Een VX800 / VS800 blok op 1 carb laten lopen..!!

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Ik plaats het hier ook maar even gezien ik in het chopper gedeelte weinig reacties krijg, en ben toch wel erg nieuwsgierig. In dit filmpje laten deze gasten, zo te zien probleemloos, een VX800 blok (= zelfde als VS800) op 1 carb lopen. Iemand die weet hoe dat precies zit..?? Normaal speelt het vacuüm binnen de beide carbs toch een grote rol..!? Ben er intussen wel achter dat het om een CV carb van een HD gaat die gemaakt is om 2 cilinders te bedienen. Maar dan nog hoe zit het met de afstand naar de cilinders (lijkt me nogal groot) en de sproeiers. Het lijkt me in elk geval wel handig want je bent gelijk van het synchroonstellen af en daarbij heb ik nog een VS700 blok staan waar ik ooit nog eens een frame om heen wil bouwen. Dit is een mooie oplossing lijkt me, helaas is mijn Frans erg slecht anders zou ik die gasten eens mailen hoe en wat qua carb en sproeiers. Maar dus eerst hier de techneuten maar eens uithoren.




BB8C439A81.jpg
 
Laatst bewerkt:
één carburateur per cilinder resulteeert in een constant remmen en versnellen van de gasstroom. Niet heel efficient, maar omdat we normaal willen dat een motorfiets een hoog litervermogen levert bij een hoog toerental accepteren we dit.
Als je per cilinderpaar een carburateur plaatst loopt de motor bij lage toerentallen mooier omdat de gasstroom constanter is. De cilinders zuigen immers om en om na elkaar. Het nadeel is dat de carburateur bij hoge toerentallen niet voldoende opbrengst heeft. Je levert dus topvermogen in.

Deze setup van die Fransen heeft raar lange inlaatkanalen. Normaal is dat prettig voor een chopper. Het inlaatkanaal fungeert dan als buffer. Er staat altijd dynamisch gas klaar als de inlaatklep opengaat. Maar hier is het inlaattraject een halve meter lang. Dan krijg je ongewenste resonanties en waarschijnlijk neergeslagen brandstof. Een lang inlaattraject is in mijn ogen niet veel meer als tien centimeter.

één carburateur kan heel goed, maar dan moet je de achterste cilinderkop omdraaien en naar de Harlie opstelling gaan.
 
Kop omdraaien is leuk maar dan moet het wel mogelijk zijn de in- en uitlaatnok van plek te wisselen..
Indien dit geen probleem is..
..En dan wellicht de carb van een 2CV er op..?
 
Laatst bewerkt:
Kop omdraaien is leuk maar dan moet het wel mogelijk zijn de in- en uitlaatnok van plek te wisselen..
Indien dit geen probleem is..
..En dan wellicht de carb van een 2CV er op..?
Dan ook gelijk de diameter inlaatkanaal van een 2CV, dan hou je er nog een beetje gassnelheid in. Maar dan ook gelijk de gasklep van een injectie Golfje er op. Ben je van dat gezeik met vlotters, sproeiers en naalden af. Bovendien kan je hem gewoon schuin zetten.
 
Kop omdraaien is geen optie, je komt dan in de problemen met de nokasketting...
Nee dat gaat hem idd niet worden, wel jammer Doggy want zou wel mooi staan.. :Y

één carburateur per cilinder resulteeert in een constant remmen en versnellen van de gasstroom. Niet heel efficient, maar omdat we normaal willen dat een motorfiets een hoog litervermogen levert bij een hoog toerental accepteren we dit.
Als je per cilinderpaar een carburateur plaatst loopt de motor bij lage toerentallen mooier omdat de gasstroom constanter is. De cilinders zuigen immers om en om na elkaar. Het nadeel is dat de carburateur bij hoge toerentallen niet voldoende opbrengst heeft. Je levert dus topvermogen in.

Deze setup van die Fransen heeft raar lange inlaatkanalen. Normaal is dat prettig voor een chopper. Het inlaatkanaal fungeert dan als buffer. Er staat altijd dynamisch gas klaar als de inlaatklep opengaat. Maar hier is het inlaattraject een halve meter lang. Dan krijg je ongewenste resonanties en waarschijnlijk neergeslagen brandstof. Een lang inlaattraject is in mijn ogen niet veel meer als tien centimeter.

Thanks, duidelijk en verhelderend... laat het even berusten. Eerst maar eens kijken of ik voor een zacht prijsje een geschikte carb op de kop kan tikken. En wellicht maar eens mijn Frans afstoffen en een mailtje die kant op sturen.
 
Hebben de twee orginele carburateurs niet een verschillende afstelling. Kan me voorstellen dat de achterste cillinder iets rijker staat ivm iets minder koeling (ook al is het een vloeistofgekoeld blok).
 
Terug
Bovenaan Onderaan