Yamaha R1, BJ2000, gierend geluid boven 5000tpm

alex5387

Rookie
7 apr 2015
7
0
Zandvoort
Goedemorgen,

Om met een beetje een redelijke fiets de zomer in te gaan heb ik afgelopen week een Yamaha R1 aangeschaft.
Het gaat om de volgende model: Bouwjaar 2000, Deltabox 2 model met 38.500km op de teller.
Al vanaf het begin maakt de motor een gierend geluid bij optrekken en gas loslaten. Ik kom er zelf niet uit maar hoop met jullie hulp toch achter het probleem te komen.
Situatie als volgt:
- Vanaf ongeveer 5.000tpm maakt de motor gierend geluid deze wordt steeds harder naarmate de toerental stijgt.
- Dat doet de motor in alle versnellingen.
- Het zit hem naar mijn idee ergens in de transmissie ( als ik koppeling in knijp is degeluid in een keer weg)
- Voorste tandwiel en ketting zien er beide goed uit ( ook al weet ik niet wanneer de kettingset voor het laatst vervangen is.

Heeft iemand een idee/ een suggestie?

Alvast bedankt !
 
Klink als een lager (lager uitgaande as ) ketting ooit te strak gezet ?

Je kunt de ketting van het voortandwiel halen en met de hand het tandwiel rustig ronddraaien voel je (iets) tegenstand dan is dit niet goed .
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik ook al aan zitten denken, echter lager van de uitgaande as maakt meer toeren naarmate de snelheid hoger wordt,het gaat hier gepaard met de toerental in iedere versnelling.
Of zie ik dat verkeerd en heeft het te maken met bepaalde belasting van de lager bij een bepaalde toerental?
 
uitgaande as zou niet stoppen met gieren als de koppeling wordt ingeknepen, lijkt dus meer iets uit de richting van de krukas te komen? Maakt ie ook een gierend geluid als je hem stilstaand met de koppeling in toeren geeft?
 
Met een ingeknepen koppeling ( of uit zijn versnelling) klinkt de motor heel zuiver en is er helemaal niks geks te horen.
Gierend geluid lijkt van de linker kant (ketting kant) te komen. ( bij loslaten van gas en uitrollen in zijn versnelling, blijft het gieren maar wordt de geluid lager)
Ik heb geen geschiedenis meegekregen wat betreft de onderhoud, Er zat echter wel te veel olie in ( ruim 800ml te veel) Dat is inmiddels afgetapt tot een voorgeschreven niveau ( olie lampje gaat af en toe branden, maar begrijp dat het een kwaaltje is welke vaker voorkomt bij deze blokken).
Heeft de te veel aan olie geen geen schade kunnen veroorzaken wat de oorzaak is van gierend geluid?
Het lijkt mij dat er bij te veel olie als eerste de keerringen er uit springen
 
Laatst bewerkt:
zou even de speling van de ketting bekijken, klinkt alsof ie snaarstrak staat. Maar even langs de lokale garage om er een monteur naar te laten kijken is waarschijnlijk de beste oplossing ;)
 
Ketting heeft zoals in de voorschrift staat beschreven zo'n 3cm speling.
De binnenste ' busjes' van de ketting hebben allemaal wel redelijk wat speling, misschien dat het probleem daardoor wordt veroorzaakt. Ik zal daar inderdaad mee langs de dealer gaan, eens zien of die een suggestie heeft.
 
Maar als je de koppeling intrekt.... En je rolt nog en het gegier is weg dan kan het toch niet bij de ketting wegkomen plus het zou dan eerder snelheidsgerelateerd gieren dan toerengerelateerd.
Denk ik dan.

Als koppeling is ingetrokken en motor rolt nog door dan komt er natuurlijk niet veel kracht op de ketting te staan, anders dan wanneer gekoppeld. Als het gekoppeld is dan vindt er een krachtoverdracht plaats motor>wegdek, wegdek>motor.
Waarom het toerental gerelateerd is, maakt het inderdaad raar, maar misschien komt het omdat er dan bij bepaald toerental meer vermogen op wordt losgelaten..
 
Als koppeling is ingetrokken en motor rolt nog door dan komt er natuurlijk niet veel kracht op de ketting te staan, anders dan wanneer gekoppeld. Als het gekoppeld is dan vindt er een krachtoverdracht plaats motor>wegdek, wegdek>motor.
Waarom het toerental gerelateerd is, maakt het inderdaad raar, maar misschien komt het omdat er dan bij bepaald toerental meer vermogen op wordt losgelaten..

Oke maar in mijn visie zou het geluid dan gaan afnemen als je blijft rollen met ingetrokken koppeling mocht het aan de ketting liggen.

Maar de beste man geeft aan dat het geluid compleet weg is met ingetrokken koppeling.
Waardoor ik sterk het idee heb dat het niet de ketting kan zijn.
 
je zegt dat het geluid weg is als je de koppeling in knijpt

zou het dan misschien ook de koppeling zelf kunnen zijn? Als het toerentalafhankelijk is dan zou het eventueel dus ook in de koppeling kunnen zitten.

Zoals eerder gezegd; hoor je het geluid ook als je de koppeling in knijpt, en dan gas geeft tot boven de 5000 rpm?
 
je zegt dat het geluid weg is als je de koppeling in knijpt

zou het dan misschien ook de koppeling zelf kunnen zijn? Als het toerentalafhankelijk is dan zou het eventueel dus ook in de koppeling kunnen zitten.

Zoals eerder gezegd; hoor je het geluid ook als je de koppeling in knijpt, en dan gas geeft tot boven de 5000 rpm?

Dat is inderdaad ook iets waar ik aan zit te denken. Echter koppeling slipt niet en voelt voor de rest heel normaal aan, weet eigenlijk niet wat er aan zou kunnen mankeren wat oorzak zou kunnen zijn van dit probleem?
Geluid is inderdaad helemaal weg als koppeling is in gekepen of bak in zijn neutraal staat
 
druklager misschien?

Gisteren koppeling losgehaald, heb maar meteen andere koppelingsplaten er in gelegd. de rest zag er keurig uit.
Nou ben ik net weer wezen rijden en het gegier lijkt een andere gedrag te vertonen, of ik moet het eerste keer verkeerd hebben gehoord...

Het treedt nu op snelheid, zo rond 90 km/u gaat het in tot zo'n 130km/u, ( in alle versnellingen te horen) boven 130 overheerst rij-en windgeluid het dus kan ik niet goed beoordelen of de geluid er dan nog is.
Het gegier klink eigenlijk als een soort van in zijn achteruit zetten van de auto.
Bij gas er op is geluid hoog en bij gas loslaten een stuk lager.
 
Laatst bewerkt:
Ketting is goed zegt ie toch.


full


uit: Robinjo in "het sleutelblunders van anderen topic"
 
Terug
Bovenaan Onderaan