wacht nog even met aanschaf totdat er wat meer praktijkervaringen zijn.

Ik lees dat tyre (zie Facebook ) hier mee bezig is dit op te lossen


Mededeling Tyre & de nieuwe TomTom Rider:
Heeft u een nieuwe TomTom Rider 40 of 400 aangeschaft? Dan heeft u recht op gratis Tyre Pro Lifetime, de kortingscode om Tyre Pro gratis te kunnen bestellen via de de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com) ontvangt u van TomTom. TomTom heeft de nieuwe Rider 40 en 400 uitgebracht op het moment dat wij nog niet klaar waren om Tyre daarop aan te passen. We hopen binnenkort met een update te komen, die wel goed kan communiceren met de nieuwe Rider. Op dit moment is er een tijdelijke oplossing: zet uw route op een SD-kaartje en steek die in de Rider. De Rider zal het kaartje met de route herkennen en vragen of u die wilt importeren.



Heeft de nieuwe rider eigenlijk wel een usb aansluiting vraag ik me nu af
 
Laatst bewerkt:
Ja, heeft ie. :^

Die wordt gebruikt om 'm op te laden en om gegevens uit te wisselen via TomTom MyDrive Connect. Direct benaderen via de Verkenner is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed lees (of overheen , dat is ook een optie), moet je bij het missen van een via-punt , deze wissen daar TT je er anders alsnog heen stuurt?

maw , als je afwijkt van de ingelezen route om bv te tanken of je denkt ,dit ziet er ook uit als een leuk weggetje stuurt TT je altijd terug naar het "gemiste" punt ipv het eerstvolgende?
 
Laatst bewerkt:
Ja. Garmin gaat dan in "zal-wel" modus en negeert het punt als het logischer is naar de volgende te gaan, TomTom is ietwat autistisch aangelegd. Jammer dat ze dat niet verbeterd hebben, ding ziet er verder goed uit.

Ik ben zelf wel van de Garmins, maar dat is meer achteraf gegroeid nadat ik een 660 had gekocht vanwege de MP3 ondersteuning. Dat mis ik misschien nog wel het meest in TomToms, ik vind ze wel gebruiksvriendelijker over het algemeen en sowieso sneller (maar goed, veel slomer dan een 660 wordt het niet, is echt voor schandaal B| ). Als ik nu zou moeten vervangen zou het toch een 590 worden denk ik... Al heeft die ook wat nadeeltjes.
 
tnx, dat is wel een punt om rekening mee te houden. Verklaart waarom de voorrijder zovaak op het schermpje zit te rammen :+

[me="Bas600"]eerste "motornavi" is een 765T, met 1 nadeel.... niet waterdicht[/me]
 
Laatst bewerkt:
Klopt bij gezamenlijke ritten rijd ik ook altijd achteraan. Best geinig om te zien dat het halve veld bij elke waypoint die net even in de berm ligt op z'n scherm gaat zitten raggen _O-
 
... Daarnaast ben ik niet onder de indruk van het scherm. De kleuren zijn wat flets, ook op de stand hoog-contrast, maar wat ik erger vind is het feit dat het nogal spiegelt. Een keer vol de zon er op gehad die schuin achter mij stond en ik zag alleen nog maar een vlek. Ook zonder zon houdt het niet over.
[afbeelding]

Hmm, dat scherm lijkt zo niet al te best nee.

Ik heb de TomTom 400 Premium Pack besteld, dus moet nog even afwachten voordat ik ga testen (wordt nog niet geleverd). Op mijn motor komt de TomTom wat meer te liggen en bovendien wat lager te zitten, dus wellicht dat ik dan iets minder last heb reflecties (of juist meer, kan natuurlijk ook :9). Ben benieuwd!
 
Toch wel grappig, ik heb voor iGO Primo een module gemaakt welke automatisch waypoints kan skippen maar ook een knop op het scherm kan toveren om handmatig het volgende waypoint over te slaan. Dit laatste idee had ik van de TomTom Rider 5 die ik een tijdje heb gebruikt waar ik ook een dergelijke knop in beeld zag komen. Deze knop zit dus niet in de 40/400 ?
 
Laatst bewerkt:
Klopt bij gezamenlijke ritten rijd ik ook altijd achteraan. Best geinig om te zien dat het halve veld bij elke waypoint die net even in de berm ligt op z'n scherm gaat zitten raggen _O-

_O- inderdaad!
Nu ik de motor editie van igo primo van hozzira gebruik geen last meer van :+
 
Beste MFers,


Mijn naam is Joël en ik ben een medewerker van de Customer Support van TomTom.

De komende tijd zal ik actief zijn op jullie prachtige forum om vragen te beantwoorden over de nieuwe Rider-serie die onlangs is uitgebracht. Tevens ben ik uiteraard zeer geïnteresseerd in jullie ervaringen en suggesties.

Het is wellicht waardevol te vermelden dat ik hier geen uitgebreide technische ondersteuning zal (kan) geven. Vragen die deze technische ondersteuning vereisen, zal ik doorverwijzen naar onze support.

Dus, fire away!


Vriendelijke groeten,


Joël
 
TomTom doet een dappere poging:
Beste MFers,

Mijn naam is Joël en ik ben een medewerker van de Customer Support van TomTom.

De komende tijd zal ik actief zijn op jullie prachtige forum om vragen te beantwoorden over de nieuwe Rider-serie die onlangs is uitgebracht. Tevens ben ik uiteraard zeer geïnteresseerd in jullie ervaringen en suggesties.

Welkom !
Da's heel mooi en een loffelijk streven. Ik weet niet precies wat je jezelf nu op de hals haalt maar we gaan het in de nabije toekomst zien.


Zoals je al eerder in dit draadje hebt kunnen zien ben ik een TTR400 aan het testen, en dat terwijl ikzelf een Garmin aanhanger ben. Ik kijk er dus ook op die wijze tegenaan en omdat ik tevens in de toercommissie zat van een motorclub ben ik er best aktief mee bezig.

Binnen de GPSsen heb je nu eenmaal de beide kampen die tot op heden ook opgesplitst worden in 2 verschillende typen gebruikers. De simpele uitleg daarvan is zo'n beetje:
1) De A naar B mensen die ook een leuke route willen rijden en
2) de Route Uitpluizers die uitgebreid met kaart de routes zelf in elkaar willen flanzen.

Groep 1 heeft een TT, Groep 2 de Garmin en da's eigenlijk jammer want jullie bijten elkaar niet. De voorgangers van de nieuweling had voor een Garmin aanhanger "teveel gebreken" en andersom was de Garmin weer veel te complex.
Wat ik nu zo graag zou willen is een TT op de markt die óók kan wat de Garmin kan al is het alleen om de competitie tussen jullie te zien opbloeien.
En je raadt het vast al, ook deze TTR 400 voldoet in mijn ogen niet waarbij ik zelfs moet zeggen dat sommige zaken, zoals bijvoorbeeld het overslaan van een tussenpunt, op de oudere versies een stuk simpeler was.

Hier is een rijtje plussen en minnen waar je wat mij betreft je licht over mag laten schijnen. Ik weet het , een deel is puur subjectief, maar nu je er om vraagt.....:

De Plussen
 moderne uitstraling
 compleet geleverd met voeding en montagemateriaal
 verkeersinfo èn flitspaal info via smartphone
 zowel horizontaal als vertikaal te gebruiken
 duidelijke rij instructies met voorkeursmogelijkheid
 routes èn tracks in (o.a.) gpx-formaat
 geavanceerd systeem speciale (rond-)ritten
 exportfunctie voor tracks

En de Minnen
 te kleine knoppen
 spiegelend scherm
 herberekenen kan niet uit
 tussenstop lastig te verwijderen
 complexe menustructuur vraagt veel handelingen
 spannende route niet te delen vóór het rijden
 microSD niet te bereiken via usb aansluiting TomTom
 topo of andere kaarten niet mogelijk
 tracklog kan niet permanent aan
 contacten niet afgeschermd bij vaste montage (afdekrubber)
 
Laatst bewerkt:
Beste MrTenCats,


Super! Precies waar ik naar op zoek ben.

De nieuwe Rider-serie is nog niet uitontwikkeld, en dat is onder andere waarvoor ik hier ben; om te luisteren naar de kritieken en suggesties.

Zeer waardevol, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan